خبرگزاری کار ایران

در گزارش واشنگتن فری‌بیکن مطرح شد؛

تحلیل رسانه‌های آمریکا از وضعیت مبادلات تجاری اروپا با ایران

یکی از رسانه‌های آمریکایی در گزارشی اینگونه نوشت: بعد از برجام و با این گونه اقدامات دولت اوباما، آمریکا فرصت فشار وارد کردن به ایران را از دست داده و دیگر قادر نیست علیه اقدامات بدخیم ایران فشاری بر این کشور وارد کند.

به گزارش ایلنا به نقل از واشنگتن فری بیکن، برخی کارشناسان، دولت اوباما را به برداشتن گام‌هایی به‌مراتب فراتر از تعهدهای آمریکا در برجام برای کمک به ایران متهم کرده‌اند؛ به‌طوری که کاخ سفید در حال تبدیل شدن به قدرتی مسئول توسعه تجارت و کسب و کار در ایران است.

این گزارش در ادامه آورده است بعد از برجام و با این گونه اقدامات دولت اوباما، آمریکا فرصت فشار وارد کردن به ایران  را از دست داده و دیگر قادر نیست علیه اقدامات بدخیم ایران فشاری بر این کشور وارد کند.

یکی از کارشناسان هسته ای آمریکا در کمیته بانکی مجلس سنا گفته است: تلاش‌های دولت اوباما برای تقویت اقتصاد ایران و احیای بخش مالی آن از مواردی نیست که تحت برجام قید شده باشد، با این وجود کاخ سفید در حال انجام این نقش جهت تسریع روابط با جمهوری اسلامی است.

واشنگتن فری بیکن مدعی شده است که ایران همچنین به تهدید خود مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای در صورت عدم گرفتن امتیازات فراتر از برجام  ادامه می‌دهد و آن را نوعی اخاذی از ایالات متحده خوانده است در حالی که عملا دولت اوباما بعد از برجام امتیازهای گسترده ای را فراتر از این توافق به ایران داده است که از جمله این امتیازها میشود به امتیاز آزمایش‌های موشک‌ها بالستیک ایران و دسترسی به دلارهای آمریکا اشاره کرد.

این گزارش با اشاره به ادامه تحقیقات کنگره آمریکا در خصوص انحراف افکار عمومی توسط دولت در جریان مذاکرات برجام خاطر نشان کرد اقدامات کاخ سفید در تشویق و ایجاد فشار به ایالات متحده آمریکا جهت رفع تحریم‌ها و گسترش سرمایه‌گذاری‌ها در ایران که احتیاج به دستگاه اجرایی دارد، در نظر مردم نوعی قلدری  قلمداد می‌شود.

یکی از کارشناسان آمریکایی در همین رابطه ابراز داشته است که دولت مرکزی در حالی به ایالت ها برای تسهیل سرمایه‌گذاری و لغو تحریم ها فشار می‌آورد که هنوز پروسه‌های لازم برای تصویب قوانین در مجالس ایالات طی نشده است. 

یکی از مقام‌های رسمی امریکا در این گزارش به تور سفرهای اروپایی جان کری برای تشویق اروپایی ها به تجارت با ایران اشاره کرد و آن را از اقدامات خارج از توافق هسته ای توسط دولت آمریکا خواند.

این کارشناس تاکید کرده است که وظیفه دولت آمریکا این است که دخالت منفی در روند اجرایی شدن برجام نداشته باشد، اما وظیفه‌اش نیست که در جامعه بین‌المللی وکیل مدافع ایران باشد و بین وکیل‌مدافع ایران در روند روابط این کشور با بانک‌ها و کمپانی‌های خارجی بودن و عدم سنگ‌اندازی بر سر راه اجرای توافق تفاوت‌های زیادی وجود دارد.

در این گزارش ادعا شده است آنچه که همه کارشناسان را متعجب کرده  این است که دیگر هیچ یک از  طرفین به خودشان زحمت وانمود کردن نمی‌دهند؛ ایران از یک طرف تهدید می‌کند که در صورت عدم دریافت امتیازهای بیشتر از توافق خارج خواهد شد، از طرف دیگر جان کری علیرغم ممنوعیت قانونی تسهیل معاملات تجاری با ایران، به تور اروپایی خود جهت راه‌اندازی مبادلات تجاری اروپاییان با ایران ادامه می‌دهد.

کد خبر : ۳۷۴۴۶۹