خبرگزاری کار ایران

تاجگردون در گفت‌وگو با ایلنا:

حضور افراد خاکستری در لیست امید بدلیل ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان بود/ مجلس دهم در اختیار اصولگرایان نیست

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نهم ضمن تشریح راهبرد اصلاحات در انتخابات مجلس، بر تلاش برای حفظ لاریجانی، جلالی و نعمتی در فراکسیون امید تاکید کرد و گفت: مجلس دهم برخلاف دو دوره گذشته در اختیار اصولگرایان نیست.

غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس دهم اعلام کرد: دو مسئله در شکل‌گیری مجلس دهم موثر بود ؛ شرایط محیطی و عملکرد نمایندگان در مجلس نهم.

پیام خاتمی در مسیر انتخابات سرنوشت‌ساز شد

وی با تاکید بر این‌که موضوع برجام بیش از هر مسئله دیگری در سرنوشت انتخابات تاثیرگذار بود، یادآور شد: فراموش نکنیم پیامی که آقای خاتمی برای حضور مردم در انتخابات و دادن رای به تمامی افراد لیست امید منتشر کرد، در مسیر انتخابات بسیار سرنوشت‌ساز شد.

گرایش مردم در انتخابات، اعتدال با چاشنی اصلاح‌طلبی بود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم در تحلیل رویکرد عمومی رای‌دهندگان گفت: گرایش مردم در این انتخابات به سمت اعتدال بود که این گرایش با چاشنی اصلاح‌طلبی همراه بود و در واقع این اصلاح‌طلبی در رای مردم بسیار تاثیرگذار بود، اما اعتدال نیز بستری بود که مردم به آسانی می‌توانستند در این بستر فعالیت کنند.

او گفت: با این همه،‌ گفتمان اصلاحات در سرنوشت انتخابات موثر بود.

در مجلس دهم هیچ‌کس نمی‌تواند احساس قدرت کند

تاجگردون همچنین با اشاره به عدم حضور چهره‌های شاخص جریان اصلاحات به دلیل ردصلاحیت‌ها گفت: دلیل این‌که چهره‌های خاکستری در مجلس دهم زیاد هستند، همین مسئله است و مجلسی شکل‌گرفته که برخلاف ادوار گذشته، هیچ‌کس هنوز نمی‌تواند ادعا کند که اکثریت را در اختیار دارد. درواقع در مجلس دهم هیچ گروهی احساس قدرت نخواهد کرد.

گردش مصنوعی نخبگان مشکل‌ساز می‌شود

او با تاکید بر ضرورت گردش نخبگان در مسیر طبیعی، گفت: اگر مسیر گردش نخبگان مصنوعی باشد، مشکلاتی به‌وجود می‌آید. به‌‌عنوان نمونه هنگامی که احزاب قادر به فعالیت نباشند، ردصلاحیت گسترده اتفاق بیافتد، تحریم انتخابات صورت بگیرد و مسائلی از این دست، احتمال دارد افرادی به روی کار بیایند که از صلاحیت کافی برخوردار نباشند. در واقع در شرایطی که در یک حوزه انتخابیه، سه چهره اصلی برای یک جریان قادر به حضور نمی‌شود و نفر چهارم وارد صحنه می‌شود، گردش نخبگان اتفاق نیفتاده‌ است.

مجلس دهم برخلاف دو دوره گذشته در اختیار اصولگرایان نیست

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر تفاوت اساسی میان مجلس دهم و مجالس هشتم و نهم گفت: در مجالس قبلی تمامی چهره‌های شاخص اصولگرایی که برای حضور در مجلس تمایل داشتند، وارد مجلس شدند اما در مجلس دهم، به دلیل تندروی‌ها یک جریان سیاسی از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون شکل گرفت و موفق به تصاحب کرسی‌ها شد و چهره‌های جدید بسیاری وارد مجلس شدند که پیش از این سابقه نمایندگی نداشتند؛ این در حالی بود که تغییراتی که در مجلس نهم به‌وجود آمد، متفاوت بود و گروهی از فعالان سیاسی که سابقه نمایندگی داشتند، جایگزین گروهی دیگر از نمایندگان شدند.

او گفت: درصورتی که عقلای مجلس درست عمل کنند و فضا دوقطبی نشود و بتوان این نیروهای جدید را به خوبی هدایت کرد، می‌توان از حضور این چهره‌های جدید نهایت استفاده را برد. 

تشریح تاکتیک و راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس

تاجگردون در تشریح نحوه برخورد اصلاح‌طلبان با اصولگرایان در بزنگاه رقابت‌های سیاسی، اعلام کرد: اصلاح‌طلبان فراز و نشیب بسیاری داشتند و در این فراز و نشیب هرگاه عاقلانه فکر کردند، موفق بودند. مسئله این است که با طرف مقابل، راهبردی برخورد کنیم یا تاکتیکی. به نظرم هرگاه تاکتیکی برخورد کردیم، شکست خوردیم ولی اگر راهبردی ورود کنیم، موفق می‌شویم که نمونه آن را در انتخابات سال ۹۲ دیدیم که راهبردی صورت گرفت و نامزد اصلاح‌طلبان، یک فرد اصولگرای میانه‌رو همچون آقای روحانی شد و با این حال، اصلاح‌طلبان او را به‌عنوان نامزد خود معرفی کردند و روحانی رئیس‌جمهور شد.

اگر اعتدال راهبرد اصلاح‌طلبان باشد، پیروز می‌شویم

او گفت: در حوزه انتخابیه قم، آقای لاریجانی و در تهران نیز جلالی، نعمتی و مطهری مورد حمایت قرار گرفتند؛ اگر اصلاح‌طلبان به‌عنوان یک تاکتیک دست به چنین کاری زده‌ باشند، مرتکب اشتباه استراتژیک شده‌اند و باوجود این‌که این اقدام، راهبرد اصلاح‌طلبان بوده، برخی از دوستان سعی دارند آن‌ را از راهبرد به تاکتیک تبدیل کنند و اگر این حرکت ادامه پیدا کند، اصولگرایان مجدداً می‌توانند بر اصلاح‌طلبان غلبه پیدا کنند اما اگر این انتخاب را به عنوان یک راهبرد که اقدامی اعتدالگرایانه است، دنبال کنیم، موفق خواهیم شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا با قرار دادن لاریجانی در «لیست امید» به‌عنوان راهبرد اصلاحات، باید مرزهای جریان‌های سیاسی را نادیده بگیریم، گفت: تاحدودی باید کسانی که در حاشیه‌های دو جریان حضور دارند را کنار بگذاریم و در مسیر میانه گام برداریم. در واقع ما یک پهنه‌ای را انتخاب کردیم که علی لاریجانی هم در آن قرار می‌گیرد و در ادامه اگر به این انتخاب پایبند باشیم، موفق خواهیم شد اما اگر این انتخاب تنها یک تاکتیک انتخاباتی باشد، شکست می‌خوریم.

تاجگردون ادامه داد: بارها در جلسه‌هایی پیش از انتخابات، آقای خاتمی از نعمتی تعریف کرده‌ است و خدماتی که این افراد به جریان اعتدال در کشور داشته‌اند را من انجام نداده‌ام و این اقدام چه در مرحله رای‌اعتمادها و چه در بحث برجام ثمربخش بود. در واقع در برجام من بنده پزشکیان و منصوری آرانی حضور داشتیم اما هنگامی که این افراد در صحن به کمک ما آمدند، موفق شدیم.

نماینده مردم گچساران و باشت در واکنش به اظهارنظرهای انتقادی نعمتی از «لیست امید» و همچنین طرح موضوع تشکیل سه فراکسیون از سوی او گفت: این اقدام آقای نعمتی، به نفع جریان اعتدالگرایی است و مخالفت با آن، به نفع افراط‌گرایی در دو سو خواهدبود.

رای مردم به لاریجانی، جلالی و نعمتی به‌خاطر حضور در «لیست امید» بود

این نماینده اصلاح‌طلب در واکنش به این‌که دلیل حضور لاریجانی، جلالی و نعمتی در «لیست امید» خواست آنها بوده که با حمایت حزب اعتدال و توسعه میسر شده است، گفت: به هر حال، مردم به لاریجانی به خاطر حضور در «لیست امید» رای داده‌اند و ما باید این مسیر را ادامه دهیم. سوال این‌جاست که اساساً چرا لاریجانی و نزدیکانش را در این لیست قرار دادیم. در حال حاضر، این افراد نمی‌توانند به سمت اصولگرایان حرکت کنند و باتوجه به این‌که در چهارسال گذشته، حامی ما بوده‌اند، امروز باید از آن‌ها حمایت کنیم.

نباید لاریجانی، جلالی و نعمتی را تخریب کنیم

او در پاسخ به این سوال که باتوجه به این‌که حضور نعمتی و جلالی در «لیست امید» منجر به پیروزی آن‌ها در مجلس شده، آیا منطقی است که بعد از انتخابات صرفاً از خواسته‌های کسانی که به‌واسطه حضور در لیست برنده اصلاح‌طلبان، موفق به ورود به مجلس شده‌اند، پیروی کنیم، گفت: کسی چنین انتظاری ندارد اما به هر حال نباید این افراد را تخریب کنیم. درواقع ما نباید این پیروزی بزرگ «لیست امید» در سراسر کشور را به دست خودمان خراب کنیم.

عارف و لاریجانی قائل به مذاکره بودند

تاجگردون در پایان اعلام کرد: به‌هر حال لاریجانی در لیست ما بودند و باید در جلسه‌ای با حضور تمامی افراد لیست امید، در خصوص ریاست مجلس و مسائل دیگر نتیجه‌گیری می‌کردیم. طرف مقابل به‌عنوان یک کمیته هفت‌نفره خواستند با لاریجانی مذاکره کنند اما ایشان نپذیرفتند. از طرف ما هم حداقل خودم چندین بار با آقای لاریجانی و عارف صحبت کردم و هر دو طرف قائل به این بودند که مذاکره‌کنند. با این‌حال، فارغ از بحث ریاست مجلس، در ادامه مسیر به گونه‌ای عمل شد که افراط‌گرایی و تندروی به مجلس بازنگردد.

کد خبر : ۳۷۴۸۰۵