خبرگزاری کار ایران

در دیدار رحیم پور با معاون وزیر امور خارجه گرجستان بررسی شد؛

مانعی برای توسعه همکاری‌های بانکی بین تهران و تفلیس وجود ندارد

در آستانه برگزاری جشن های بیست و پنجمین سالگرد استقلال گرجستان ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب وارد تفلیس شد و روز چهار شنبه دیدارهای جداگانه‌ای با جالاغانیا معاون آسیا و اقیانوسیه و آفریقای وزارت امور خارجه و جانلیدزه وزیر امور خارجه گرجستان داشت .

به گزارش ایلنا، در این ملاقات‌ها ،ابعاد مختلف روابط دو جانبه و بویژه طرح‌ها ،پروژه‌های درازمدت و پایدار و همکاری‌های اقتصادی و تجاری و همچنین آخرین تحولات گردشگری و مناسبات مردمی بین دو کشور مورد تبادل نظر مسولان عالیرتبه سیاسی دو کشور قرار گرفت و راهکارهای توسعه و گسترش آن نیز بررسی شد .

در این رابطه، مقامات عالی وزارت امورخارجه گرجستان اظهار داشتند که بیانیه‌های دولتی و دستورالعمل‌های لازم در راستای رفع تحریم‌ها و اجرای برجام به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد گرجستان ابلاغ شده و از نظر دولت گرجستان هیچ مانعی برای استقرار مجدد و توسعه همکاری‌های بانکی بین دو کشور ، وجود نخواهد داشت .

ضمنا با توجه به اجرای مجدد موافقتنامه لغو روادید برای اتباع ایرانی از سوی گرجستان، موضوع برقراری پروازهای هفتگی بین دو کشور که طی دو هفته آینده به بیش از ده پرواز خواهد رسید ،نیز بررسی و تبادل نظر شد .

همچنین در خصوص مزیت‌های ترانزیتی دو کشور ایران و گرجستان و طرح‌های توافق شده و در حال بررسی برای استقرار و تقویت کریدورهای حمل و نقل بین دو کشور (زمینی ،هوایی ،ریلی )گفت‌وگو و تبادل نظر به عمل آمد .

وزیر امور خارجه گرجستان از این که جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بوده که استقلال گرجستان را به رسمیت شناخته و در طول ۲۵ سال روابط دو جانبه ،همواره از استقلال و تمامیت ارضی گرجستان حمایت نموده است ،از حضور رحیم پور در تفلیس در آستانه بیست و پنجمین سالگرد استقلال گرجستان تشکرو ابراز خرسندی کرد .

ضمنا موضوع همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بین دو کشور و تحولات مناطق پیرامونی ایران و گرجستان ،مورد توجه و بررسی طرفین قرار گرفت .

در دیدار معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران با وزیر امور خارجه گرجستان ، دعوتنامه جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران از طرف کوبریکاشویلی نخست وزیر گرجستان ، به وزیر امور خارجه گرجستان تسلیم شدد .

کد خبر : ۳۷۴۹۶۶