خبرگزاری کار ایران

رضایی در نشست خبری:

دولت با تعیین زمان در برجام، طرف مقابل را تحت فشار بگذارد/ سه نوع برجام در کشور داریم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت می‌تواند با تعیین زمان، طرف مقابل را تحت فشار بگذارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محسن رضایی در نشست خبری با بیان اینکه دولت برای اجرای برجام باید تلاش بیشتری کند، اظهار داشت: دولت می‌تواند برای تحت فشار قرار دادن طرف‌های مقابل برای اجرای برجام زمان تعیین کند، چراکه از این طریق می‌تواند بر نحوه اجرای برجام نظارت بیشتری داشته باشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این پیشنهاد که بگویند اگر تا فلان زمان برجام اجرا نکنیم هزار سانتریفیوژ اضافه می‌کنیم، بیان داشت: با توجه به پایان دوره ریاست جمهوری اوباما کشورهایی مثل عربستان و ترکیه قصد دارند از دولت اوباما امتیاز بگیرند.

رضایی در بخش دیگر سخنان خود به مصوبات و طرح‌های امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره و تصریح کرد: در سال‌های اخیر برخی از دولت‌ها بارها گفته‌اند که لوایحی که به مجلس می‌فرستیم کاملا عوض می‌شود و حتی ممکن است لایحه‌ای به ضد خودش تبدیل شود، ضمن اینکه مجلسی‌ها معتقد بودند اگر ما قانونی بنویسیم و به مزاج دولت خوش نیاید، دولت آن را اجرا نمی‌کنند.

او ادامه داد: این مسائل را مطرح می‌کنیم که آیا رئیس جمهور می‌تواند شخصا یک وزارتخانه را منحل کند یا خیر. یکی دیگر از مسائل مطرح شده در ارتباط با مسئله بودجه است. اینکه مجلس تا چه حدی می‌تواند درباره مسأله بودجه که اختیار رئیس‌جمهور است دخالت کند. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مقدمات بررسی حدود قانونگذاری را طی کرده‌ایم، گفت:‌ در مصوبه اولمان قید کرده ایم که توجه به موازین اسلامی وسیاست های کلان به عنوان اصلی ترین منشاء قانونگذاری باید در تنظیم تصویب طرح‌ها و لوایح و مقررات رعایت شود. در مصوبه دوم تصویب کرده‌ایم که سازوکار لازم برای تضمین عدم مغایرت مصوبات مراجع تسهیل‌کننده با موازین اسلامی و قانون اساسی و انطباق و عدم مغایرت با سیاست‌های کلی نظام باشد. این مصوبه به شورای عالی فرهنگی و شورای عالی مجازی اشاره می‌کند. ما شوراهایی داریم که مقررات تصویب می‌کند.

رضایی با اشاره به بحث های حقوقی که در ارتباط با تصویب این طرح مطرح می‌شود، تصریح کرد: ما باید الان بدانیم که فرق مقررات و قوانین چیست. تعیین حدود و اختیارات مراجع تصویب قانون و مقررات در کشور، حدود و اختیارات مجلس و دولت در ارتباط با لایحه بودجه و برنامه، تعیین حدود اختیارات مجلس در لوایح پیشنهادی دولت از جمله مسائلی است که در مجمع در مورد آن بررسی صورت گرفته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موضوع برجام اظهار کرد: باید بین این دو مسأله برجام و پسابرجام تفکیک قائل شویم؛ ما سه نوع برجام داریم. برجام مصوبه شورای عالی امنیت، برجام مصوب مجلس شورای اسلامی و برجام مصوب رهبر انقلاب. برجام مشروط مصوبه رهبر انقلاب یک سند حقوقی است که از طرف ایران صادر شده است و مورد قبول ایران هم هست. خیلی ها در کشور این سه نوع برجام را با هم اشتباه می‌گیرند و من از رسانه‌ها می‌خواهم به تدوین آن‌ها بپردازند. آن چیزی که برای ما در برجام مهم است، مصوب رهبر انقلاب است.

کد خبر : ۳۷۵۳۳۳