خبرگزاری کار ایران

ظریف در دیدار همتای لیتوانیایی:

طرف‌های اروپایی برای تسهیل مراودات بانکی گام‌های جدی بردارند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و لینکه ویچیوس وزیر امور خارجه لیتوانی آخرین راه‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف با اشاره به روابط دو کشور اظهار داشت: مناسبت‌های جمهوری اسلامی ایران و لیتوانی روند روبـه‌جلو دارد و امیدواریم از طریق رایزنی‌های جاری بتوانیم زمینه‌های همکاری‌ها در بخش‌های سیاسی و پارلمانی را بیش از پیش گسترش دهیم و مجلس شورای اسلامی با توجه به نقش آن در شئون قانونگذاری کشور، آمادگی دارد با پارلمان لیتوانی زمینه‌های همکاری‌های پارلمانی را تقویت سازد.

وزیر امور خارجه کشورمان بـا تشریح ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری اظهار داشت: مؤسسه‌های جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارند در زمینه‌های فناوری، انرژی، LNG، نفت، کشاورزی، آموزش عالی، خدمات فنی و مهندسی با شرکت‌های دولتی و خصوصی، و صاحبان صنایع و تجار لیتوانی در چارچوب منافع مشترک و متقابل، گام‌های بلندی را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور بردارند.

ظریف درخصوص زمینه معاملات بانکی پس از توافق برجام و با اشاره به گام‌هایی که ۱+۵ در آخرین اجلاس وزرای خارجه آمریکا و انگلیس با مسئولان بانکی اروپایی در لندن برداشته اند، اظهار داشت: گام‌های جدید آثاری برای تحرک بخشیدن به تعامل‌های مالی بانک‌های اروپایی به‌همراه داشته است؛ اما انتظار داریم که به‌طور عینی و ملموس، گام‌های لازم را طرف‌های اروپایی برای تسهیل مراودات بانکی برداشته شود که پیامدهای آن را در اقتصاد کشورمان شاهد باشیم.

ظریف با اشاره به تحولات سوریه اظهار داشت: راه‌حل بحران سوریه، فقط احترام بر اراده مردم و حاکمیت سوریه است و طرح شرایط غیرواقعی در پروسه سیاسی و حمایت‌های همه‌جانبه برخی از طرف‌های منطقه‌ای از گروه‌های تروریستی، موجب تضعیف آتش‌بس شده و فرآیند سیاسی را پیچیده‌تر خواهد ساخت.

لینکه ویچیوس وزیر امور خارجه لیتوانی با ارزیابی مثبت از روابط ویلنیوس با تهران اظهار داشت: ما علاقمند به گسترش روابط اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران هستیم و شرکت‌های مختلف لیتوانی در شرایـط جاری در پـرتو توافق بـرجام در زمینه‌های تکنولوژیک، انرژی و کشاورزی آمادگی دارند، همکاری‌های خود را با شرکت‌های ذیربط جمهوری اسلامی ایران تعمیق بخشند.

وزیر امورخارجه لیتوانی با ابراز خرسندی نسبت به افزایش رایزنی مقام‌های لیتوانی و جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران نقش بارزی در منطقه دارد و ما خواهان تقویت رایزنی‌های بین دو کشور در زمینه های سیاسی، فرهنگی و پـارلمانی دو کشور هستیم.

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و لیتوانی در پایان مذاکرات، یادداشت تفاهم رایزنی‌های سیاسی بین دو کشور را امضا کردند.

کد خبر : ۳۷۵۳۷۲