خبرگزاری کار ایران

در دیدار هیات‌های ایران و عربستان چه گذشت؛

اصرار تهران بر اخذ ویزای زوار در خاک ایران/ تاکید سعودی‌ها از ایجاد پرتال آنلاین

یک رسانه آمریکایی از پیشنهاد طرف عربستانی برای اعطای ویزا از طریق پورتال اینترنتی خبر داد و گفته ایران بر اخذ ویزا از ایران اصرار داشته است.

به گزارش ایلنا، از وال‌استریت ژورنال در گزارشی در پی لغو اعزام زائران ایرانی به مراسم حج سال ۹۵ به جریان مذاکرات مربوط به آن اشاره کرد و نوشت: مقام‌های ایرانی بر اخذ ویزای زوار ایرانی در خاک ایران اصرار می‌ورزیدند در حالی که مقام‌های عربستان از ایجاد پرتال آنلاین برای ویزای ایرانی‌ها خبر می‌دادند.

در این گزارش شروع تنش‌های میان دو کشور را تعلیق حج عمره زائران ایرانی در پی تعرض نیروهای امنیتی فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی خوانده است.

وال استریت ژورنال به توافق بین کشورهای مختلف با عربستان سعودی در خصوص اعطای ویزای حج نیز اشاره کرده و گفته حدود ۶۴ هزار زائر ایرانی در مراسم حج سال گذشته شرکت کرده‌اند.

این روزنامه آمریکایی همچنین به تاریخچه تنش بین دو کشور نیز اشاره کرده و تعلیق سه ساله اعزام حاجیان در فاصله سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰  در پی کشته شدن ۴۰۰ زائر ایرانی در حج سال ۱۹۸۷ را آخرین دوره لغو اعزام زائران از سوی ایران خوانده است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال حادثه حج ۱۹۸۷(حج ۶۶) سبب شد تا برای چند سال پس از آن ظرفیت اعزام حاجیان ایرانی به ۴۵  هزار زائر کاهش یابد.

کد خبر : ۳۷۵۷۷۵