خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه عربستان:

درخواست‌های ایران خارج از اختیارات سازمان امور حج عربستان بود

وزیر امور خارجه عربستان مدعی شد که عربستان با تمام درخواست‌های ایران اعم از ویزای الکترونیک و استفاده آنها از وسائل نقلیه ملی خودشان موافقت کرد اما ایران درخواست‌هایی داشت که از اختیارات سازمان حج خارج بود.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه سعدی گازت، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست خبری با حضور فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس در خصوص مسئله لغو اعزام حجاج ایرانی به حج امسال مدعی شد که ایران  از امضای قرارداد سازمان امور حج سر باز زده و دلیل آن را تقاضای برخی امتیازها که حوزه اختیارات سازمان حج عربستان خارج بوده، اعلام کرده است

او افزود: این خواسته ایرانیان مبنی بر اینکه  باید ویزا از طریق اینترنت صادر شود مورد توافق قرار گرفت، اما آنها خواستار حمل و نقل زائران خود از طریق وسایل نقلیه ملی ایران بودند و اینکه آنها باید یک نماینده داشته باشند. پادشاه عربستان با این تقاضا نیز موافقت کرد. اینها  شواهدی است که نشان میدهد عربستان مشتاق  تسهیل امور حج  است تا حجاج  قادر به انجام مراسم خود باشند با این وجود ، ایران از  امضای قرارداد سازمان حج خودداری کرد.

وزیر امور خارجه عربستان همچنین مدعی شده است که هدف ایران از این مانور این جلوگیری از حضور زائران خود برای انجام مناسک حج بود که این بسیار بد است.

الجبیر گفت که عربستان  اهمیت زیادی برای امنیت زائران قائل است، از این‌رو مانع انجام مراسم حج تمتع یا عمره نمی شود.

کد خبر : ۳۷۶۰۳۶