خبرگزاری کار ایران

به‌منظور اجرای تفاهمنامه تهران و آنکار؛

اولین نشست کارگروه املاک دولتی ایران و ترکیه برگزار شد

اولین کارگروه مشترک املاک دولتی ایران و ترکیه از تاریخ ۴ تا ۶ خرداد ۱۳۹۵ در آنکارا بر گزار شد .

به گزارش ایلنا، فریدون قربانپور مدیرکل اموال دولتی و اوراق بهادار وزارت امور اقتصادی و دارایی در راس یک هیات هفت‌نفره برای حضور در این نشست به آنکار سفر کرد.

انجام این سفر در جهت اجرای مفاد تفاهمنامه میان وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان و وزیر مالیه ترکیه که در جریان سفر رسمی خرداد ماه سال ۱۳۹۳ رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران به آنکارا به امضا رسیده بود، انجام پذیرفت.

بر مبنای تفاهم نامه مزبورمقرر شده بود کارگروه برای تبادل اطلاعات مشترک برای ایجاد ساختار مدیریت مطلوب برای اموال غیر منقول تشکیل شود که در این راستا هماهنگی‌های لازم انجام واین نشست با حضور دو طرف طی شش جلسه کاری فشرده با حضور مدیران کل اموال دو کشور ، کارشناسان ذیربط و همچنین مدیران خزانه داری ترکیه بر گزار گردید.

در خاتمه این نشست مقرر شد تا دومین کارگروه مشترک املاک قبل ازپایان سال جاری در ایران برگزار شود.

طرف ترک در این نشست مواردی چون اهداف ساختار آموال دولتی در ترکیه، زیرساخت‌ها، ساختارهای تشکیلاتی، بانک‌های اطلاعاتی، قوانین، وظایف و اختیارات اداره کل املاک ملی وزارت دارایی ترکیه را تشریح کرد.

در ترکیه تمامی امور مربوط به املاک منقول و غیرمنقول دولتی به‌صورت متمرکز توسط اداره کل املاک ملی ترکیه انجام می شود.

اداره کل املاک ملی ترکیه از حدود ۲۰ سال پیش با بهره‌گیری از تجارب کشورهای توسعه یافته اروپایی همچون آلمان، فرانسه، انگلیس، نیوزیلند، کانادا و سوئد اقدام به طراحی نرم‌افزاری بومی در زمینه ثبت و ضبط جامع اطلاعات مربوط به املاک غیر منقول کرده که هم اکنون در حال بهره‌برداری است.

وزارت امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی خزانه داری کل کشور و اداره کل اموال دولتی و اوراق بهادار نیز اقدام مشابهی را در این خصوص در دستور کار قرار داده یا اجرا کرده که با بهره‌گیری از تجارب طرف ترکیه‌ای در این خصوص می‌توان به نسبت به توسعه وتقویت مدیریت نظارت بر اموال دولتی سرعت بخشید.

کد خبر : ۳۷۶۱۸۹