خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در آذربایجان خبر داد:

تکمیل زیرساخت‌های خط ریلی جلفا - تبریز/ حرکت قطارها از نخجوان به نقاط مختلف ایران تا پایان سال ۲۰۱۶

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه تا سه ماه دیگر زیرساخت‌های خط ریلی جلفا - تبریز تکمیل می‌شود، گفت: تا پایان سال 2016 میلادی حرکت قطارها از نخجوان به نقاط مختلف ایران از جمله مشهد امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش ایلنا، محسن پاک‌آیین در مصاحبه‌ای ضمن تشریح سیاست‌های اقتصادی کشورمان در جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان می‌توانند برای مقاوم‌سازی اقتصاد خود همکاری و شراکت درازمدت داشته باشند.

سفیر کشورمان برنامه‌های دولت ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و به کارگیری مشوق‌ها و تسهیلات مختلف برای کارآفرینان را خاطرنشان کرد و گفت: سرمایه‌گذاران و محافل کاری جمهوری آذربایجان می‌توانند از این مشوق‌ها و تسهیلات بهرمند شوند.

پاک‌آیین افزود: دولت ایران به تازگی با هدف توسعه صادرات، مشوق‌هایی به کار گرفته است که بر مبنای آن حتی واردکنندگان کالاهای ایرانی می‌توانند از بانک‌های ایران وام دریافت کنند. 

وی این تسهیلات بانکی را برای واردکنندگان آذربایجانی نیز بسیار مناسب عنوان و تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران همچنین برای واردکنندگان و صادرکنندگان کالاهای ایرانی تسهیلات گمرکی بیشتر به کار می‌برد. 

پاک‌آیین با اشاره به اینکه واقعیت‌های زیادی وجود دارد که اثبات می‌کند دو کشور می‌توانند در این راستا همکاری تنگاتنگی داشته باشند، عنوان کرد: پس از لغو تحریم‌ها یک فرصت بسیار مهم برای توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان به وجود آمده و موانع و محدودیت‌های قبلی برداشته شده، ایران به اقتصاد جهانی برگشته و ساختار تحریم‌ها شکسته شده و دو کشور همسایه می‌توانند از این فضای مناسب استفاده کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران مقاوم‌سازی اقتصاد را یکی از پدیده‌های بسیار مهم برای مقابله با هرگونه بحران‌ احتمالی خواند و گفت: وقتی اقتصاد یک کشور مقاوم باشد می‌توان با اتکا به این اقتصاد هر بحرانی را با موفقیت خنثی کرد. 

پاک‌آیین خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در دوره 12 سال تحریم‌ها به دلیل اینکه کشورمان از اقتصاد مقاوم برخوردار بود، موفق شد این تحریم‌ها را پشت سر بگذارد. 

وی با تاکید بر اینکه مقاوم‌سازی اقتصاد باید افزایش یابد و این مهم به صورت یک سیستم درآمده و یک روند همیشگی داشته باشد، گفت: در حال حاضر یکی از برنامه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی اقتصاد کشورمان به درآمدهای نفتی و کسب درآمد از حوزه‌های دیگر اقتصاد است.

سفیر ایران نگاه به منابع درونی، افزایش تولید داخلی، توسعه صادرات غیرنفتی، توجه به گردشگری و توسعه حمل و نقل را از جمله برنامه‌های مهم و موثر در راستای مقاوم‌سازی اقتصاد، افزایش اشتغال و کاهش رکود و تورم عنوان کرد. 

وی همه این اقدامات را برای مقاوم‌سازی اقتصاد ایران موثر دانست و گفت: در حال حاضر در حوزه حمل و نقل کارهای بزرگی انجام می‌شود که موجب برقراری ارتباط تنگاتنگ میان ایران و کشورهای منطقه خواهد شد. 

پاک‌آیین اجرای طرح اتصال خطوط ریلی میان ایران و جمهوری آذربایجان در قالب تکمیل دالان حمل و نقل شمال - جنوب را برای دو کشور طرحی بسیار درآمدزا خواند و اظهار داشت: همچنین راه‌اندازی خط ریلی جلفا - تبریز میان دو کشور بحثی بسیار جدی است و تا سه ماه دیگر زیرساخت‌های این مسیر ریلی تکمیل می‌شود و تا پایان سال 2016 میلادی حرکت قطارها از نخجوان به نقاط مختلف ایران از جمله مشهد امکان‌پذیر خواهد بود. 

سفیر کشورمان تقویت روابط و همکاری با استان‌های همجوار ایران را برای جمهوری آذربایجان مهم عنوان کرد و افزود: با توجه به فعالیت سه منطقه آزاد اقتصادی - انزلی، ماکو و ارس در این استان‌ها، سرمایه‌گذاران آذربایجانی می‌توانند از امکانات و تسهیلات اقتصادی موجود این مناطق بهرمند شوند. 

پاک‌آیین با اشاره به اینکه دولت جمهوری آذربایجان نیز سیاست کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را در پیش گرفته است، تصریح کرد: همه این اقدامات می‌تواند به مقاوم‌سازی اقتصاد دو کشور کمک کند. 

سفیر کشورمان همچنین با تاکید بر اینکه ایران و جمهوری آذربایجان مکمل هم هستند و می توانند در راستای مقاوم‌سازی اقتصاد خود با هدف خنثی و برطرف کردن هرگونه خطر احتمالی همکاری کنند، گفت: قدرت‌های بزرگ به کشورهای در حال توسعه به خصوص کشورهای مسلمان رحم نمی‌کنند مگر اینکه خواسته‌های نامشروع آنان تامین شود. 

وی افزود: آنها با بهره‌گیری از گروه‌های تروریستی مثل داعش سعی می‌کنند کشورهای مسلمان را بی‌ثبات کنند و در ابعاد اقتصادی هم تلاش می‌کنند که اقتصاد این کشورها مقاوم نباشد و بیشتر آسیب‌پذیر باشد. 

پاک آیین خاطرنشان کرد: روابط ایران و جمهوری آذربایجان در حال حاضر در بهترین وضعیت قرار دارد و در هیچ دوره‌ای در تاریح مناسبات دوجانبه اعتماد فی مابین به این اندازه بالا نبوده و همچنین سران دو کشور اراده سیاسی برای تقویت روابط دارد.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در پایان تاکید کرد: جمهوری آذربایجان می‌تواند شریک خوب ایران باشد و ما بتوانیم مکمل اقتصاد یکدیگر باشیم.

کد خبر : ۳۷۶۳۹۶