خبرگزاری کار ایران

محسنی اژه‌ای:

پرونده رستمی‌صفا به دادستانی رسید/ آخرین وضعیت پرونده ثامن‌الحجج

سخنگوی قوه قضاییه در تشریح آخرین وضعیت پرونده ثامن‌الحجج گفت: میزان پرداختی‌ها از مبالغ کم شروع شد و الان کسانی که سپرده‌های ۳۵ میلیون تومانی دارند به میزان سپرده و مسائل‌شان رسیدگی می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به پرونده‌های مفتوح مربوط به مفاسد اقتصادی هم گفت: هر پرونده ممکن است مسائل خاص خود و پیچیدگی‌هایی داشته باشد؛ به‌طور مثال پرونده رستمی‌صفا مجموعا به مرز ۷ هزار میلیارد رسیده بود که دادستانی وارد شد و بخشی از اموال شناسایی شده و در اختیار بانک‌ها قرار گرفته و بخشی هم در حال شناسایی است.

معاون قوه قضاییه با بیان اینکه این پرونده رقم بالایی دارد، اظهار داشت: اما پیچیدگی فراوانی نداشت، ولی ممکن است پرونده‌هایی هم باشند که میزان آن کم است ولی از پیچیدگی‌های بیشتری برخوردار است. مثلا درخصوص پرونده نفتی متهم از بانک‌های مختلف سوییفت آورده بود، اما پولی به کشور داده نشده بود و امکان ردیابی اموال هم سخت بود. یا در رابطه با پرونده ۳ هزار میلیاردی ما می‌بینیم که پیچیدگی‌های فراوانی وجود داشت و هنوز برخی از احکام برای متهمان قطعی نشده است.

آخرین وضعیت پرونده موسسه مالی اعتباری ثامن الحج

محسنی اژه‌ای در مورد آخرین وضعیت پرونده موسسه مالی اعتباری ثامن الحج هم بیان کرد: بیشترین توجه دستگاه قضا مربوط به این است که مردم بیشتر بتوانند به حقشان دست یابند ما در ابتدای پرونده این مسئله را مورد توجه قرار می‌دهیم که آیا اگر فرد دستگیر شود مردم زودتر به حقشان می رسند یا بالعکس در این پرونده‌ هم ممکن بود که دستگیری به ضرر بیشتر مردم منجر شود و به همین خاطر با بانک مرکزی و وزارت اطلاعات و دیگر نهادهای مربوط گفت‌وگوهایی صورت گرفت و بررسی‌هایی انجام شد تا مردم متضرر نشوند.

او با اشاره به بررسی پرونده در دستگاه قضا یادآور شد: در ابتدای بررسی‌ها مسئولان این شرکت مالی اعتباری به هیچ وجه همکاری نمی‌کردند و اطلاعات دقیقی درخصوص میزان سود پرداختی، میزان املاک، میزان سپرده‌گذاری‌ها و ... در اختیار ما قرار نمی‌دادند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: آنها مدعی بودند که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار سپرده‌گذار دارند و بیش از ۵۰۰ شعبه در سراسر کشور دارند. این مسائل موجب شد این احساس ایجاد شود که اگر سپرده‌گذاران اضافه شوند، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود و با تمهیداتی که فراهم شد بیش از یک میلیون سپرده‌گذار تعیین تکلیف شده‌اند. میزان پرداختی‌ها هم از مبالغ کم شروع شد و الان کسانی که سپرده‌های ۳۵ میلیون تومانی دارند به میزان سپرده و مسائل‌شان رسیدگی می‌شود.

 

کد خبر : ۳۷۶۹۲۴