خبرگزاری کار ایران

وزیر اطلاعات در یزد:

امام خمینی معتقد بر آگاه کردن مردم بود

وزیر اطلاعات تاکید کرد: امام خمینی(ره) خودباوری را در مردم تقویت کرد و مملکت را از وابستگی به آمریکا نجات داد

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی صبح امروز در مراسم بزرگداشت بیست و هفتمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و گرامیداشت قیام خونین ۱۵ خرداد در مسجد حظیره شهرستان یزد ،‌اظهار داشت: سالگرد ارتحال امام راحل فرصت مناسبی را در اختیار ما قرار می‌دهد تا نگاهی دوباره به حرکت آن حضرت و درس‌های آموزنده‌ای که قیام ایشان به ما می‌دهد، داشته باشیم.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت رسول گرامی اسلام (ص) عنوان کرد: از دنیا رفتن یک عالم خلأ و مصیبتی دارد که جبران‌ شدنی نیست و مرگ یک قبیله آسان‌تر از مرگ یک عالم دینی است که امام راحل نیز مصداق این حدیث حضرت رسول (ص) است که یاد و راه ایشان همواره در جامعه پویا و زنده است.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه مردم یزد همواره از رهبری عالمان دینی برجسته برخوردار بوده‌اند، اضافه کرد: شهید آیت‌الله صدوقی در آسمان یزد درخشیده است.

وی با اشاره به مبارزه دو مرحله‌ای امام خمینی(ره) بیان داشت: زمانی که خلأ مدیریت و رهبری در جامعه وجود داشت و جامعه هم برای جنبش و قیام آمادگی نداشت، حضرت امام دست به قیام زد.

حجت‌الاسلام علوی عنوان کرد: مرحله نخست قیام از سال‌های ۴۱ تا ۴۳ بود و مرحله دوم در سال‌های ۵۶ و ۵۷ در حالیکه نه شرایط داخلی کشور فراهم بود و نه شرایط خارجی آماده بود و مردم هم ظرفیت همراهی با قیام را نداشتند آغاز شد و به سرانجام رسید.

وی با تاکید بر اینکه امام(ره) راه خود را به امت اسلام نشان داد و اثر خود را بر جامعه برجای گذاشت تصریح کرد: امام خمینی(ره) مسیر را برای ادامه این قیام و انقلاب به وسیله مقام معظم رهبری فراهم کردند.

وزیر اطلاعات به تشریح ابعاد قیام بزرگ بنیانگذار انقلاب اسلامی پرداخت و زمینه آغازگر این قیام را توجه به وضعیت اسلام در حکومت طاغوت عنوان کرد و افزود: اولین اقدام رژیم طاغوت در مبارزه با جایگاه مردمی در تعرض به اسلام حذف شرط مسلمان بودن از انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود.

وی بیان داشت: امام خمینی(ره) این خطر را احساس کردند و متوجه تعرض رژیم غارتگر شاهنشاهی به اسلام شدند و با مهندسی که کردند، مسأله خلأ رهبری واحد را با تشکیل شورای علما و مراجع پر کردند.

علوی با بیان اینکه با رفع خلأ مدیریت و رهبری در آن سال‌ها از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی، اقدامات انسجامی و نظام‌مندی در پیشبرد این قیام آغاز شد که شکل‌گیری هیأت‌های موتلفه اسلامی در این راستا بود.

وی عنوان کرد: امام راحل در دیدار با سردسته‌های بازاریان و آگاهی از حرکات و برنامه‌های رژیم شاه برای مبارزه با دین اسلام، بازار را منسجم کردند و با تشکیل هیأت‌های موتلفه اسلامی، بازاریان، سلاحی شدند برای مبارزه با حکومت شاهنشاهی.

وزیر اطلاعات با اشاره به حرکات و جنب و جوش علما در سال‌های قیام گفت: فریاد‌های اعلام خطر امام خمینی(ره) در مورد اسلام و مصوبه‌ای که شاه اعلام کرده بود موجب شد تا علما و روحانیون در سطح حوزه‌های علیمه نیز تشکل منسجمی را شکل دهند و حضرت امام(ره) را در این قیام همراهی کنند.

وی بیان داشت: تشکیلات منسجم حوزه و روحانیون و ۱۵۰ پیامی که معمار کبیر انقلاب اسلامی به علمای بلاد دادند موجب شد تا انسجام مردم نیز شکل بگیرد و آغازگر تجمعات مردمی در مبارزه با طاغوت شود.

علوی با اشاره به زمینه‌های شکل‌گیری قیام خونین ۱۵ خرداد و نقش آن در به بار نشستن انقلاب اسلامی اظهار داشت: حظرت امام خمینی(ره) با صحبت‌های کوبنده و محکم خود در محکومت رژیم شاهنشاهی خون شهادت را در رگ‌های جامعه و جوانان کشور جاری ساختند و جوانان برای مبارزه در میدان نبرد علیه ظلم و ستم و استبداد شاهنشاهی آماده شدند.

وی افزود: پس از دستگیری امام (ره) و مطلع شدن مردم از این رفتار شاه و انتقال ایشان به تهران، قم به جنب و جوش افتاد و زنان و مردان در حرم حضرت معصومه(س) تجمع کردند که در پی این حرکت بازار‌های تهران و یزد و تبریز تعطیل شد و رفته‌ رفته‌ دامنه این مبارزه در کشور گسترده‌تر شد و رژیم ستمشاهی دست به کشتار مردم زد.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه امام (ره) همواره ارتش را از مردم می‌دانست و در طول مبارزات دست به سلاح نبرد گفت: حضرت امام خمینی(ره) معتقد بر آگاه کردن مردم بود تا خود به خود شاه جایگاهی در کشور نداشته باشد و در خطابه‌ها نیز ارتش را بخشی از ملت می‌دانست و اعتنایی به مبارزه با گلوله نداشتند.

وی با بیان اینکه شیوه رهبری و روش‌های مدیریت بنیانگذار انقلاب اسلامی در پیشبرد قیام استثنایی بود خاطرنشان کرد: لحن کلامی که ایشان داشتند و برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده امام خمینی(ره) خودباوری را در مردم تقویت کرد و مملکت را از وابستگی به آمریکا نجات داد.

کد خبر : ۳۷۷۲۳۴