خبرگزاری کار ایران

قاضی‌پور در دیدار با تشکل‌های کارگری قم:

حقوق برخی افراد ۱۹۶ برابر حداقلِ حقوق کارگران است

نائب رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دولت نهم و دهم در اجرای مسکن مهر، گفت: مسکنی که فاقد زیرساخت های شهری باشد، خوابگاه هم نیست، تبعیدگاه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، «نادر قاضی پور» شب گذشته ضمن بازدید از دفتر مرکزی کانون کارگران ساختمانی کشور در شهر قم، در نشست با فعالان کارگری استان قم، با گرامیداشت یوم‌الـله ۱۵ خرداد و با بیان این که هر چه داریم از همین روز است، اظهار داشت: بعد از انقلاب و به ویژه در دوران دفاع مقدس، مشخص شد که وفادارترین افراد به نظام  جمهوری اسلامی ایران، کارگران هستند. 

کارگران به نظام جمهوری اسلامی وفادارند

او افزود: کارگران بودند که در زیر بمباران هواپیماهای دشمن، کار و تولید کشورمان، از جمله استخراج نفت و فروش آن را انجام داده و همین طور شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کردند.

نائب رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با تصریح بر این که متأسفانه بر اساس رانت های به وجود آمده جامعه کارگری تقویت نشد، گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران رشد کرده و پیشرفت عالی دارد، سطح رفاه بالا رفته، اما وقتی سطح رفاه کارگران را با سطح رفاه دانشگاهیان، کارمندان عالی رتبه شرکت نفت یا شرکت های وارداتی مقایسه می کنیم، می بینیم که این سطح رفاه از زمین تا آسمان است.

حقوق برخی افراد ۱۹۶ برابر حداقل حقوق کارگران است

وی گفت: قانون می‌گوید حداکثر و حداقل حقوق در کشور باید نهایتا ۷ برابر باشد؛ یعنی اگر من در ایران حداقل ۱ میلیون حقوق می گیرم، هیچ کس نباید در ایران بیش از ۷ میلیون تومان حقوق بگیرد، اما اکنون عده ای ۱۹۶ برابر حداقل حقوق کارگران، دریافتی دارند و این ظلم است؛ در حکومت شیعه علی ابن ابی طالب(ع) و جمهوری اسلامی این نقص بزرگی است که چرا حق و حقوق کارگران این قدر پایین است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان این که امیدواریم در مجلس دهم چندکار مهم از جمله افزایش حقوق کارگران را پیگیری کنیم، گفت: حداقل حقوق ۸۴۰ هزار تومانی در نظر گرفته شده برای کارگران بسیار پایین است، چرا که در سال ۹۳ بانک مرکزی اعلام کرد که خط فقر برای یک خانواده چهارنفره در یک ماه، ۲ میلیون و نیم و مرکز آمار نیز اعلام کرد خط فقر یک میلیون و ۸۰۰ تومان است اما ما سال ۹۵ حداقل حقوق مان زیر یک میلیون تومان است.

سهام عدالت را به کارگران ندادند

وی با بیان این که باید به طرق مختلف عدالت در مورد کارگران رعایت شود، گفت: هنوز سهام عدالت را به کارگران ساختمانی ندادند. 

مسکن مهر تبعیدگاه است

قاضی پور در ادامه سخنان خود با انتقاد از اقدامات دولت قبل در اجرای طرح مسکن مهر، گفت: ابتدا باید فرق مسکن با خوابگاه را تعریف کنیم؛ خوابگاه جایی است که انسان فقط شب ها آن جا می خوابد، آن هم فقط سالی دو یا سه بار، اما مسکن باید محل رشد و تعالی فرهنگ غنی اسلام در انسان باشد؛ مثلا در مسکن باید مهمانی برگزار کرد و صله رحم انجام گیرد که آداب غنی اسلام روی این موضوعات تأکید دارد.

وی در ادامه انتقادهای خود به دولت قبل گفت: این که مسکن مهر را ببرند ۲۵ کیلومتر یا ۳۰ کیلومتر بیرون شهر که نه آب دارد، نه برق، نه گاز، نه تلفن، نه بازار، نه مسجد ، نه پارکینگ، نه بازار بزرگ، نه مدرسه، مسکن مهر نیست، بلکه تبعیدگاه است. این مسکن حتی خوابگاه هم نیست، از آن بدتر است.

نائب رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی افزود: ما قرارمان با دولت قبلی این بود که بیاید در بافت‌های فرسوده شهر، که امنیت، بهداشت، مدرسه، امکانات حمل و نقل عمومی، آب، برق، گاز، پارک و در یک کلام همه چیز هست، مسکن سازی کند و طبقات بالا برود تا اقشار مختلف مردم از جمله کارگران بی مسکن در آسایش باشند، اما این گونه نشد.

۵۰ درصد کارگران ما فاقد مسکن هستند

وی با بیان این که ۵۰ درصد کارگران ما فاقد مسکن هستند، گفت: این موضوع را باید از آقای آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی پیگیری کنیم.

قراردادهای ظالمانه با کارگران وجود دارد

قاضی پور در ادامه سخنان خود با بیان این که بحثی که الان ما را شکنجه می دهد، کارهای مستمر و دائمی است که موقت ۱۵ روزه و ۱۰ روزه قرارداد آن را با کارگران می بندند، گفت: برای مثال وقتی مجوز مطب یک پزشک سالیانه است، چرا باید قرارداد منشی آن مطب ماهانه باشد؟ از منشی ها هم باید حمایت شود.

وی اضافه کرد: کارخانه ای که ۱۸۰۰ درجه حرارت دارد، چرا با کارگران خود، سه ماهه قرار داد می‌بندد؟ می دانید چرا؟  چون می خواهند عید نوروز به این کارگران عیدی ندهند؛ سر سه ماه آنان را بیرون می کنند که پاداش شامل آنان نشود؛ اگر در مجلس دهم بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم، کار بزرگی صورت گرفته است.

وزیر بهداشت چشم طمع به اموال کارگران دارد

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش با بیان این که وقتی قانون بیمه کارگران ساختمانی را نوشتیم، بحث سهمیه‌بندی وجود نداشت اما دولت و سازمان تأمین اجتماعی آن را اعمال کردند، خاطرنشان کرد: در سال ۶۵ ، وزارت بهداشت، ۱۸ بیمارستان ملکی تأمین اجتماعی را بابت بدهی های خود برداشت، اما اکنون بدهی های سازمان تأمین اجتماعی را نمی دهند. 

وی با انتقاد از اظهارات مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر الحاق سازمان تأمین اجتماعی به بیمه سلامت به بهانه تجمیع بیمه های کشور، گفت: آقای قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، شکافی را در وزارتخانه خود ایجاد کرده که اگر کل بودجه عمومی، عمرانی و جاری کشور را هم در آن بریزیم، پر نمی‌شود؛ حالا نیز چشم طمع به سازمان تأمین اجتماعی که حق کارگران و حق الناس است دوخته است، اما ما به عنوان حامی و مدافع کارگران نمی گذاریم.

قاضی پور افزود: وظیفه داریم از حق و حقوق کارگران عزیز، چه کارگران معادن که ۳۵۰ متر زیر زمین کار می کنند و چه رفتگری که ساعت نیمه شب در خیابان جارو می‌کند و چه خواهر عزیزمان ساعت ۸ شب به کارخانه قطعات یدکی می رود و تا ۶ صبح آنجاست و فقط ۸۰۰هزار تومان حقوق می گیرد و مرخصی هم ندارد، دفاع کنیم.

وی با بیان این که هرچه علیه من می نویسند، بنویسند، اما من مدافع حقوق کارگران هستم، گفت: دست درازی به سازمان تأمین اجتماعی، ریختن خون کارگران در شیشه است.

نائب رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: چرا قانونی  که در مورد سرمایه داران باشد، یک ساعته تصویب می شود، اما برای حمایت بیشتر از افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و ... تصویب قانونی نمی شود؟ پشت پرده چه کسانی هستند؟ چرا گاهی طرح و لایحه ای مهم، با نفوذ یک نفر رأی نمی آورد؟ 

وی تأکید کرد: صاحبان زر و زور و تزویر دنبال کار خودشان هستند ما هم باید دنبال کار خودمان باشیم.

قاضی پور در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر در سطح کشور، ۱۳ نوع مدرسه داریم، اما باید بپرسیم یک نفر هست که بلند شود و بگوید پسر و دختر من در مدرسه دولتی بدون دادن پول درس خوانده؟ خدا رحمت کند شهید بهشتی را که زمانی طرح رایگان شدن آموزش و پرورش را آورده بود، اما می بینیم که الان اینطور عمل نمی کنند.

این که کارگران به جای پاداش عیدی، شلاق بخورد، ننگ است

وی با بیان این که امیدواریم در مجلس دهم و با هماهنگی دولت و فراکسیون کارگری، مشکلات جامعه کارگری تا حد زیادی برطرف شود، به اجرای حکم شلاق کارگران معدن آق دره اشاره کرد و گفت: اینکه به جای پاداش عیدی، کارگران شلاق بخورد، ننگ است.

نائب رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید با مقصران برخورد شود؛ آنها که به من و آقای محجوب و استاندار آذربایجان غربی اطلاع ندادند تا وساطت کنیم و مشکل حل شود. 

قاضی‌پور گفت: کارگران، عزیز، زحمتکش و دارای همسر و فرزند و شخصیت هستند؛ ما باید شخصیت کارگران عزیز را احیا کنیم و قطعا برای این مهم تلاش خواهیم کرد.

کد خبر : ۳۷۷۸۳۳