خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی قوه قضاییه:

قضات از مجازات حبس کمتر استفاده کنند

معاون فرهنگی قوه قضائیه بر ضرورت بازنگری در برخی قوانین تاکید کرد و گفت: قضات کمتر از مجازات حبس در صدور احکام استفاده کنند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین هادی صادقی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل زندان‌های استان قم به تبیین سخنان مقام معظم رهبری درباره لزوم رسیدگی به مساله زندان پرداخت.

او با اشاره به لزوم وجود زندان در همه جوامع دنیا گفت: آنچه که مدنظر رهبر انقلاب بوده است از یک سو ناظر بر اصلاح قوانین قضایی و از سوی دیگر ظرفیت‌های مدیریتی است.

صادقی بر ضرورت بازنگری در برخی قوانین تاکید کرد و گفت: قضات ما باید از ظرفیت‌های حبس‌زدا در قوانین استفاده کنند و از استفاده از مجازات حبس حدالامکان دوری کنند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: حتی در استفاده از مجازات حبس نیز قضات می‌توانند از محکومیت‌های حداقلی استفاده کنند تا آسیب‌های کمتری متوجه خانواده زندانیان بشود.

صادقی افزود: وجه دیگر فرمایشات حضرت آقا ناظر به زندان و برنامه‌های اصلاحی آن است که باید از همه ظرفیت‌های اصلاحی و تربیتی استفاده کرد.

وی گفت: مساله زندان مساله کوچکی نیست و باید این مساله همانطور که در صحبت های رئیس سازمان زندان ها به آن اشاره شد با جدیت پیگیری شود.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: سازمان زندان ها از دو رکن تامین و تربیت تشکیل شده است و باید به رکن تربیتی آن نیز به اندازه رکن تامین امنیت توجه داشت.

صادقی با بیان اینکه مدیریت زندان ها کار حساسی است گفت: باید نهادهای متولی نیازهای اولیه زندان را تامین کنند تا مدیریت زندان ها بتوانند با تمام توان به فعالیت های اصلاحی و تربیتی بپردازند.

وی افزود: امروز نیازمند حرکت علمی و مدیریت جدید در عرصه زندان‌ها هستیم و خوشبختانه با حضور دکتر جهانگیر در راس زندان های کشور این امکان فراهم شده است تا با رویکردی علمی زندان‌ها را به دانشگاه انسان‌سازی تبدیل کنیم.

صادقی در پایان گفت: باید همه زندان ها به کانون های اصلاح و تربیت تبدیل شود تا در کنار توجه به قوانین قضایی و رویکرد استفاده از مجازات های جایگزین در قضات بتوانیم به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص کاهش زندانیان به طور جامع عمل کرده باشیم.

 

کد خبر : ۳۷۷۹۸۶