خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست ایران باید معکوس تلاش‌های عربستان باشد

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات تاکید کرد: سیاست ایران باید معکوس تلاش‌های عربستان باشد. اگر عربستان در جهت افزایش تنش‌ها و اختلافات حرکت می‌کند، ایران باید به گونه‌ای رفتار کند که تنش‌ها در منطقه کاهش و اختلافات از بین برود.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به اختلافات ایران و عربستان گفت: مشکلات و اختلافات تهران و ریاض متعلق به امروز نیست و ما از ابتدای انقلاب مشاهده می‌کنیم که دو کشور با یکدیگر اختلافاتی داشته‌اند و با یکدیگر رقابت داشته‌اند.

وی با بیان اینکه عربستان احساس می‌کند موازنه ژئوپولتیکی قدرت در خاورمیانه به نفع ایران در حال تغییر است، اظهار داشت: سرآغاز افزایش نگرانی‌ها درباره ایران توسط عربستان، با سقوط صدام حسین و خارج شدن نیروهای نظامی امریکا از عراق بود. از سوی دیگر‏، تحولات جهان عربی و وقوع جنبش‌های مردمی در بهار عربی موجب شد تا آنها از ورود این جنبش به سرزمین خود احساس نگرانی کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: در سال‌های گذشته میان ایران و غرب شاهد یک نوع تنش در روابط بودیم که ریاض از آن احساس رضایت داشت و خود را در پشت آن پنهان می‌کرد. با این حال‏، آنها در مذاکرات هسته‌ای احساس کردند که دستیابی به توافق می‌تواند آن تنش را کاهش داده و به بهبود روابط منجر شود و به همین خاطر علیه برجام اقدام کردند.

محبعلی با بیان اینکه ناکامی‌های عربستان در خصوص پرونده‌های منطقه‌ای موجب شده است تا آنها خود را در تنگنا ببینند، تصریح کرد: من فکر می‌کنم که نگرانی‌های عربستان قابل درک است. رفتارهای آنها برای خروج از بن بستی است که خود ایجاد کرده‌اند. رفتارهایشان نیز عصبی و هیجانی است و منطقی پشت آن نیست.

وی ادامه داد: آنها فکر می‌کنند که ایران می‌خواهد آنها را از صحنه حذف کند در حالی که ایران حداقل در سه سال اخیر چنین قصدی را نداشته است. با این حال‏ وزارت امور خارجه باید این نگرانی‌ها را درک می‌کرد و تلاش بیشتری برای رفع آنها انجام می‌داد.

مدیرکل اسبق خاورمیانه عربی و شمال آفریقای وزارت امور خارجه با با اشاره به وضعیت منطقه غرب آسیا خاطرنشان کرد: مسائل خاورمیانه بسیار پیچیده است. هم‌اینک وضعیت سوریه، عراق، لبنان، لیبی و یمن و... مانند باتلاقی است که آینده مشخصی برای آن پرونده‌ها وجود ندارد و سرنوشت‌شان نامعلوم است.

محبعلی با بیان اینکه عربستان هم از مشکلات داخلی روبه‌رو است و تحولاتی اجتماعی در این کشور بسیار سریع رخداده است، ابراز داشت: مشکلات داخلی عربستان به گونه‌ای است که موجب هراس دولت این کشور شده است. همین مسئله موجب شده است تا آنها مشکلات خود و منطقه را به ایران ارجاع بدهند تا به نوعی مشکلات و شکست‌هایشان را فرافکنی بکنند.

وی با بیان تمام تلاش ایران باید بر این مبنا باشد که نگرانی‌های و تهدیدانگاری‌های عربستان را کاهش دهد، یادآور شد: عربستان از تهدید لفظی و تبلیغات و جنگ روانی علیه ایران سود می‌برد. آنها از امپراطوری رسانه‌ای نیز برخودار هستند. مهمترین هدف آنها در شرایط کنونی نیز تند کردن ایران است و تند کردن ایران موجب تمسک جستن آنها و بهره‌برداری‌شان می‌شود. بنابراین لازم است تا در مقابل این رفتار با درایت و عقلانیت عمل کرد.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه عربستان چه بخواهیم و چه نخواهیم همسایه ماست و تهران و ریاض از تهدیدها و منافع مشترک برخودار هستند، عنوان کرد: سیاست ایران باید معکوس تلاش‌های عربستان باشد. اگر عربستان در جهت افزایش تنش‌ها و اختلافات حرکت می‌کند، ایران باید به گونه‌ای رفتار کند که تنش‌ها در منطقه کاهش و اختلافات از بین برود.

محبعلی در پاسخ به این سوال که چرا تلاش‌های دولت ایران برای بهبود روابط با عربستان در سه سال گذشته نتیجه‌بخش نبوده است، بیان کرد: بخشی از این مسئله به دلیل تحولات صورت گرفته در عربستان و مرگ ملک عبدالله و روی کار آمدن تیمی جدید در سیاست خارجی این کشور است که سیاست تندروی را به ویژه در عرصه سیاست خارجی در پیش گرفته است.

وی افزود: بخشی دیگر از این مسئله به این خاطر است که طرف مقابل فکر می‌کند طرف مقابلش دولت ایران نیست. به عبارت دیگر آنها احساس می‌کنند دولت و وزارت امور خارجه در این پرونده حرف اول و آخر را نمی‌زند و کسان دیگری هستند که مسئولیت پرونده عربستان را برعهده دارد. اگر همانند پرونده برجام، نوعی اجماع داخلی شکل بگیرد و مسئولیت پرونده با وزارت امور خارجه باشد، آنگاه این نگاه هم عوض خواهد شد.

 

کد خبر : ۳۷۸۳۸۵