خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی:

راه توسعه کشور باز شده است/ دانش و تخصص پایه پیشرفت است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با توجه به اینکه راه توسعه و پیشرفت کشور باز شده است، باید با استفاده از دانش و تکنولوژی دنیا و سواحل خوب و طولانی که در شمال و جنوب کشور داریم، در تولید انواع محصولات دریایی پیشرو باشیم.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح دیروز در دیدار رئیس و اعضای سازمان شیلات ایران، با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی، پیشرفت کشور در علوم دریایی محدود و اندک بود و پس از انقلاب توفیقات خوبی در این زمینه به دست آمده، گفت: با توجه به اینکه راه توسعه و پیشرفت کشور باز شده است، باید با استفاده از دانش و تکنولوژی دنیا و سواحل خوب و طولانی که در شمال و جنوب کشور داریم، در تولید انواع محصولات دریایی پیشرو باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دانش و تخصص را مبدأ و پایه پیشرفت در همه زمینه‌ها به خصوص علوم دریایی برشمرد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با تأسیس واحدی در خارک به آموزش نیروی انسانی مورد نیاز در زمینه کشتی‌رانی، دریانوردی، شیلات و ... پرداخته است که فارغ‌التحصیلان آن، به راحتی جذب محیط کار می‌شوند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ضرورت تأسیس دانشگاهی مخصوص شیلات یا افزایش رشته‌های دانشگاهی در این زمینه را مورد تأکید قرار داد و گفت: با توجه به اهمیتی که شیلات در اقتصاد کشور و تأمین نیاز غذای سالم مردم دارد، این بخش باید علمی‌تر به کار خود بپردازد.

وی با تأکید بر اینکه پروتئین گوشت سفید به خصوص انواع ماهی‌ها و میگوها جزء سالم‌ترین پروتئین‌هاست، گفت: تولید و مصرف انواع آبزیان دریایی ضمن حفظ سلامت خانواده‌ها، در رونق و شکوفایی اقتصاد نیز تأثیرگذار است.

در ابتدای این دیدار، صالح، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران با ارائه گزارش مبسوطی از جایگاه تولید و فعالیت‌های شیلات ایران در جهان، میزان تولید آبزیان در بخش پرورشی ایران را ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۸۰۰ شناور صیادی مشغول به فعالیت بوده و در صید ماهی‌ها نیز، مقام دوم را در کل اقیانوس هند داریم.

وی همچنین گزارشی از استقبال سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه‌های پرورش آبزیان با توجه به محدودیت آب شیرین و پرورش در قفس در داخل دریاها و هم‌چنین میزان صادرات آبزیان ارائه داد و گفت: کارهای زیربنایی پرورش آبزیان به ویژه میگو و ماهی با اختصاص ۴۵ هزار موافقت اصولی در ۱۵ هزار هکتار در دوران سازندگی آغاز شد که تاکنون ۹ هزار هکتار آن زیرکشت پرورش آبزیان رفته و هر چند ادامه آن در مقطعی متوقف شد، ولی مجدداً در دولت تدبیر و امید پیگیری و با استقبال قابل توجه‌ای روبه‌رو شده است.

کد خبر : ۳۷۸۸۶۹