خبرگزاری کار ایران

کلاف سردرگم دولت اوباما در مذاکرات با ایران؛

ویدئوهای سانسور شده و بحران شفافیت کاخ سفید

هنوز از اظهارات مشاور امنیتی اوباما در مورد تحریف اخبار مربوط به مذاکره هسته‌ای با ایران و فریب افکار عمومی در آن برهه، زمان زیادی نگذشته بود که خبرنگار فاکس نیوز از حذف بخش‌هایی از یک ویدئو مربوط به مذاکره با ایران خبر داد. چند روز بعد نیز شبکه ABC از مورد مشابه دیگری خبر داد. این سلسله حوادث، سوالاتی را در مورد شفافیت و تعهد دولت اوباما مطرح کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، دولت اوباما در کلاف اظهارات خود در مورد مذاکرات با ایران پیچیده است. آنها در کنار انتشار خبر فریب  افکار عمومی در مورد توافق با ایران باید در خصوص کشف حذف بخش‌هایی از دو ویدئو مربوط به ایران پاسخ‌گو باشند. 

به گزارش فاکس نیوز، مشاور مطبوعاتی کاخ سفید «جاش ارنست» هفته گذشته اظهارات دولت اوباما در فریب افکار عمومی در ارتباط با مذاکرات با ایران را قاطعانه رد نکرد.

او گفته بود اجازه بدهید در این مورد مثبت فکر کنیم و به مردم آمریکا و جامعه جهانی حقیقت را در ارتباط با منفعت آنها از این توافق بگوییم. او مدعی شده بود باید به جهان بگوییم چگونه این توافق ایران را از دست‌یابی به سلاح هسته‌ای بازداشته است.

هفته گذشته مقامات وزارت امورخارجه آمریکا اعتراف کردند که بخش‌هایی از ویدئو نشست خبری دسامبر 2013 مربوط به ایران حذف شده است . اواخر هفته نیز شبکه abc خبر داد که پاسخ به سوال مربوط به ایران در می امسال نیز از خبر نوشتاری حذف شده است . هر دو سوال حذف شده در مورد ایران بوده است.

«جاش ارنست» به خبرنگاران گفته بود علت حذف نشست خبری ماه می تداخل سوالات با هم بوده که سبب شده مسئول یادداشت صورت جلسه این نشست، متوجه پاسخ او نشود. 

انتشار این اخبار ، شفافیت و تعهد دولت اوباما در مورد توافق هسته ای با ایران را زیر سوال برده است .

در یک مورد دیگر در ماه مارچ امسال وبسایت کاخ سفید بخش‌هایی از صدای فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه را که از کلمه "تروریست اسلامی" استفاده کرده بود حذف کرده بود.

چندی پیش مشاور امنیتی اوباما در مصاحبه‌ای گفته بود در دوره مذاکرات با ایران با تشکیل "گروه پژواک"، خبرنگاران را برای انتشار اخبار مثبت و اقناع‌کننده نسبت به توافق با ایران دور هم جمع کرده و  آنها را برای انتشار این اخبار حمایت مالی می‌کرد.

جاش ارنست مشاور مطبوعاتی کاخ سفید، حذف ویدئو و تشکیل گروه پژواک را به هم بی‌ارتباط خوانده و گفته بود: من فکر می‌کنم آنچه اهمیت دارد موشکافی ادعای برخی افراد مبنی بر غلط خواندن توافق با ایران است .

او گفته بود: این افراد کسانی هستند که می‌گفتند ایران هرگز تن به یک توافق نمی‌دهند و ما دیدیم که آنها اشتباه می‌کردند.

کد خبر : ۳۷۹۱۶۹