خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در پاکستان در گفت‌وگو با ایلنا:

مشکلات منطقه مانع سفر وزیر دفاع پاکستان به ایران شد/ سفر نواز شریف به ایران در اولویت ماست

سفیر ایران در اسلام آباد از سفر قریب الوقوع وزیر اقتصاد پاکستان به ایران خبر داد. او در خصوص شایعات مربوط به حضور رهبر سابق طالبان در ایران را تکذیب کرد

مهدی هنردوست سفیر ایران در اسلام‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، به ذکر برخی الویت‌های موجود در روابط ایران-پاکستان پرداخت و فضای بعد از برجام را عامل ایجاد اولویت‌های اقتصادی در این روابط خواند.

او در خصوص رویکرد پاکستان در مواجهه با قرارداد سه‌جانبه چابهار در ایران و حضور پررنگ هندی‌ها در این منطقه برای طولانی‌مدت گفت: بدیهی است همه عرصه‌های فضای بین‌الملل، قابلیت تبدیل به عرصه‌های تعامل یا تقابل بین کشورها را دارا هستند، لذا با عنایت به اهمیت نقش چابهار در حوزه همکاری‌های منطقه ای برخی عوامل تلاش می‌کنند با تبلیغات غیرواقعی چابهار را در مقابل بندر گوادر قرار دهند.

هنردوست با بیان اینکه  برخی سعی می‌کنند دو کشور دوست و همسایه یعنی پاکستان و ایران را درگیر یک بحث بیهوده رقابتی کنند، افزود: علیرغم برخی فعالیت‌های تبلیغاتی منفی در مورد بندر چابهار نظر غالب مسئولان پاکستانی و افکار عمومی این کشور -البته بعد از ارائه اطلاعات و شفاف‌سازی‌هایی که توسط این سفارت انجام شده- کاملا مجاب شده‌اند که این بندر پتانسیل بسیار خوبی جهت تقویت مناسبات تجاری آنها دارد و حسن نیت و اراده موجود بین مسئولان ایران نقطه قوت شروع همکاری‌های آتی با پاکستان در چابهار می‌تواند باشد

سفیر ایران در اسلام آباد در خصوص اولویت‌های امنیتی پاکستان در توسعه بندر چابهار نیز اذعان داشت: طبیعی است هر کشوری خواهان بهره‌مندی امنیت مرزهای خود با همسایگانش باشد. نظر به وجود مرز گسترده زمینی و دریایی با این کشور هر دو کشور تلاش و تمایل به برقراری امنیت هر چه بیشتر در محدوده مرزها و تلاش برای جلوگیری از فعالیت‌های غیر قانونی اعم از قاچاق و تحرک گروهک‌های تروریستی دارند.

هنردوست با اشاره به دعوت از پاکستان برای حضور در قرارداد مربوط به بندر چابهار خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین بخش‌های قابل فعال شدن در این بندر کشتیرانی پاکستان در بندر کراچی است که  البته مراحل اولیه آن انجام گرفته و قطعا فعال شدن آن می‌تواند نقش بسیار مهمی در اقتصاد این دو بندر داشته باشد.

او همچنین با تاکید بر اینکه حوزه‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف چابهار به طرف‌های مختلف پاکستانی عرضه شده است، آنها را برشمرد و گفت:  موقعیت ترانزیتی چابهار نیز برای طرف پاکستانی قابل بهره‌برداری است.

هنردوست در پاسخ به این سوال که آیا طرف پاکستانی نسبت  به توسعه حضور هندی‌ها در بندر چابهار در مرز استان بلوچستان این کشور واکنشی نشان داده است یا خیر، آن را تکذیب کرد و گفت: هیچ سیگنالی در ارتباط با مخالفت پاکستانی‌ها با قرداد چابهار به ایران نرسیده است.

او با اشاره به موضوع خط لوله صلح و اینکه چرا در سفر رییس جمهور به اسلام آباد مسئله خط لوله صلح مطرح نشده است، ابراز داشت: همانطور قبلا عرض کردم همه عرصه‌های فضای بین‌الملل قابلیت تبدیل به عرصه‌های تعامل یا تقابل بین کشورها را دارا هستند؛ برخی کشورها با نگاه تقابلی‌ای که به جمهوری اسلامی دارند، سعی در عدم فعال شدن زمینه‌های بالقوه موجود بین دو کشور ایران و پاکستان داشته باشند. یکی از آن موارد خط لوله گاز ایران پاکستان است.

او افزود: این خط لوله پتانسیل بسیاری برای بهبود اتقتصاد دو کشور دارد و در کنار سیاست تنوع‌بخشی که پاکستان در تامین نیازهای خود به انرژی به کار گرفته، خط لوله IP امتیاز بسیار ویژه‌ای دارد است. لذا به گفته تمامی متخصصان امر از ویژگی‌های منحصر به فردی در مقایسه با خط لوله تاپی که گاز را از ترکمستان به پاکستان می‌رساند، برخوردار است و علیرغم اینکه این خط لوله با معضلات تکنیکی و سایر مشکلات در درون خاک پاکستان مواجه شده، کماکان مورد تاکید بوده است.

سفیر ایران در اسلام آباد خاطرنشان کرد: در سفر آقای روحانی به پاکستان این بحث مطرح و مورد تایید قرار گرفت، ولی بدیهی است که باید موانع اجرایی آن برطرف شده تا عملی شود.

هنردوست با اشاره به لغو سفر وزیر دفاع پاکستان گفت: هر دو بار به دلیل عوامل غیر قابل  پیش‌بینی از جمله سفرهایی که در سطح روسای دو کشور به نقاط مختلف انجام می‌گرفت، بوده است و همچنین برخی تحولات منطقه‌ای که در این منطقه رخ می‌دهد از عوامل تعویق سفر این وزیر بوده است.

او ابراز امیدواری کرد که سفرهایی از سوی مقام های پاکستانی در آینده نزدیک صورت بپذیرد و با بیان اینکه در پاسخ به سفر دو ماه قبل روحانی به پاکستان درحال حاضر سفر نخست وزیر پاکستان آقای نواز شریف به ایران در اولویت ماست، ابراز داشت: بدیهی است که این امر شرایط، مقدمات و زمان مقتضی خود را ایجاب می‌کند

او خبر داد: ما در راستای تقویت مناسبات با اولویت دادن به گسترش همکاری‌های تجاری فی‌مابین، به دنبال برگزاری 20مین اجلاس کمیسیون مشرک اقتصادی و بازرگانی دوکشور هستیم که قرار است در آینده نزدیک در تهران برگزار شود.

هنردوست با اشاره به برگزاری این اجلاس در فضای بعد از برجام از اهمیت بیشتری نسبت به دفعات قبل برخوردار است، خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد این کشور، رییس هیات پاکستانی است که برای شرکت و برگزاری این اجلاس به ایران سفر خواهد کرد.

سفیر ایران در اسلام‌آباد به رابطه پاکستان و عربستان را بر مبنای حسن مناسبات تفسیر کرد و گفت: دو کشور زمینه‌های همکاری‌های گسترده‌ای دارند، بنابر این دو کشور روابط تجاری خوبی دارند و پاکستانی‌های زیادی در عربستان مشغول خدمت هستند که از این باب درآمد قابل توجهی را نصیب پاکستان می‌کند.

او همچنین مسئله خرید تسلیحات اتمی توسط عربستان از پاکستان در خلال مذاکرات ایران از  را تکذیب کرد و تصریح کرد: هیچ نکته‌ای دال بر اینکه چنین معامله‌ای صورت گرفته است، وجود ندارد.

هنردوست در مورد مذاکرات صلح افغانستان نیز ابراز داشت: اعتقاد داریم هر بار به دلایل مختلف این امر به تعویق اقتاده است، ولی طرف‌ها باید از طریق دولت افغانستان سعی کنند مذاکراتی فراگیر جهت برقراری صلح و ثبات در افغانستان انجام دهند.

او در پایان ما در خصوص اخباری که در ارتباط با حضور رهبر طالبان در ایران منتشر شده گفت: تا به حال بر اساس مستندات همه این اخبار را غیر واقعی و جو سازی می‌دانیم. باید بگویم به هیچ عنوان هیچ نوع ارتباطی با طالبان وجود نداشته و این اخبار را تکذیب می‌کنیم.

کد خبر : ۳۷۹۲۴۶