خبرگزاری کار ایران

با حضور مقام‌های دو کشور انجام شد؛

رایزنی تهران و باکو برای تکمیل دالان شمال - جنوب

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ایران در ادامه دیدارهای خود در باکو، با ساحل بابایف معاون وزیر اقتصاد رئیس سازمان راهداری و رئیس راه‌آهن جمهوری آذربایجان در مورد توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه حمل‌ونقل مذاکره کرد.

به گزارش ایلنا، در دیدار علی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با جاوید قربان‌اف رئیس راه آهن جمهوری آذربایجان، روند ساخت و ساز پل ریلی ۸۲.۵ متری بر روی رودخانه آستارا در مرز مشترک دو کشور، خط ریلی ۸.۳ کیلومتری از ترمینال آستارای آذربایجان تا مرز جمهوری اسلامی ایران و نیز عملیات صورت گرفته در خاک کشورمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جاوید قربان‌اف اعلام کرد: اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی آذربایجان ایجاب می‌کند تا در قالب تکمیل دالان حمل و نقل شمال – جنوب به عملیات در دست اجرا در خاک آذربایجان سرعت بیشتری بخشیده شود.

نورزاد نیز ابراز امیدواری کرد که دالان حمل و نقل شمال – جنوب به توسعه و گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی ایران و آذربایجان کمک کند.

وی همچنین در پایان سفر خود به باکو در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند از نهایی شدن توافق برای پرداخت وام ۵۰۰ میلیون دلاری توسط بانک «بین‌الخلق» به پروژه راه‌آهن رشت - آستارا خبر داد و در ادامه گفت: اکنون مذاکرات پیرامون شرایط و جزئیات این وام در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشورمان با اشاره به سفر شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد آذربایجان به ایران در اواخر ماه مه خاطرنشان کرد: وی پروژه‌های خط آهن تهران - قزوین - رشت - آستارا را از نزدیک بازدید کرده و هم اکنون مذاکرات برای همکاری دو کشور برای ساخت قسمت رشت - آستارا در جریان است.

وی با بیان اینکه در دیدارش از باکو در خصوص موضوع ورود شرکت‌های ایرانی به پروژه های حمل و نقل آذربایجان نیز مذاکره خواهد کرد، افزود: آذربایجان تاکنون ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در پروژه های حمل و نقل داشته است.

معاون وزیر راه و ترابری خاطرنشان کرد: قرار شده است یک کارگروه در زمینه حمل و نقل میان دو کشور ایجاد شود و ۲۰۰ شرکت ایرانی که تجربه بین المللی در ساخت پروژه های حمل و نقل دارند، در آینده سفری به باکو داشته باشند.

به گفته او، در خود ایران هم اکنون جا برای سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری در پروژه های حمل و نقل تا سال ۲۰۲۱ وجود دارد و دولت نیز کلا مجوز سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری در پروژه ها را داده است و شرکت‌های خارجی می‌توانند در این پروژه ها مشارکت کنند.

کد خبر : ۳۷۹۴۲۸