خبرگزاری کار ایران

درایتی در گفت‌وگو با ایلنا:

برگ برنده روحانی، ادامه برجام است/ کار احمدی‌نژاد با وعده یارانه ۲۵۰ هزار تومانی درست نمی‌شود

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه با حضور احمدی نژاد در انتخابات آینده زمینه بیان برخی مسائل که در شرایط عادی به دلیل ملاحظات مطرح نمی شد فراهم میشود گفت این امر به نابودی این جریان خواهد انجامید

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی درایتی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، به تحلیل برخی اظهار نظرها در خصوص یک‌دوره‌ای شدن ریاست جمهوری روحانی پرداخت و آن را ناشی از نارضایتی برخی به دلیل جمع شدن سفره انتفاعشان توسط روحانی خواند.

آنها که از نان و نوای هشت سال گذشته بهره بردند، از یک‌دوره‌ای شدن روحانی سود می‌برند

او در خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها برای انتخابات سال ۹۶ و طرح مسئله یک‌دوره‌ای شدن ریاست جمهوری روحانی گفت: جریانی که هشت سال از ریاست جمهوری احمدی نژاد حمایت کرد تا زمینه حضور خودش را در عرصه سیاست ایران فراهم کند و از نان و نوای این هشت سال بهره برد، طبیعتا از یک دوره‌ای شدن روحانی سود می‌برد چون احساس می‌کنند روحانی با همه توان و اختیاراتی که در دست دارد، تلاش می‌کند این سفره را جمع کند.

درایتی با بیان اینکه اگر این دوره چهار ساله ریاست جمهوری روحانی هشت سال شود، طبیعتا افرادی که سفره‌هایشان در این چهار سال جمع شده بود، باز چیزی عایدشان نخواهد شد، گفت: ولی به تحلیل من  این اتفاق نخواهد افتاد.

چشم مردم بر واقعیت‌های جامعه چشم بسته نیست

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضمن تاکید بر اینکه چشم مردم بر واقعیت‌های جامعه چشم بسته نیست و نقش روحانی را در اینگونه مسائل می‌بینند، گفت: در یک سال و نیم اخیر بحث یک‌دوره‌ای شدن دوره روحانی را از طریق برخی رسانه‌های دلواپس شنیده‌ایم، اما به نظر من، هم جامعه هم جریان عاقل کشور که دایره گسترده‌ای پیدا کرده است و  لزوما اصلاح‌طلب هم نیست، از حضور روحانی حمایت می‌کند.

درایتی ضمن اشاره به اینکه تبلیغات این چنینی که به تک دوره‌ای شدن ریاست جمهوری این دوره می‌پردازد بیشتر از طرف وابستگان به مخالفان دولت است، گفت: فرافکنی یکی از راه‌های خیلی قدیمی این دوستان است ولی در نهایت شکلی که از طرح این قضیه دیده می‌شود، می‌تواند به سود دولت تمام شود.

مجلس دهم در کنار دولت زمینه ساز توسعه بیشتر است

او با بیان اینکه با تغییر مجلس و روی کار آمدن پارلمان هم‌سو که همدلی بیشتری با دولت دارد، بیشتر می‌توان به پیشرفت و توسعه دولت امیدوار بود، تاکید کرد: در مدت باقیمانده مهم است که روحانی در تقویت کادر عملیاتی خود تلاش بیشتری کند، چرا که از نظر من برخی کادرهای عملیاتی روحانی کادرهای موفقی نبوده‌اند، از این رو ایشان نیاز به یک خانه‌تکانی جدی حتی در این یک سال آینده تا پایان دوره اول ریاست جمهوری‌اش دارد تا جنب و جوش تلاش بیشتری برای تحقق آنچه در جامعه لازم است صورت بگیرد

درایتی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد برخی کادرهای اجرایی ایشان کم‌تحرک و غیرپویا هستند. شاید در گذشته می‌گفتیم به دلیل محدودیت های مجلس دست ایشان در انتخاب افراد بسته بود،  اما الان این بهانه وجود ندارد، بنابر این انتظار می‌رود ایشان یک نشاط و انگیزه جدیدی در این مجموعه ایجاد کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در برخی حوزه‌ها مانند حوزه اقتصادی با و جود اینکه کارشناسان خوبی در این حوزه وجود داشتند، پویایی لازم دیده نمی‌شود و این بخش به شدت نیاز به نشاط جدید دارد.

درایتی با بیان اینکه برخی گمانه‌زنی‌ها در حال حاضر برای رقیب روحانی در انتخابات دوره بعد به برخی اسامی اشاره دارد، گفت: به نظر من جریان مقابل به این زودی به جمع بندی مناسب نخواهد رسید. ممکن است برخی شخصیت‌ها مطرح شوند، ولی افرادی که یکی دو بار آمده‌اند و موفق نشده اند با آمدنشان زحمت خودشان را افزایش می‌هند.

عدم آسیب‌شناسی، اصولگرایان را دچار مشکلات عمیق می‌کند

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: بین دوره اول و دوم به جز دوره دوم احمدی نژاد که شرایط متفاوتی داشت، معمولا افراد مطرح وارد گود نمی‌شوند. به علاوه اینکه جریان اصولگرا نیازمند یک فکرت و آسیب‌شناسی جدی برای رفتار گذشته‌اش است، چرا که در غیر این صورت این جریان دچار مشکلات بسیار عمیق‌تری خواهد شد.

اصولگرایان به مثابه جریان قوی که به دنبال ریشه‌های خود در مردم است، عمل کند

او با بیان اینکه در عین حال جریان اصلاح‌طلب، یک جریان قدرتمند و بانشاط است گفت: وقتی رقیب ضعیف می‌شود، از ابزار و امکاناتی استفاده می‌کند که رسم مردانگی نیست و مبارزه را از حالت واقعی خارج می‌کند. انتظار ما این است که جریان اصولگرا به مثابه یک جریان قوی و باثبات که به دنبال ریشه‌های خود در مردم است، عمل کند.

کار احمدی‌نژاد با وعده یارانه ۲۵۰ هزار تومانی درست نمی‌شود

این فعال اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: اصولگرایان برای رسیدن به این مرحله نیازمند یک فکر جدی هستند که امیدواریم این مرحله را آغاز کرده باشند، چراکه در غیر این صورت توان ماندگاری سیاسی‌شان تحلیل خواهد رفت.

درایتی به احتمال کاندیداتوری احمدی‌نژاد در دوره بعد اشاره و تاکید کرد: به شخصه از حضور احمدی‌نژاد استقبال می‌کنم و معتقدم نباید از آمدن او نگران بود چراکه باید ارزیابی جدی نسبت به ایشان صورت بگیرد.

او به وعده یارانه ۲۵۰ هزار تومانی از سوی احمدی نژاد نیز اشاره کرد و گفت: کار آقای احمدی نژاد با این حرف‌ها درست نمی‌شود. تصور او از مردم این است که آنها با این وعده‌ها نگاهشان را بر هشت سال تخریب کشور می‌بندند.

آمدن احمدی‌نژاد را زمینه‌ساز نقد اجتماعی اوست

درایتی آمدن احمدی‌نژاد را زمینه‌ساز نقد اجتماعی او و طرفدارانش خواند و خاطرنشان کرد: این مسئله بد نیست، اگرچه معتقدم جریان اصولگرا نخواهند گذاشت که ایشان وارد شود و این نه لزوما از طریق رد صلاحیت بلکه با فراهم آوردن شرایطی خواهد بود که مانع ورود احمدی نژاد به رقابت‌ها شود.

این فعال سیاسی تصریح کرد: اصولگرایان می دانند که نقد جریان احمدی‌نژاد دامن بسیاری از اصولگرایان را خواهد گرفت و زمینه تحلیل این جریان را فراهم خواهد کرد، از این رو تلاش می‌کنند این اتفاق نیفتد اگرچه تصور ما بر این است که نه تنها ورود احمدی‌نژاد جای نگرانی ندارد، بلکه به این دلیل که باعث و بانی خیلی از نابسامانی‌های کشور بوده است، زمینه یک نقد جدی را فراهم می‌کند که در نهایت جامعه را نسبت به این مسائل آگاه‌تر خواهد کرد.

درایتی اذعان داشت: این حضور برای آگاهی‌بخشی به جامعه بسیار لازم است، چرا که در شرایط عادی بسیاری ملاحظات مانع از بیان برخی مسائل شده است که ورود این فرد به عرصه سیاست باب ابراز این مسائل باز خواهد شد و در مجموع برای جامعه بد نخواهد شد.

برگ برنده روحانی در دوره ‌بعد، ادامه برجام است

این فعال سیاسی با بیان اینکه در دور اول ریاست جمهور روحانی، وعده‌های مربوط به سیاست خارجی برگ برنده او بود، ابراز داشت: حال که بسیاری از جنبه‌های این وعده محقق شده است، برگ برنده روحانی در دوره ‌بعد، ادامه برجام است.

او ادامه برجام را هم در ابعاد بین‌المللی و هم در ابعاد داخلی خواند و توضیح داد در ابعاد داخلی همان مسئله برجام دو و برجام سه است که در نهایت به وفاق ملی خواهد انجامید. روحانی تلاش می‌کند بعد از اینکه در عرصه بین المللی بخشی از مشکلات را کاهش داد، در بخش داخلی هم زمینه همکاری و تفاهم را فراهم کند.

درایتی به اظهارات برخی مخالفان در خصوص دنبال کردن پروژه برجام دو و برجام سه نیز اشاره کرد و گفت: خود همین انتقادها از سوی دلواپسان بیانگر این است که روحانی بر روی جای خوبی گذاشته است چرا که اگر این مسئله حائز اهمیت نبود، این حساسیت‌ها نیز ایجاد نمی‌شد. از این رو همین تاکید روحانی بر ادامه برجام در سطح داخلی است که از گلوگاه‌های مشکل‌آفرین کشور است که کینه‌ورزی و انتقام‌گیری را در سطح کشور گسترش داده است. ادامه این مسئله زمینه‌ساز پیشرفت خواهد بود و توان کشور را در جهت توسعه متمرکز خواهد کرد، لذا تاکید روحانی بر این حوزه اقبال اجتماعی را برای ایشان به همراه خواهد داشت.

کد خبر : ۳۷۹۴۶۰