خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه کانادا تایید کرد؛

آغاز رسمی مذاکرات از سرگیری روابط ایران و کانادا

وزیر امور خارجه کانادا با بیان اینکه دولت کانادا هیچ چیزی برای مخفی کردن ندارد از آغاز مذاکرات رسمی برای ازسرگیری روابط ایران-کانادا خبر داد. او این مذاکرات را مرحله به مرحله خواند و تاکید کرد بازگشایی سفارت خانه در مرحله اول صورت نمیگیرد

به گزارش شبکه خبری سی‌بی‌سی، استفان دیون وزیر امور خارجه کانادا آغاز مذاکرات رسمی با ایران را برای ازسرگیری  تعاملات دو کشور اعلام کرد.

دیون روز جمعه با حضور در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه مذاکرات در سطح رسمی بین دو کشور آغاز شده است، تصریح کرد که دولت جاستین ترودو هیچ مسئله محرمانه ای در خصوص روابط مجدد با ایران ندارد.

به گزارش این شبکه خبری برخی گمانه‌زنی‌ها از شروع مذاکرات در نیویورک خبر داده بود اما وزیر امور خارجه کانادا از اظهارنظر در مورد مکان این مذاکرات خودداری کرده و گفته است که هیچ اظهار نظری نمی‌کنم اما به روش معمول کشورهایی که خواهان برقراری روابط مجدد هستند، این کار را به صورت مرحله به مرحله در سطح رسمی در خاک یک سرزمین بی‌طرف انجام می‌دهیم.‌

دیون در ماه فوریه گفته بود کانادا برخی تحریم ها علیه ایران را با عنوان پیش‌نیاز از سر گیری مذاکرات لغو کرده است. همچنین پیش‌تر اعلام شده بود ایران پس از درخواست کانادا برای استرداد زندانی‌های کانادایی در تهران خواستار استرداد رئیس بانک مرکزی سابق (محمود خاوری ) شده است.

این خبرگزاری همچنین نوشت: نماینده ایران در سازمان ملل متحد از اظهار نظر در مورد اینکه مذاکرات بین دو کشور از طریق سازمان ملل انجام می‌گیرد خودداری کرده است.

وزیر امور خارجه کانادا مدعی شد که برخی مسائل همچون وضعیت حقوق بشر در ایران، حمایت این کشور از بشار اسد و حزب‌الله  هنوز از جمله مشکلات عمده ایران به شمار می‌رود.

در حالی که ایتالیا در حال حاضر مسئول حفاظت از منافع این کشور ایران است، دیون قطع روابط بین دو کشور و حفاظت منافع آن توسط ایتالیا را «مضحک» خوانده و گفت: خدا را شکر که ایتالیا به ما کمک کرد ولی بهتر بود که کانادا خودش توانایی کمک کردن به خودش را داشت.

دیون با بیان اینکه چگونه می‌شود به منطقه خاورمیانه کمک کرد در حالی که توانایی حضور در ایران و ارتباط برقرار کردن با مردم آن را نداریم، گفت: کانادا به حضور در ایران نیاز دارد و این چیزی است که هم‌پیمانان این کشور  از او می‌خواهند .

دیون در مورد نحوه حضور دیپلماتیک کانادا در ایران سخنی نگفت اما اضافه کرد که بازگشایی سفارت در آینده نزدیک صورت نخواهد گرفت.

او گفت:  از سر گیری روابط مرحله به مرحله است و بازگشایی سفارت، مرحله اول نیست.

به گزارش ایلنا، از سرگیری مذاکرات کانادا با ایران در حالی انجام می‌شود که روز جمعه خبرگزاری فرانسه از اعطای ۱۳ میلیون دلار از دارایی‌های غیر دیپلماتیک ایران در کانادا توسط یک دادگاه کانادایی به قربانیان حمله‌های تروریستی در جهان بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۲ خبر داده است.

قاضی کانادایی که این حکم را صادر کرده، مدعی شده است که پرداخت ۱۳ میلیون دلار از دارایی‌های ایران هیچ آسیبی به دارایی‌های دیپلماتیک این کشور در کانادا نمی‌رساند بلکه از منبع دارایی‌های غیر دیپلماتیک و حساب‌های بانکی بلوکه‌شده ایران پرداخت خواهد شد.

بهار امسال ایران وعده پیگیری این حرکت دادگاه آمریکایی را در دادگاه‌های بین المللی داد اما هنوز در مقابل خبر بخشیدن ۱۳ میلیون دلار از دارایی‌های ایران در کانادا واکنشی نشان نداده است.

کد خبر : ۳۷۹۵۱۰