خبرگزاری کار ایران

مصباح یزدی:

پیروی از هوای نفس مهمترین عامل سقوط انسان است

یک استاد حوزه هوای نفس را خطرناک‌ترین عنصری یاد کرد که ممکن است انسان را به ورطه هلاکت برساند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله مصباح یزدی در درس اخلاق خود در دفتر مقام معظم رهبری در قم، مهمترین عامل سقوط انسان را  هواپرستی دانست و  افزود: هوای نفس وجود دارد و  حضورش در نفس انسان دائمی است ولی مهم این است که برده و بنده هوای نفس نباشیم و از آن پیروی نکنیم تا به هلاکت نیفتیم.

او خاطرنشان کرد: ممکن است اینگونه مباحث را نزد افراد خاص مطرح کنیم که هنوز جز هوای نفس چیزی نمی‌شناسند و هیچ عاملی برای حرکت و ایمانی به خدا و قیامت و غیب ندارند که روش بحث با این افراد متفاوت است. اما مشکل اصلی اینجاست که افرادی که خدا، قرآن، پیامبر و کلام پیامبر و ائمه(ع) را نیز قبول دارند، باز هم گرفتار هوای نفس می‌شوند؛ یعنی نمی‌توانند از این محفوظات به نحوی استفاده کنند که هوای نفس و نفس را به سیطره خود درآورند.

این استاد حوزه بیان کرد: بخشی از آیات الهی بر این مبناست که انسان را از هوای نفس برحذر کرده و از آنچه موجب گمراهی آن می‌شود دور کند.

مصباح یزدی گفت: قرآن هشدار می‌دهد که اگر می‌خواهید گمراه نشوید، نباید از هوای نفس پیروی کنید؛ دوباره با نقل‌‌های مختلفی بیان کرده است که اگر از هوای نفس پیروی کنید گمراه می‌شوید؛ مثلا در آیه شریفه بیان می‌کند که چه کسی گمراه‌تر از کسی است که ملاک عملش را هوای نفس قرار داده ‌است و هیچ هدایتی دریافت نکرده است یا از هدایت خدا استفاده نکرده است؟

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: دوست داشتن اولاد و موارد نظیر آن را نمی‌توان هواپرستی دانست، بلکه پیروی از هوا و هوس از نظر دین نهی شده است؛ هرجا که هدایت الهی نباشد چه در عمل فردی و اجتماعی، گمراهی است.

مصباح‌یزدی بیان کرد: در منابع دینی بیان شده است که اگر کسی به زمین دلبستگی پیدا کرد و از هوای نفس پیروی کرد از مقام عالی تنزل می‌کند و به درجه حیوانات می‌رسد؛ قرآن حتی هوای نفس را عامل اصلی شرک و بت‌پرستی معرفی می‌کند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: این آیات هشدار می‌دهد که اگر تابع هوای نفس باشید به این آفت‌ها گرفتار می‌شوید و دچار شرک و گمراهی خواهید شد؛ در این زمینه ممکن است سوال‌هایی مطرح شود که اگر انسان تابع هوای نفس شود گاهی ممکن است مبتلا به گناه شود و یا ممکن است که ظلمی انجام دهد؛ در جامعه نیز وقتی بنا شد که انسان تابع هوای نفس باشد همیشه حق را به نفع خود باز می‌گرداند و اجازه نمی‌دهد که حق و امتیاز حق از دایره او خارج شود.

مصباح یزدی بیان کرد: سوال دیگر آن است که این چه هوای نفسی است که انسان را وادار می‌کند که با انبیا مخالفت کرده و بت بپرستند؟ این سوال مثل آن است که فردی بیان کند که با پزشکان مخالف هستم و داروهای آنها را مصرف نمی‌کنم؛ قطعا این مخالفت بسیار احمقانه است؛ زیرا هیچ عاقلی چنین کاری نمی‌کند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: حقیقت آن است که غیر از دستورهای انبیا که کنترل هوای نفس است پیروی از انبیا در بسیاری از جهات مختلف، خلاف هوای نفس است؛ یکی از هواهای نفسانی که باعث می‌شود که با انبیا به مخالفت بپردازند این است که یکی از خواسته‌های نفسانی انسان همرنگی جماعت است.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) یادآور شد: همت و اراده قوی می‌طلبد که فردی یک‌تنه در مقابل یک امت و بزرگان قوم بایستد و بیان کند که راه شما اشتباه است؛ هوای نفس باعث می‌شود که انسان همرنگ جماعت شده و از قوم و بزرگان قوم خود پیروی کند که این هوای نفس ممکن است به شرک منجر شود.

او گفت: یکی از مسایلی که باعث می‌شود بسیاری از افراد در بت‌پرستی هم گرفتار شوند، پیروی از هوای نفس است؛ به عنوان مثال برخی گرفتار برخی از آیین‌ها می‌شوند و باعث می‌شوند که به خاطر هوای نفس خود بت پرست شوند و خدا را انکار کنند.

مصباح یزدی بیان کرد: بالاتر از بت پرستی آن است که انسان به جایی برسد که ادعای خدایی کند و بگوید که من خدای جهانیانم؛ گاهی اوقات هوای نفس انسان را به چنین مرحله‌ای می‌رساند؛ مثل فرعون که ادعای خدایی کرد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: انسان‌ها تمایل سرگروهی و پادشاهی و ریاست بر همه را دارند که خداوند به ما دستور می‌دهد که این حس برتری‌طلبی باید کنترل شود؛ این حس کنترل نشده باعث شد که فرعون به چنین انسانی تبدیل شود که خود را خدای دیگران می‌دانست.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری حوزه، رئیس موسسه امام خمینی(ره) یادآور شد: قرآن کریم به ما سفارش می‌کند که تا این حس در وجود انسان رسوخ نکرده است با اندک مقاومتی، جلوی آن را بگیرید وگرنه اگر این حس در وجود انسان رسوخ کرد انسان را به نابودی می‌کشاند.

کد خبر : ۳۷۹۸۴۴