خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله مکارم‌ شیرازی:

مسئولان بدون زرق و برق زندگی کنند

یک مرجع تقلید با اشاره به پیام ساده زیستی امیرالمومنین(ع) برای دولتمردان، گفت: امان از روزی که دولتمردان از جامعه فاصله بگیرند و زندگی‌های پرزرق و برق را انتخاب کنند و خود را متفاوت از مردم بدانند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله مکارم‌شیرازی در برنامه سخنرانی خود که از شبکه دوم سیما پخش شد، در ادامه بحث میانه‌روی و اعتدال در دعای مکارم الاخلاق، اظهار کرد: امام سجاد(ع) در بخش هجدهم این دعا به خداوند عرضه می‌دارد «من را بهره‌مند کن که همیشه در خط اعتدال قدم بردارم».

وی با تاکید بر اینکه گاهی اعتدال در عقاید، عمل و برنامه‌های فردی و اجتماعی است، تصریح کرد: خروج از خط اعتدال به خصوص در بحث عقاید همواره مشکل آفرین است.

این مرجع تقلید با اشاره به پیدایش دو گروه که بدترین ضربه‌ها را به اسلام  زدند، خاطرنشان کرد: یکی از آن دو گروه، «غلات» بودند که در حق علی(ع) غلو کردند و ایشان را تا پایه خدایی بالا بردند.

این مرجع تقلید به نظر صریح فقهای شیعه در مورد غلات اشاره کرد و گفت: فقهای ما با صراحت می‌گویند غلات کافر و نجس هستند و مسلمان نیستند؛ جالب است وهابی‌هایی که به عقیده بنده، سرمایه اصلی آنها دروغ و تهمت است شیعه را متهم به غلو می‌کنند در حالی که شیعه، غلات را کافر  و نجس می‌داند و در همه کتاب‌های فقهی این مسئله ذکر شده است اما دست از سخنان خود بر نمی‌دارند و بدترین ضربه را به وحدت مسلمین وارد می‌کنند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در ادامه افزود: گروه دوم ناصبی‌ها هستند و نمونه کامل آن وهابیت تندروست که داعش مولود آن است؛ این گروه حضرت علی(ع) و همه افراد را کافر می‌دانند و امروز بزرگ‌ترین ضربه را به اسلام وارد می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه ضربات افراط و تفریط در طول تاریخ فراموش شدنی نیست، گفت: وهابیت تمام کشورهای اسلامی را به مرکز آتش و نزاع میان مسلمین تبدیل کرده است.

این مرجع تقلید در ادامه به داستان دو برادر در یکی از خطبه‌های نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: دو برادر به نام‌های علاء بن زیاد و عاصم بن زیاد در بصره زندگی می‌کردند که یکی در طرف افراط و دیگری در طرف تفریط بود؛ زندگی برادر اول سراسر زرق و برق بود و کاخ مجللی داشت در حالی که برادر دوم لباس خشن می‌پوشید و دنیا را رها کرده بود و در گوشه‌ای مشغول عبادت بود؛ هنگامی که امام علی(ع) با خبر شدند، برادر بزرگ بیمار است براساس وظیفه مسلمانی به عیادت وی رفت؛ حضرت هنگامی که کاخ مجلل علاء بن زیاد را مشاهده کردند به وی گفتند «این خانه با این عظمت به چه کار تو در دنیا می‏‌خورد، در صورتی که به خانه وسیعی در آخرت محتاج‏‌تری، ولی می‌توانی همین خانه وسیع دنیا را با پذیرایی از مهمان و صله رحم و ... وسیله‏‌ای برای رسیدن به خانه وسیع آخرت قرار دهی و از انحصار و مطامع شخصی و استفاده خودی خارج نمایی».

این مرجع تقلید افزود: سخن امیرالمومنین(ع) به علاء بن‌زیاد نشان می‌دهد که ثروت به تنهایی عیب نیست، البته مشروط بر آنکه در مسیر خدمت به جامعه باشد؛ از ثروت می‌توان در مسیر اعتدال با ایجاد کارآفرینی و رونق تولید استفاده کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی به ادامه داستان علاء بن زیاد و عاصم بن زیاد پرداخت و گفت: علاء بن‌زیاد به امیرالمومنین(ع) گفت «برادری دارم که چهره تارکان دنیا را به خود گرفته و دائم مشغول عبادت است»؛ حضرت علی(ع) در جمله تندی خطاب به عاصم بن زیاد گفتند «ای دشمن جان خود، شیطان عقل تو را ربوده است، چرا به زن و فرزند خویش رحم نکردی؟ آیا تو خیال می‏‌کنی خدایی که نعمت‌های پاکیزه دنیا را برای تو حلال و روا ساخته ناراضی می‏‌شود از این که تو از آنها بهره ببری؟»

وی افزود: عاصم بن زیاد در پاسخ به امام علی(ع) گفت «من به شما اقتدا کردم و مشاهده می‌کنم که شما لباس ساده می‌پوشید و غذای ساده می‌خورید»؛ امیرالمومنین به وی فرمود «تو اشتباه می‏‌کنی، من با تو فرق دارم، من سمتی دارم که تو نداری، من در لباس پیشوایی و حکومت اسلامی هستم، وظیفه حاکم مسلمین وظیفه دیگری است، خداوند بر پیشوایان عادل واجب کرده که ضعیف‏‌ترین طبقات ملت خود را در مقیاس زندگی شخصی خود قرار دهند و آن طوری زندگی کنند که تهی‏دست‏‌ترین مردم زندگی می‏‌کنند».

وی با اشاره به پیام ساده زیستی امیرالمومنین(ع) برای دولتمردان، گفت: مسئولان باید زندگی خود را همچون انبوه جمعیتی که زندگی ساده‌ای دارند، بی زرق و برق کنند که در این صورت در جامعه نفوذ خواهند کرد و محبوبیت پیدا می‌کنند.

این مرجع تقلید تاکید کرد: امان از روزی که دولتمردان از جامعه فاصله بگیرند و زندگی‌های پرزرق و برق را انتخاب کنند و خود را متفاوت از مردم بدانند.

این مفسر برجسته قرآن کریم در پایان خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله از افراط و تفریط برحذر باشیم و در خط اعتدال امیرمومنان علی(ع) حرکت کنیم.

کد خبر : ۳۷۹۸۵۶