خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا:

اختلاف‌های بین آمریکا و ایران عمیق است

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا: واشنگتن همچنان با رفتار بی ثبات کننده ایران در چند منطقه علیه شرکای آمریکا به شدت مخالف است.

به گزارش ایلنا، روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت جان کربی معاون وزیر امور خارجه در امور روابط عمومی و سخنگوی رسمی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با این روزنامه درباره سیاست خارجی آمریکا در قبال منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا گفت آمریکا برای یافتن راه حل سیاسی مبتنی بر مذاکره برای بحران سوریه تلاش می‌کند.

او تاکید کرد: اقدامات نظام (سوریه) فقط به افزایش محبوبیت گروه‌های تروریستی کمک کرده است و روسیه مسئولیت ویژه ای در اعمال فشار بر نظام برای پایان دادن به حملاتی که شهروندان را از بین می‌برد، دارد.

کربی از ایران خواسته شبه‌نظامیان شیعه را برای پایبندی به آتش‌بس تحت فشار قرار دهد و گفته آمریکا برای پاسخ دادن به خواسته‌های دولت لیبی درباره آموزش دادن و مجهز کردن نیروهای گارد ریاست جمهوری و اطمینان حاصل کردن از وفاداری این نیروها آمادگی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر حمایت از دولت فایز السراج، ابراز امیدواری کرد؛ سفارت آمریکا در طرابلس در نزدیک ترین زمان بازگشایی شود.

کربی درباره بحران در یمن، گفت مذاکرات یمنی- یمنی زیر نظر سازمان ملل متحد در کویت بهترین فرصت ممکن برای دستیابی به راه حل سیاسی فراگیر به شمار می رود.

او تجربه تونس را ستود و گفت:در تونس طیف‌های مختلف سیاسی از سکولارها و اسلام‌گراها و چپ‌گرایان و راست گرایان باهم درباره این که امکان انتقال دموکراتیک از طریق رهبری شجاع و اجماع ملی هر چقدر هم که دشوار باشد، امکان پذیر است توافق کردند و این قابل ستایش است.   

کربی گفت: اختلاف‌های عمیق بین آمریکا و ایران به قوت خود باقی است و واشنگتن همچنان با رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران در چند منطقه از جمله تهدیدهای آن علیه شرکای آمریکا در خلیج (فارس) و حمایت آن از نمایندگانش در مناطقی مانند سوریه و یمن به شدت مخالف است.

کربی در این مصاحبه درباره مناقشه در صحرای غربی، اظهار داشت آمریکا طرح خودمختاری مغرب را یکی از راهکارها برای حل این مسئله تلقی می‌کند و آن را طرح جدی و واقعی و معتبر می‌داند که می تواند خواسته‌های ملت صحرا را برای اداره امور خود در صلح و کرامت برآورده کند.

کد خبر : ۳۸۰۰۵۹