خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله سبحانی:

جنایات بشر باعث همه مشکلات در دنیا شده است

آیت‌الله سبحانی جنایات بشر را عامل اصلی ایجاد مشکلات زیست محیطی و مشکلات دیگر در دنیا ذکر کرد.

به گزارش ایلنا،  آیت‌الله سبحانی در درس تفسیر سوره مومنون در مجتمع عالی فقه گفت: تفاوت خلق و انشا یکی از مسایلی است که در تفسیر احسن الخالقین باید مورد توجه قرار داد؛ خلقت عنوانی عام دارد و خلق همه چیز را در بر می‌گیرد.

این مرجع تقلید افزود: بدن برای انسان لباسی برای روح است؛ برای اینکه روح بتواند از مواد دنیا استفاده کند، بدن را همراه او کرده‌اند که بتواند از مواهب دنیوی بهره بگیرد.

وی گفت: مشرکین به پیامبر اکرم(ص) اعتراض کردند که اگر ما دفن شویم چگونه دوباره محشور می‌شویم؟ قرآن کریم در پاسخ بیان می‌کند که این افراد به این دلیل این بحث را مطرح می‌کنند که به مساله معاد اعتقادی ندارند.

آیت‌الله سبحانی بیان کرد: جواب دوم این است که قرآن به پیامبر (ص)عرض می‌کند که به این مردم بگو که ملک الموت شما را می‌گیرد، ولی اصل کار شما نزد ماست؛ بشر از روح و نفس و جسم تشکیل شده است که واقعیت اصلی آن روح است که نزد خداست.

وی گفت: در اینجا این پرسش بوجود می‌آید که واقعیت معاد روحانی است یا جسمانی؟ پاسخ این است که تا بدن وجود نداشته باشد سوختن و یا بهره‌مندی از مواهب معنی ندارد و به این خاطر که انسان از مواهب آخرت بهره مند شده یا جزا ببیند نیازمند جسم است.

این استاد حوزه اظهار کرد: معاد ما، معاد عنصری است زیرا نعمت‌های بهشتی یا عذاب‌های دوزخ از طریق بدن به انسان وارد می‌شود؛ در حقیقت این لباس برای بهره‌مندی یا جزا ضرورت دارد.

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: آیات خلقت انسان دارای دو هدف است که اولین آن پیام قدرت خدا و دوم پیام معاد است؛ آسمان‌های هفت گانه مقر ملائکه است؛ آسمان‌ها روی هم قرار گرفته‌اند و این مسیر بین راهی برای عبور ملایک است.

این مرجع تقلید بیان کرد: خداوند بیان می‌کنند که ما این آفرینش را آفریدیم، ولی از این آفرینش نیز غافل نیستیم؛ خداوند با این آیه مشرکان را می‌کوبد که می‌گفتند،‌ خداوند عالم را ساخت و اداره را به بت‌ها واگذار کرده است.

وی گفت: سپس بیان می‌کند که از آسمان آب نازل می‌شود که قدر آن مشخص است؛ همه آب‌های کره زمین از آسمان فروفرستاده شده است زیرا خداوند بیان می‌کنند که به قدر معلوم به زمین آب فرستاده شده است.

این مرجع تقلید بیان کرد: همان خدایی که این نظام را آفریده است روزی این نظام را در هم می‌پیچید تا بشر متوجه شود که تکلیف او با این دنیا چیست و در مقابل خدا چه وظیفه‌ای دارد.

وی گفت: در آیات بعد، خداوند به ذکر نعمت‌های خود می‌پردازد؛ خداوند می‌فرماید که آب را فروفرستادیم تا از این آب بهره بگیرید؛ به سبب این آب باغ‌های کثیر و میوه‌های فراوان ایجاد می‌شود.

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: آینده بشر، به نوعی ترسیم شده است که گویی در آینده جنگ‌ها، جنگ آب‌هاست و دنیا در این مشکل گرفتار شده است؛ صرفه‌جویی در این زمینه باید انجام شود تا این سرمایه حفظ شود.

به گزارش ایلنا به نقل از حوزه، او در پایان افزود: مساله انرژی در حال حل شدن است، ولی هنوز مساله آب حل نشده است که باید مراقبت خاصی از این نعمت داشته باشیم؛ علت این مساله نیز به خاطر عملکرد انسان است، متاسفانه در ماه رمضان نیز به فکر کشتار هم هستند که این گونه به بلایا دچار می‌شوند.

کد خبر : ۳۸۰۱۵۲