خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله مکارم‌ شیرازی:

جناح‌بندی مسیر حق‌طلبی مومن را تغییر نمی‌دهد

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: اینکه گفته شود من باید جناح خود را تقویت کنم، خواه حق باشد یا نباشد، خارج از چارچوب ویژگی‌های مومن است، چرا که مسیر انسان با ایمان هنگام علاقه و غضب تغییر پیدا نمی‌کند.

به گزارش ایلنا، این مرجع تقلید شامگاه یکشنبه در ششمین برنامه سخنرانی که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به ادامه بخش هجدهم دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه، اظهار کرد: امام سجاد(ع) از خداوند تقاضا می‌کند «من را اهل سداد قرار بده»؛ به این معنا که در مقابل طغیان حوادث، طوفان‌ها و سیلاب‌ها محکم باشم.

وی، «استحکام» را نشانه ایمان دانست و گفت: در روایات و آیات قرآن مجید درباره محکم بودن انسان باایمان بحث‌های زیادی شده است.

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی مبنی بر اینکه انسان باایمان همچون کوه محکم است، اظهار کرد: این سخن بدین معناست که تندباد نمی‌تواند کوه را تکان دهد و بعد از برخورد با کوه تغییر مسیر می‌دهد؛ انسان مومن نیز در مقابل حوادث، محکم و تغییرناپذیر است.  

آیت‌الله مکارم‌شیرازی افزود: انسان باایمان در مقابل طوفان شهوت، مقام، حمله دشمن، زرق و برق دنیا، غضب و عداوت ایستادگی می‌کند.

وی با اشاره به حدیث دیگری از کتاب سفینة البحار حاج شیخ عباس قمی، گفت: امام صادق(ع) در این حدیث می‌فرماید «مومن از قطعات آهن و فولاد هم محکم‌تر است؛ قطعات آهن بعد از ورود به آتش، نرم می‌شود اما مومن حتی اگر شهید و سپس زنده شود، در زندگی دوم نیز برنامه ایمانش تغییر نمی‌یابد».

سه ویژگی مومن     

وی با اشاره به حدیث دیگری به تبیین سه ویژگی مومن پرداخت و گفت: انسان با ایمان هنگامی که عصبانی می‌شود از مسیر حق عوض نمی‌شود؛ همچنین اگر مومن به کسی علاقه داشته باشد، این مسئله او را به باطل نمی‌کشاند و زمانی که دارای قدرت نیز شود، بیش از حق خود مطالبه نمی‌کند.

این مرجع تقلید با بیان این‌که «ویژگی‌های ذکر شده مومن را باید در خود تطبیق دهیم» گفت: اینکه گفته شود من باید جناح خود را تقویت کنم، خواه حق باشد یا نباشد، خارج از چارچوب ویژگی‌های مومن است چرا که مسیر انسان با ایمان هنگام علاقه و غضب تغییر پیدا نمی‌کند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی افزود: گفتن «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» و شیعه علی(ع) بودن در کلام آسان است اما هنگام عمل که می‌رسد، انسان دچار مشکلاتی می‌شود و براین اساس باید از خداوند بخواهیم محکم در حوادث باشیم.

وی در ادامه با اشاره به آیه ۶۶ سوره انفال «الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْکُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فیکُمْ ضَعْفاً فَإِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ مِائَةٌ صابِرَةٌ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ وَ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ أَلْفٌ یَغْلِبُوا أَلْفَیْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرینَ»، اظهار کرد: قرآن در این آیه می‌فرماید «اگر از شما ۱۰۰ نفر شکیبا باشند بر ۲۰۰ نفر غلبه می‌کنند و اگر از شما هزار نفر باشند بر دو هزار نفر به اذن ( و توفیق) خدا پیروز می‌شوند».

آیت‌الله مکارم با بیان این‌که «کثرت جمعیت در تعیین موازنه قوای جنگ‌های گذشته نقش مهمی داشت» تصریح کرد: قرآن تاکید می‌کند که انسان‌های مومن و شکیبا موازنه قوا را برهم می‌زنند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید در پایان به نقش ایمان و اخلاص در جنگ تحمیلی اشاره کرد و  گفت: ما در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که دشمن از نظر سلاح و امکانات اطلاعاتی برتر بود، اما رزمندگان ما با تاثیر ایمان، عشق به شهادت طلبی و ایستادگی بر دشمن مسلط شدند و دشمن نتوانست یک وجب از خاک کشور را در اختیار بگیرد.

کد خبر : ۳۸۰۲۸۷