خبرگزاری کار ایران

در صحن علنی مطرح شد:

گزارش مرکز پژوهش‌ها از وضعیت کشاورزی/ کاهش۶۰درصدی واردات، رشد ۳.۸ درصدی تولید

کارشناس مرکز پژوهشها با تاکید بر اینکه بخش روستایی در مقابل بخش کشاورزی در سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی مقفول مانده، پیشنهاد تشکیل معاونت توسعه روستایی را به وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد.

به گزارش ایلنا، محمدخانی کارشناس مرکز پژوهش‌ها مجلس، پس از گزارش وزیر کشاورزی در صحن علنی، توضیحاتی را از این مرکز ارائه داد و گفت: طبق بررسی‌های مرکز پژوهش‌ها خوشبختانه طی دو سال اخیر جریان مثبتی در کشاورزی کشور دنبال شده، به عنوان نمونه عملکرد این وزارتخانه سبب شده ۶۰ درصد واردات کشاورزی کاهش پیدا کند و رشد ۳.۸ درصدی در تولیدات کشاورزی طی سال ۹۳ را داشته باشیم.

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس به برخی از مشکلات حوزه کشاورزی اشاره کرد و افزود: فعالیت‌های این وزارتخانه نشان از تغییرات مثبتی دارد اما به نظر می‌آید این اقدامات بیشتر تکنیکی هستند و نه راهبردی، البته ممکن است تا حدودی نیز راهبردی باشد اما هر زمانی آقای جنتی از سمت خود کنار گذاشته شوند دوباره جریان منفی در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات وزارتخانه جهاد کشاورزی به راه خواهد افتاد لذا باید برای کشاورزی کشور با توجه به ظرفیت آبی برنامه بلندمدت در نظر گرفت.

وی ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی را با عنوان «حساب ردپای آب کشور» در برخی مطبوعات منتخب نوشته و در آن آمارهای جهانی را در این رابطه آورده است؛ برخی افراد در این گزارش گفته اند ۱۰۴ میلیارد مترمکعب آب نداریم بلکه میزان آن ۸۶ میلیارد مترمکعب است در حالی که عدد ۸۶ فقط شامل آب‌های «آبی» می‌شود و «آب‌های سبز» در آن نیست. اگرچه می‌توان از این مطلب برداشت‌ کرد که محصولات ما با کیفیت مناسب تولید نمی‌شود و سرمایه اصلی برای تولید چغندر قند در بخش‌های دیگر استفاده می‌شود که بعدها قطعا دچار مشکل خواهیم شد.

محمدخانی با بیان اینکه وزارت کشاورزی با جهاد سازندگی ادغام شد تا توسعه روستایی و عشایری را مدیریت کند اما روند جاری نشان می‌دهد بخش کشاورزی بیشتر مورد توجه است، افزود: توسعه روستایی توسط تعداد زیادی از سازمان‌های کشور انجام می‌شود و هر کدام از ظن خود می‌خواهند به آن کمک کنند اما عملا منابع صرف رفاه و زندگی روستاییان نمی‌شود.  

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با ارائه پیشنهاد این مرکز به وزیر کشاورزی، توضیح داد: پیشنهاد می‌شود معاونتی تحت عنوان «معاونت توسعه روستایی» تشکیل شود چرا که اکنون این وظیفه را سازمان‌های مختلفی مربوط به راه و ترابری، بهداشت و درمان، مسکن و شهرسازی و ... انجام می‌دهند اما این روند از هم گسیخته مشکلاتی را ایجاد کرده است چرا که کشاورز بیش از نیاز به جدول‌بندی به معیشت و تولید محصول در شرایط مناسب نیاز دارد.

او با بیان اینکه ۲۷ تا ۲۹ درصد جمعیت ایران در روستاها زندگی می‌کنند، افزود: اگر به وضعیت روستاییان رسیدگی نشود مهاجرت آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد در حالی که اکنون ۱۲ میلیون حاشیه‌نشین در کشور داریم که بخش عمده آن ها کشاورزان مهاجر هستند. باید توجه کرد که این مهاجرت‌ها می‌تواند برای کشور خطرناک بوده و مشکلات اخلاقی و اجتماعی را افزایش دهد.

کد خبر : ۳۸۰۳۷۷