خبرگزاری کار ایران

نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو با ایلنا:

روسای شعب براساس سلیقه شخصی رای ندهند / به احترام وقتِ مردم، پاسخ تذکر را ندادم

نماینده مردم مبارکه در مجلس دهم گفت: انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی باید بر اساس تخصص، تجربه و سابقه حضور در کمیسیون مربوطه باشد و در واقع باوجود این‌که آیین‌نامه این مسئله را به روسای شعب واگذار کرده اما تاکید شده که این رای بر اساس سلیقه آن‌ها نباشد

زهرا سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با انتقاد از نحوه تعیین اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس، اعلام کرد: روز دوشنبه با استناد به تبصره یک ماده ۴۱ تذکری را مطرح کردم که این تذکر وارد بود و ازسوی آقای مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت، پذیرفته شد و بحث دیگری هم مطرح شد که بر اساس آن اعلام کردند باید آیین‌نامه اصلاح شود.

روسای شعب نباید بر اساس سلیقه شخصی رای بدهند

او توضیح داد: در این تذکر گفته‌بودم که رای روسای شعب برای انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی باید بر اساس تخصص، تجربه و سابقه حضور در کمیسیون مربوطه باشد و در واقع باوجود این‌که آیین‌نامه این مسئله را به روسای شعب واگذار کرده اما تاکید شده که این رای بر اساس سلیقه آن‌ها نباشد و به این معیارهای کیفی و اساسی توجه شود.

به احترام وقتِ مردم، پاسخ تذکر را ندادم

نماینده مبارکه با اشاره به تذکری که روز سه‌شنبه ازسوی یکی دیگر از نمایندگان مطرح شد، گفت: روز سه‌شنبه یکی از همکاران در تذکری سعی کرد که این درخواست قانونی ما را خدشه‌دار کرده و به نوعی از خود دفاع کند و اعلام کرد که چرا یکی از خواهران در مجلس، ساز و کار انتخاب اعضای شعب را زیر سوال برده‌است.

او ادامه داد: در جواب به این مسئله باید بگویم که اولاً ما وارد مجلس شده‌ایم که اگر خطایی از کسی سر زد و خلاف آیین‌نامه یا قانون عمل شد، جلوی آن بایستیم. خواسته و صحبت من، به هیچ عنوان در مغایرت با آیین‌نامه نبود و هیچ خطایی مرتکب نشده‌ام و ثانیاً باوجود این‌که بنابر ماده ۷۹ آیین‌نامه، می‌توانستم از خودم دفاع کنم اما دلیل این‌که در برابر این تذکر سکوت کردم، صرفاً این بود که احساس کردم وقت پارلمان ایران از آن مردم است و پارلمان و مردم خیلی بیشتر از این ارزش دارند که بخواهم آن را صرف جنجال میان دو نماینده کنم.

به‌روز نبودن تکنولوژی به صنعت ضربه می‌زند

این نماینده مجلس دهم خاطرنشان کرد: یکی از دلائل اصلی و مهمی که باعث ضربه‌خوردن به صنعت کشور می‌شود، فارغ از واردات بی‌رویه کالاهای مصرفی، به‌روز نبودن تکنولوژی است. برای دستیابی به تکنولوژی روز باید از علم و دانش روز بهره‌مند شویم.

سعیدی یادآور شد: باتوجه به این‌که تنها ۱۵ روز پیش از دومین پایان‌نامه کارشناسی‌ارشدم دفاع کردم، طبیعتاً به‌روزترین دانش در این کمیسیون را در اختیار دارم. هنگامی که به کمیسیون‌های مجلس با نگاهی تخصصی، علمی و به‌روز نگاه نکنیم، چگونه انتظار داریم که صنعت کشورمان به‌روز باشد؟!

هیات‌رئیسه و نمایندگان با نظرم موافق بودند

او اعلام کرد: دوستان باید بدانند که باوجود این‌که پس از بیان آن تذکر سکوت کردم، اما این مسئله به این دلیل نبوده که اظهارنظر اولیه‌ام از سر احساسات یا پرداختن به مسائل جنجالی بوده؛ بلکه صحبتی که مطرح شد، به‌قدری گیرا بود که درصد قابل‌توجهی از نمایندگان و همچنین رئیس جلسه آن‌را پذیرفتند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس دهم تصریح کرد: حرفم را زدی و اعتراضم را مطرح کردم و حداقل ۹۰٪ اعضای هیات‌رئیسه این ادعا را پذیرفتند و امیدوارم حداقل در ازای آسیبی که به چند نفر از نمایندگان وارد شده، آیین‌نامه داخلی اصلاح شود.

سعیدی در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا هنوز نسبت به حضور در کمیسیون صنایع امیدوار است یا خیر، گفت: تا یار که را خواهد و میلش به که باشد.

کد خبر : ۳۸۰۹۶۹