خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره دیانت ترکیه در دیدار با سفیر کشورمان:

بحران کنونی منطقه و جهان «بحران تمدنی» است

مراسم ضیافت افطار از سوی محمت گرمرز در محل اداره دیانت جمهوری ترکیه با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران و سفرای مقیم ترکیه بر گزار شد.

به گزارش ایلنا، در این مراسم رئیس اداره دیانت ترکیه با ایراد سخنانی گفت: تحولات جاری در جهان، منطقه پیرامونی و جهان اسلام را نمی‌توان تنها در چارچوب  تروریسم، خشونت و بحران امنیتی مورد ارزیابی قرار داد و اگر این بحران‌ها را فقط به عنوان بحران‌های سیاسی ناشی از بهار عرب یا بحران‌های دینی، درگیری‌های مذهبی، اختلافات شیعه و سنی یا اختلافات شیعه –سلفی قلمداد کنیم، این ارزیابی‌ها کاملا ناقص و اشتباه خواهد بود و اگر بخواهیم نام درستی برای بحران جاری در این جغرافیا ذکر کنیم، باید گفت که نام بحران کنونی منطقه و جهان «بحران تمدنی» است.

او با اشاره به این که قرآن کریم کتابی آسمانی و مبتنی براصول متمدانه است و در طول تاریخ این کتاب موجب نزول رحمت و عدالت روی زمین شده است، تاکید کرد: قرآن را باید مجددا به مردم عصرمان تفهیم کنیم.

ریاست اداره دیانت ترکیه با قرائت بخشی از سوره حدید گفت: حدید به معنی آهن است. در این سوره کتاب، میزان و آهن با هم مورد استفاده قرار گرفته و از آن به عنوان سه رکن و نعمتی که خداوند به همراه پیامبران برای هدایت بشر فرستاده‌اند ، یاد شده است که از این سه عبارت می‌توان برای تشریح دلائل بروز بحران جاری جهان که «بحران تمدنی« است، استفاده کرد.

او افزود : میزان به معنای عدالت است و اگر عدالت نباشد، آهن جایگزین میزان و به قدرت تبدیل شده و ممکن است به ابزاری برای کشتن انسان‌های بیگناه مبدل شود. بر این اساس زمانی که کتاب در میان نباشد، معیارتعیین کننده میزان، آهن یعنی قدرت خواهد بودو در چنین شرایطی شکل قدرت عادلانه نیست وعدالت بر مبنای قدرت مسلط حکم فرما خواهد گردید.

کد خبر : ۳۸۱۷۶۰