خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

دیدارهای ظریف با کری موجب تحرک بیشتر آمریکا در اجرای برجام شده است

یک استاد دانشگاه تاکید کرد: دیدارهای محمدجواد ظریف و جان کری تاکنون موفقیت‌آمیز بوده و موجب تحرک بیشتر امریکایی‌ها شده است. ما شاهد هستیم پس از این دیدارها، امریکا در اجرای تعهداتش سرعت بیشتری می‌بخشد و گشایش‌هایی ایجاد می‌شود.

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی اعتماد، با اشاره چندی پیش محمدجواد ظریف و جان کری در حاشیه اجلاس اسلوفروم گفت: دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا اهمیت بسیاری برای پیشبرد برجام و برداشتن موانع پیشروی آن دارد.

او با یادآوری اعتراض ایران نسبت به اجرای تعهدهای طرف مقابل اظهار داشت: کندی اجرای تعهدهای طرف مقابل و اجرایی شدن کامل توافق موجب شده بود ایران نسبت به این مسئله و به خصوص کندی اجرای برجام از سوی آمریکا معترض باشد‎؛ به عبارت دیگر، با آنکه گشایش‌های در دوران پسابرجام ایجاد شده، اما این اندازه در سطح توقع‌های ایران نیست.

سفیر اسبق ایران در مجارستان و نروژ با بیان اینکه دیدارهای پی در پی و فشرده ظریف و کری می‌تواند موجب گشایش‌های بیشتر برای ایران شود، تصریح کرد: در دیدار وزرای امور خارجه، روند اجرای برجام در عالی‌ترین سطح مورد بررسی قرار می‌گیرد و گره‌ها و موانع پیشروی آن مشخص می‌شود و همین مسئله به تسریع در حل آن موانع و تسریع در گشایش‌هایی کمک می‌کند.

فرجی‌راد با بیان اینکه دیدارهای پیشین ظریف و کری تاکنون موفقیت‌آمیز بوده و موجب تحرک بیشتر آمریکایی‌ها شده است، خاطرنشان کرد: ما شاهد هستیم پس از این دیدارها، آمریکا در اجرای تعهدهایش سرعت بیشتری می‌بخشد و گشایش‌هایی ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر‏، این دیدارها به نحوی بوده است که موجب شده تا سرعت نسبتا بهتری نسبت به گذشته در اجرای تعهدهای طرف مقابل شاهد باشیم.

او با اشاره به رویکرد آمریکایی ها در اجرای تعهدهایشان نسبت به برجام هم ابراز داشت: آمریکایی‌ها در برجام گام‌هایی را برداشته‌اند، اما این گام‌ها براساس توقع ایران نیست. از سویی دولت آمریکا می‌خواهد برجام اجرایی شود ولی در هر نشست توقعاتی را در خصوص مسائل غیرهسته‌ای مطرح می‌کند و در واقع در حال گروکشی است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: فضای آمریکا انتخاباتی است و دولت این کشور می‌خواهد بیشترین دستاوردها را داشته باشد. آمریکا پس از دستیابی به برجام انتظار داشتند در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای نیز با ایران گفت‌وگو داشته باشند و بتوانند از توان ایران برای پیشبرد خواست خود در سوریه و عراق استفاده کنند، ولی به خاطر تصمیم نظام، این خواسته محقق نشد.

فرجی‌راد با یادآوری فشارهای دشمنان برجام در آمریکا به دولت این کشور بیان کرد: دشمنان برجام در آمریکا چه در کنگره و چه در لابی‌ها و رسانه‌ها کم نیستند و به دولت اوباما فشارهایی سنگین وارد می‌کنند و نمی‌خواهند برجام اجرایی شود و این مسئله در کند شدن مسیر اجرای برجام موثر بوده است.

او با اشاره به دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با ظریف نیز عنوان کرد: به نظر می‌رسد که فدریکا موگرینی و اروپا نسبت به آمریکا بیشتر به دنبال اجرای توافق باشند و درصدد عملیاتی‌تر شدن برجام باشند. آقای ظریف نیز در دیدارهایش با خانم موگرینی تلاش می‌کند با اعمال فشار بر او، موجب شود اروپا فشارهای بیشتری را به آمریکا برای اجرای تعهدهایش وارد کند.

این استاد ژئوپولتیک دانشگاه یادآور شد: اتحادیه اروپایی می‌داند که عدم پایبندی به تعهدات موجب می‌شود تا برجام از بین برود و اروپا به هیچ وجه خواستار بازگشت به دوران و شرایط سابق نیست. همچنین موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپایی است. در دوره پسابرجام، شرکت‌های اروپایی بسیاری به تهران آمده‌اند و خواستار همکاری با ایران هستند، اما به دلیل مشکلاتی نظیر عدم برقراری روابط کارگزاری بانکی نمی‌توانند با ایران کار کنند.

کد خبر : ۳۸۱۸۱۹