خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله مکارم‌ شیرازی:

قطع رابطه و انتقام‌جویی افتخار نیست

آیت‌الله مکارم‌شیرازی بر ضرورت توجه مردم به آزاد کردن زندانیان تاکید کرد و گفت: بخشی از زندانیان بی‌گناه به دلیل مبالغ کمی در زندان هستند؛ مردم با تامین هزینه یا دلجویی از شاکیان آنها به آزادکردن زندانیان اهتمام داشته باشند.

به گزارش ایلنا، این مرجع تقلید شامگاه جمعه در برنامه سخنرانی که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به اینکه بخش نوزدهم دعای مکارم الاخلاق در مورد تهذیب نفس و اخلاق است، اظهار کرد: امام سجاد (ع) عرضه می‌دارد «خداوندا صفات ناپسند را از من بگیر و صفات نیکم را تقویت کن؛ چرا که اگر تو از من حمایت نکنی راه به جایی نمی‌برم».

او «شناخت خویشتن» را مقدمه تهذیب نفس دانست و تصریح کرد: بعد از شناخت صفات خوب و بد انسان، مسیرهای متعددی برای اصلاح وجود دارد.

مکارم شیرازی با بیان اینکه مطالعات حالات انبیاء، اولیای الهی و بزرگان یکی از راه‌های اصلاح انسان است، گفت: سبک زندگی بزرگان دینی در رفتار با خانواده، دوستان، دشمنان و جامعه برای همه افراد الگوست.

این مرجع تقلید با اشاره به تاکید قرآن در آیه ۲۱ سوره احزاب بر لزوم الگوگیری از پیامبراکرم (ص)، اظهار کرد: خداوند، پیغمبران را از جنس خود انسان قرار داد تا از آن‌ها الگوگیری کنند؛ اگر پیامبران از جنس فرشته بودند، برای انسان قابل الگوگیری نبودند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با تاکید بر اینکه تمام زندگانی پیامبر دارای پیام و درس برای تهذیب اخلاق است، گفت: متاسفانه در میان افراد ما کسانی هستند که با کمترین مسئله‌ای با افراد دچار اختلاف می‌شوند و قطع ارتباط می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه پیامبر اکرم (ص) روحیه انتقام جویی عرب جاهلی را از بین برد، گفت: عرب جاهلی روحیه انتقام جویی قوی داشت به گونه‌ای که کینه‌های خود از قبایل را به نسل‌های بعدی نیز منتقل می‌کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی به آزار و اذیت‌های پیامبراکرم (ص) در شعب ابی طالب اشاره کرد و گفت: بعد از هجرت پیامبر (ص) به مدینه نیز جنگ‌های متعددی آغاز شد و در جنگ احد حضرت حمزه که از محبوب‌ترین افراد نزد پیامبر بود، به شکلی وحشیانه به شهادت رسید؛ بعد از فتح مکه، برخی از مسلمانان آماده انتقام گیری بودند که پیامبر اکرم (ص) با این کار مخالفت کردند و گفتند امروز روز محبت و بخشش است تا افراد را به اسلام جذب کنیم.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه قطع رابطه و انتقام‌جویی افتخار نیست، تصریح کرد: محبت ورزیدن و عفو کردن که از سنت رسول خدا بود، برای افراد افتخار است.

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه به آیات ۸ تا ۱۸ سوره بلد اشاره کرد و گفت: قرآن در این آیات بعد از یادآوری اعطای نعمت بینایی، زبان، لب و آگاهی از راه خیر و شر به انسان توصیه می‌کند که با آزاد کردن برده، سیرکردن گرسنگان و کمک به نیازمندان در مسیر اخلاق گام بردارد.

او همچنین بر لزوم توجه به نیازمندان در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: توجه به نیازمندان و ایتام و اطعام فقرا از دستورهای مورد تاکید اسلام است.

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کرد: دین به صبر، شکیبایی، محبت و عفو توصیه کرده است و امیدواریم ان‌شاءالله خداوند توفیق الگوگیری از انبیاء، اولیای الهی و عالمان دین را در ماه مبارک رمضان برای تبدیل شدن به انسانی کامل و متعالی عنایت بفرماید.

کد خبر : ۳۸۱۹۱۰