خبرگزاری کار ایران

ظریف در دیدار با کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان:

سازمان ملل زیرساخت‌های برای بازگشت داوطلبانه پناهندگان را فراهم کند

کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) امروز صبح با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به وجود تعداد بسیار زیادی پناهنده در کشورمان به صورت قانونی و غیر قانونی گغت: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده که امکانات خوبی در اختیار پناهندگان قرار دهد و در این راستا در خصوص آموزش پناهندگان بسیار هزینه کرده است.

در ادامه، ظریف با اشاره به این موضوع که ایران بیش از سه دهه است که میزبان پناهندگان بوده و تلاش کرده در زمینه‌های بهداشتی و آموزشی اقدامات بسیاری زیادی انجام دهد اما متاسفانه مقدار کمک‌های بین المللی که دریافت کرده بسیار کم بوده است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و کشورهای کمک‌کننده لازم است تلاش نمایند تا با افزایش طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در داخل کشور افغانستان، زیرساختارهای لازم برای بازگشت داوطلبانه پناهندگان را فراهم نماید و در ادامه به پناهندگان کمک نمایند تا آنها در جامعه افغانستان جذب شوند.

وی در این خصوص به این نکته اشاره کردند که سرمایه‌گذاری‌های انجام شده بسیار کم است و ضروری است کار بیشتری انجام شود.

ظریف همچنین به تعدادی از پروژه‌های که برای توسعه اقتصادی افغانستان توسط کشورمان انجام شده از جمله پروژه‌های توسعه چابهار، آب آشامیدنی و... اشاره و ابراز داشت: این اقدامات منجر به ایجاد اشتغال بیشتر در داخل افغانستان خواهد شد که زمینه را برای بازگشت داوطلبانه افغان‌ها فراهم می‌آورد.

فلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با تشکر و قدردانی از جمهوری اسلامی ایران در خصوص میزبانی پناهندگان گفت: جمهوری اسلامی ایران از  کشورهایی است که در زمینه بهداشت و آموزش پناهندگان بسیار هزینه کرده و از این لحاظ نمونه است.

کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با اشاره به سفر قبلی خود به کشورمان گفت: از حجم اقدامات انجام شده در جمهوری اسلامی ایران برای بهبود وضعیت شرایط زندگی پناهندگان متحیر شدم و اکنون نیز شاهد افزایش بیش از پیش امکانات پناهندگان هستم.

وی ابراز امیدواری کرد که کمک‌های بین‌المللی به پناهندگان داخل ایران افزایش یابد زیرا مقدار کمک‌های بین‌المللی انجام شده نسبت به تعداد پناهندگان در ایران پائین است.

کد خبر : ۳۸۱۹۸۸