خبرگزاری کار ایران

سفیر کشورمان در ترکیه:

بستر مبادلات ارزی و بانکی میان ایران و ترکیه برقرار شده است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در مراسم ضیافت افطار و دیدار با مدیران دفا‌تر رسانه‌های شاخص ترکیه در محل سفارت، با تشریح روند روبه توسعه همکاری‌های ایران و ترکیه، سیاست‌های اصولی ایران را در فضایی صمیمی تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، محمدابراهیم طاهریان‌فرد در این ملاقات با اشاره به اینکه موارد اشتراک، اتحاد و اتفاق نظر تاریخی میان ایران و ترکیه در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی گفت: ما فهرست طولانی و مشترک از تفاهم، همراهی و همدلی در طول تاریخ داریم و مولانا مظهرصمیمت میان ماست.

سفیر ایران در ترکیه با اشاره به روند رو به توسعه روابط میان ایران و ترکیه و نقشه راهی که با توافق روسای جمهور و هیات وزیران ایران و ترکیه ترسیم شده است، گفت: به دنبال این هستیم که روابط اقتصادی، تجاری، فرهنگی و گردشگری میان ایران و ترکیه بیش از گذشته توسعه و تعمیق یابد.

وی افزود: در دوران پسا تحریم نیز سعی داریم توسعه روابطمان را با مد نظر قرار دادن همکاری در شرایط سخت گذشته، در اولویت قرار دهیم.

طاهریان با اشاره به ماموریت نمایندگی و سر کنسولگری‌های ایران در ترکیه و اینکه ساختار‌های این نمایندگی‌ها برای تحقق هدف سی میلیارد دلاری در سال بسیج کردیده است، گفت: امیدواریم نقشه راهی که توسط روسای جمهوری و دو دولت تعیین شده را با موفقیت به جلو رهنمون سازیم.

وی با تاکید به اینکه تمرکز دولت تدبیر و امید آقای روحانی برای توسعه روابط در تقویت بخش خصوصی است و دنبال بازرگانی دولتی نیستیم، افزود: ما برای توسعه روابط بخش‌های خصوصی آنچه لازم است را فراهم خواهیم نمود تا روابط و همکاری‌های بخش‌های خصوصی را به شکل معتبر و سود آور گسترش دهیم.

طاهریان افزود: در بعضی حوزه‌ها اولویت‌های دو کشور می‌تواند متفاوت باشد و ایران آماده گفت‌و‌گو با طرف ترکیه در هر زمینه‌ای است. می‌خواهیم روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور را به بهترین شکل رو به جلو حرکت دهیم.

وی تصریح نمود، دیگر کارگزاران ایران و ترکیه هم موظف شده‌اند تا شرایط لازم را برای اجرایی شدن هدف گذاری انجام شده توسط دو دولت در کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری را تسهیل کنند.

طاهریان در مورد ایجاد تسهیلات لازم برای مبادلات ارزی گفت: در حال حاضر ترکیه جزو اولین کشورهایی است که مبادلات تجاری با آن هم به لیر و هم با یورو انجام می‌شود. سوئیفت فی مابین هم فعال شده است. بخشی از دارایی‌های ایران نیز از طریق بانک ترکیه به ایران منتقل شده است. آنچه بسیار مهم بود این است که شرایط و بستر مبادلات ارزی و بانکی میان ایران و ترکیه برقرار شده است.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه در دو دهه اخیر چهارده موافقتنامه در زمینه‌های مختلف به ویژه انرژی بین دو کشور امضا شده و نیز در سفر جناب آقای روحانی به ترکیه انتظارات خیلی زیادی برای احیای توافقات، توسعه و تعمیق همکاری‌های جدید مطرح شد، چه چشم اندازی برای روابط می‌بینید، گفت: قطعا چشم انداز پیش رو مطلوب و روشن است. ترکیه همسایه مهم و اولویت دار ما است. روسای جمهورمان دو نماینده و وکیل ویژه برای توسعه مناسبات تعیین کرده‌اند همه مواردی را که بخش‌های مختلف از جمله بخش خصوصی آمادگی داشته باشند، فراهم خواهند کرد. در حوزه انرژی همکاری‌های خوبی بین دو کشوربرقرار است و زمینه‌های زیادی هم برای کار مشترک در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری وجود دارد.

سفیر ایران با در پاسخ به سئوالی در خصوص تشریح وضعیت منطقه موضوع تروریسم و افراط و الویت‌های ایران در این باره گفت: در شرایط کنونی از جمله مهم‌ترین الویت‌ها برای ما موضوع افراط گرایی است. منظورم از افراط هر جریانی که به نام اسلام، خدا و رسول خدا خون انسان‌ها را می‌ریزد، است.

وی افزود: انفجار و ترور در آنکارا، استانبول، پاریس، بلژیک، آمریکا، بغداد و افغانستان فرقی ندارد. اسلام، دین صلح و رحمت است. اسلام به هیچ وجه اجازه نداده به نام خدا خون مردم ریخته شود.

طاهریان گفت: کدام مسلمان تربیت یافته در مکتب اسلام و نبی رحمت می‌تواند سر یک انسان بی‌گناهی را قطع و بمب گذاری انتحاری انجام دهد و به این امر افتخار کنند.

وی تصریح کرد: موضوع افراط در دو دهه گذشته و خصوصا در سال‌های اخیر به حیثیت اسلام، مسلمانان و امنیت منطقه و جهان بشدت صدمه زده است. اگر کشورهای اسلامی خصوصا کشورهایی که در تولید امنیت و ثروت در جهان اسلام نقش دارند، وارد عمل نشوند و برای تفسیر افراط به یک قرائت مشترک نرسند، امکان برخورد و مقابله با این جریان انحرافی شوم دشوار خواهد شد.

سفیر ایران تصریح نمود: من براساس تجربه می‌گویم هر جا باد کاشته شود، طوفان درو می‌شود. جریان افراط جریانی است که به شدت پیچیده و ناجوان مردانه عمل می‌کند، کشورهایی که در گذشته در راستای منافع خود جریان افراط را خلق نموده، برای توسعه آن سرمایه گذاری و از آن‌ها حمایت نموده‌اند هم اینک در معرض خطر قرار گرفته و متحمل هزینه و خسارت شده‌اند. بنا بر این ما امیدواریم سیاست‌های مخرب حمایت از افراط وتروریسم که منطقه و جهان را بشدت تحت تاثیر قرارداده سریعا متوقف شود.

طاهریان در پاسخ به اینکه شایعاتی راجع به توافق و یا تفاهم آمریکا و روسیه در مورد پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه مطرح است نظرایران در این باره چیست، گفت: دراین مورد اطلاعی ندارم، ولی معتقدیم اینکه شکل، نوع ساختار و فضای سیاسی یک کشور چگونه باشد، این موضوع مربوط به ما نیست. این را باید مردم آن کشور تصمیم بگیرند. ولی یک نکته برای ما مهم است و آن را با صدای بلند اعلام می‌کنیم. ما از یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کنیم.

وی افزود: خوشبختانه ایران و ترکیه در این زمینه توافق نظر دارند. ما نه تنها از تمامیت ارضی سوریه بلکه تمامیت ارضی کشور عراق و همه کشورهای همسایه‌مان حمایت می‌کنیم. در گذشته این سیاست را نسبت به افغانستان داشتیم و هزینه سنگینی هم پرداختیم. ما در شرایطی که در غرب و جنوب کشور درگیر جنگ طولانی تحمیلی صدام بودیم با تمام قدرت از تمامیت ارضی افغانستان هم حمایت کردیم، در مورد سوریه و عراق هم این گونه خواهد بود.

سفیر ایران در پاسخ به سئوالی در خصوص امکان ایجاد تغییر در رویکرد و سیاست خارجی ترکیه نسبت به سوریه و روسیه گفت: اتخاذ تصمیم برای این تغییر رویکرد به مقامات ترکیه مربوط است.

وی افزود: ما یاد گرفتیم و معتقدیم که امنیت و توسعه ترکیه جزو منافع ما است، اگر بخواهیم خانه خود را امن کنیم باید خانه همسایه‌مان هم امن باشد. توسعه هم همین طور. اصولا توسعه و امنیت دو عنصر به هم پیوسته است. خصوصا اینکه امنیت یک عنصر جمعی است. یک کشور هر چقدر مقتدر باشد امکان برقراری امنیت بدون توجه به امنیت همسایگانش ممکن نیست. ما روابط متکی به احترام و اعتماد متقابل با همسایگانمان را دنبال می‌کنیم. ما به دوستانمان بار‌ها اعلام کرده‌ایم که راجع به همه موضوعات حاضر به همکاری، گفتگو و تعامل هستیم.

کد خبر : ۳۸۲۱۲۵