خبرگزاری کار ایران

ظریف در موسسه روابط بین‌الملل هلند:

اختلاف‌نظری میان من و سردار سلیمانی در مورد سوریه وجود ندارد

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید براینکه در مورد مساله بحرین ، اجماع کامل میان مسئولان ایرانی وجود دارد، گفت: همه معتقدیم که مشکلات در سوریه باید از راه سیاسی حل شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به هلند، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای سخنرانی و تبادل ایده در موسسه روابط بین الملل کلینگندال هلند در شهر لاهه حاضر شد. 

این موسسه یک مرکز مطالعاتی است که در حوزه امنیتی و سیاسی تمرکز دارد و وابسته به وزارت امور خارجه هلند است. 

ظریف در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد هشدار سردار قاسم سلیمانی به مسئولان سوریه انتقام از وزیر امور خارجه کشورمان به دلیل حذف برخی افراد از وزارت خارجه بوده است گفت: در ایران ما تک صدایی در کشور نداریم بلکه همه افراد در بیان نظرات خود آزاد هستند. اینکه ما در یک مورد تفاسیر متفاوتی داشته باشیم یک امر طبیعی در دموکراسی است. من یادم است در آمریکا وقتی ریگان رئیس جمهور شد بعضی افراد از دورن حزب خود ریگان گریه می‌کردند. این یعنی ممکن است در یک حزب هم تفاوت عقیده وجود داشته باشد 

وی با تاکید براینکه در مورد مساله سوریه یک تفسیر مشترک و اجماع کامل در ایران بین من و همه مسئولان از جمله سردار قاسم سلیمانی وجود دارد، اظهارکرد: همه ما معتقدیم که راه حل مشکلات در سوریه، سیاسی است و باید از راه سیاسی حل شود. 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مورد دیدگاه عربستان نسبت به مسائل سوریه گفت: مشکل عربستان سعودی بشار اسد نیست، مشکل عربستان اول از همه این است که نمی‌تواند تعادل و برابری در منطقه را از سوی ایران بپذیرد. دوم اینکه آن‌ها قادر نیستند به مطالبات جامعه عرب و مردم کشورشان رسیدگی کنند و از این رو تلاش می‌کنند افکار جهانی را از مشکلات خودشان به سمت مسائل دیگر نظیر درگیری شیعه - سنی منحرف کنند.

ظریف تاکید کرد: مقامات سعودی می‌دانند آمریکا در حال ترک آن‌ها در منطقه است چرا که آن‌ها سعی می‌کنند امنیت را از خارج بخرند نه از داخل. کاری که ما در طول این سی و چند سال کردیم و بر همین اساس توانسیتم در دوره تحریم‌ها روی پای خود بیایستیم.

وی گفت: به این سه دلیل عربستان سعودی در گزاره‌های خود پیش فرض دارد و این پیش فرض داشتن قبل از ورود به مذاکرات، کار را به جایی نمی‌رساند.

photo_2016-06-23_23-38-09

کد خبر : ۳۸۳۸۹۰