خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله مکارم‌ شیرازی:

صداقت و امانت دو حق مهم اخلاقی هستند/ مشکلات دنیا ثمره خیانت و دروغگویی است

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه تمام مشکلات دنیا حاصل خیانت در امانت و دروغگویی است، افزودند: امروز در دنیا اغلب دولتمردان به یکدیگر دروغ می‌گویند و به ملت‌های خود خیانت می‌کنند.

به گزارش ایلنا، آیت الله مکارم شیرازی شامگاه پنجشنبه در هفدهمین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به اینکه دومین بخش اصول اخلاقی درباره اخلاق نسبت به خلق خداوند است، اظهار داشتند: بسیاری از اصول اخلاقی به اخلاق در برابر خلق بازمی گردد.

ایشان با بیان اینکه حق و اخلاق همراه یکدیگر هستند، تصریح کردند: اخلاق ایجاب می‌کند اگر کسی امانتی به انسان دیگری سپرد، خیانت در امانت نشود؛ همچنین اگر کسی رازی در نزد فرد دیگری دارد، راز او فاش نشود.

معظم له، «امانت» و «صداقت» را دو حق مهم اخلاقی افراد نسبت به یکدیگر دانستند و ابراز داشتند: براساس روایات، هیچ پیامبری مبعوث نشد مگر اینکه تاکید بر اصل امانت و صداقت داشت و اگر این دو اصل زنده شود، دنیا گلستان می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه تمام مشکلات دنیا حاصل خیانت در امانت و دروغگویی است، افزودند: امروز در دنیا اکثر دولتمردان به یکدیگر دروغ می‌گویند و به ملت‌های خود خیانت می‌کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به حدیثی از امیرالمومنین (ع) درباره سی حق مومن نسبت به یکدیگر از قول پیامبر اکرم (ص) اشاره داشتند و گفتند: هیچ مکتبی مانند اسلام بر ضرورت اخلاق تاکید ندارد که بگوید هرانسانی بر انسان دیگر سی حق دارد.

ایشان به تبیین چهارده مورد از سی حق مومنان نسبت به یکدیگر پرداختند و گفتند: مومن باید از لغزش برادر مومنش چشم پوشاند، عیبش را بپوشاند، لغزشش را نادیده بگیرد، عذرش را بپذیرد، اگر کسى غیبت او را کرد از او دفاع کند، همواره خیر خواهش باشد، در موقع بیمارى عیادتش کند، در تشییع جنازه‏اش حاضر شود، حاجتش را روا کند، کلامش را خوب تلقى کند، بخشش او را ارج نهد، دوست او را دوست داشته باشد و با وى دشمنى نکند، اگر ظالم و یا مظلوم واقع شد او را یارى کند، (یارى نمودن در حال ستمگرى او را از ستم کردن باز دارد، و یارى دادن در حال مظلومیت در باز پس گرفتن حقّش به او کمک نماید)، آنچه که از خیر براى خودش مى‏خواهد براى او نیز بخواهد، و آنچه که از بدی‌ها براى خودش نمى‏پسندد براى او نیز نپسندد.

معظم له با بیان اینکه اگر فردی لغزش پیدا کرد، روی آن لغزش تکیه نکنیم، گفتند: هرانسانی جایزالخطا می‌باشد؛ اگر زن و مردی خطایی کرده‌اند که قابل گذشت است، نباید آن مسئله را ادامه داد و تبدیل به پرونده دادگستری کرد و سال‌ها و ماه‌ها در این دادگستری سرگردان بود.

این مرجع تقلید افزودند: اگر افراد به اشتباه خود معترف شدند،‌‌ همان گونه که خداوند از خطای ما می‌گذرد، ما نیز نسبت به خطای افراد گذشت داشته باشیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه باید از برادر مومن هنگامی که مورد غیبت دیگران قرار گرفته است دفاع کرد، گفتند: غیبت کردن حرام است و در مجلس غیبت نشستن نیز حرام می‌باشد؛ واجب است از آن برادر مومن غائب که مورد غیبت قرار گرفته، دفاع کرد.

ایشان همچنین بر لزوم عیادت از مومنان تاکید کردند و گفتند: پنجاه درصد بهبودی بیمار وابسته به روحیه است؛ اگر بیمار روحیه خوبی پیدا کند خیلی زود از بستر بیماری برمی خیزد.

معظم له افزودند: همچنین باید حرمت برادر مومن را بعد از مرگ نیز نگاه داشت چرا که احترام فقط برای افراد زنده نیست.

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کردند: اگر نسبت به حقوق یکدیگر اهتمام داشته باشیم، دنیا گلستان می‌شود.

کد خبر : ۳۸۳۹۳۰