خبرگزاری کار ایران

از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس؛

وضعیت کلی بخش مسکن و مدیریت شهری مورد بررسی قرار گرفت

طبق اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس در صورت تداوم چنین روالی در آینده‌ای نه چندان دور، دولت‌های ملی و محلی و شهروندان با مشکلات لاینحل زندگی و حقوق شهروندی در ابعاد مسکن و شهرسازی و مدیریت شهری مواجه خواهند بود.

به گزارش ایلنا دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی وضعیت کلی بخش مسکن و شهرسازی و مدیریت شهری را برای نمایندگان مردم درمجلس دهم تشریح کرد.

در گزارش این مرکز آمده است که بررسی ابعاد، رویکرد‌ها و فرآیند سیاستگذاری، مدیریت و نقش متولیان بخش مسکن و شهرسازی و مدیریت شهری در ایران، نشان می‌دهد که در دهه‌های گذشته نوع به کارگیری اصول علمی، استفاده از تجارب موفق سایر کشور‌ها، ثبات سیاستی و رویکردهای بایسته و منطبق بر کمیت و کیفیت شرایط فعلی و آتی بازار مسکن و شهرسازی و مدیریت شهری موفقیت لازم را نداشته است و غالبا با رویکردهای متفاوت در سنوات مختلف و ضعف مدیریت‌ها، اتلاف فرصت‌ها و انحراف هزینه‌ها و ضعف نقش‌آفرینی در کانون‌های جمعیتی و استان‌ها (و از جمله کلانشهر‌ها) و در ابعاد مختلف تکالیف اساسنامه‌ای و قانونی همراه بوده است که موجبات مهاجرت، انباشتگی تقاضای مسکن، غیرموثر شدن تقاضای مسکن، عدم رعایت استانداردهای ساخت و ساز، توسعه ناموزون شهر‌ها، مشکلات شهرنشینی، حاشیه نشینی و... را به وجود آورده‌اند و همواره ضمن بی‌توجهی به علل ریشه‌ای با معلولگرایی و عدم جامعیت نگرش‌ها و عدم دوراندیشی، با رویکردهای سطحی نگر و اعمال سلایق مدیریت‌ها تببین شده است.

در ادامه این گزارش آمده است که به نظر می‌رسد اگر چنین روالی ادامه داشته باشد، در آینده‌ای نه چندان دور، دولت‌های ملی و محلی و شهروندان با مشکلات لاینحل زندگی و حقوق شهروندی در ابعاد مسکن و شهرسازی و مدیریت شهری مواجه خواهند بود.

کد خبر : ۳۸۴۲۶۸