خبرگزاری کار ایران

با حضور اقشار مختلف مردم؛

مراسم شب قدر در دفتر آیت الله صانعی برگزار شد

مراسم احیای شب نوزدهم ماه رمضان با حضور علما و اقشار مختلف مردم در دفتر آیت الله صانعی در قم برگزارشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حجت الاسلام والمسلمین علی کرمی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم در مراسم شب نوزدهم ماه رمضان که با حضور اقشار مختلف مردم در دفتر آیت الله صانعی در قم برگزار شد با بیان اینکه نگاه به زندگی امیرالمومنین علی (ع) متفاوت است اظهارداشت: یک نگاه به امیرالمومنین علی (ع) نگاه عوامانه و کوچه بازاری است.

وی با بیان اینکه برخی از طلاب هم نگاهی عوامانه به امیرالمومنین دارند، گفت: این نگاه سراسر عاطفه و عشق و شور و شوق به امیرالمومنین است و به همین دلیل دست خوش خرافات می‌شود؛ این نگاه به ظاهر علی (ع) سیمای علی (ع) ذوالفقار علی (ع) موی علی (ع) و قامت او بسیار توجه دارد زیرا که توجه کافی به شخصیت امام علی (ع) داشته باشد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروز برخی افراد مطالبی در مورد امام علی (ع) مطرح می‌کنند که به دلیل غیر واقعی بودن آن باید به خدا پناه برد، خاطرنشان کرد: امام علی (ع) در علم و عقل و تقوا، مسئولیت‌شناسی، بشردوستی و انسان دوستی، کرامت بخشیدن به بشر، محرومیت‌زدایی و تمام ارزش‌های انسانی سرامد بود اما متاسفانه نگاه عوامانه به این نکات توجهی ندارد.

وی اضافه کرد: همانگونه که بهترین اتومبیل‌ها برای راه رفتن در شب نیاز به چراغ دارند نگاه به شخصیت امام علی (ع) نیاز به چراغ عقل و فهم شعور دارد.

حجت‌الاسلام کرمی در ادامه با بیان اینکه یک نگاه هم نگاه عاقلانه و عالمانه و اندیشمندانه به امام علی (ع) است گفت: چقدر در همین حوزه علمیه در خصوص آزاد مردی و کردار امام علی (ع) بحث می‌شود؟ امام علی (ع) شخصیتی است که برای او هدف وسیله را توجیه نمی‌کند و این یعنی ‌‌نهایت رعایت موازین اخلاقی.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه نگاه سوم به امام علی (ع) نگاه است که در دنیای امروز بسیار رواج یافته و آن نگاه به اندیشه انسانی، اخلاقی و بسر دوستانه امام (ع) است، گفت: نگاه به این ابعاد شخصیت امام علی (ع) سکه رایج امروز نظام‌های پیشرفته و حکومت‌های مردمی است؛ امام علی (ع) می‌گوید حقوق انسان‌ها را باید در آزادی، عدالت و به رسمیت شناختن حق حاکمیت مردم و سرنوشت خویش رعایت کرد.

وی افزود: امام علی (ع) پیشوا و رهبری بود که با خواست خود مردم به حکومت رسید و خود مردم پس از ۲۵ سال خانه نشینی ایشان به سراغشان آمدند و گفتند ما ۲۵ سال جامعه را به سمت اشتباه برده‌ایم و از شما می‌خواهیم که ناجی ما باشید؛ امام علی (ع) در اولین سخنان پس از این درخواست مردم می‌گوید اگر مردم نخواهند سرنوشتشان را به دست من بدهند من نباید مثلث بر ان‌ها باشم و حال باید بررسی کرد که این نگاه اندیشمندانه امام علی (ع) چقدر تفاوت دارد با نگاهی که هیچ حاکمیتی برای بشر قائل نیست؛ قطعا هر انسانی با هر مذهب و تفکراندیشه در مقابل این اندیشه والای امام علی (ع) سر تعظیم فرود می‌آورند.

حجت الاسلام کرمی در ادامه سخنان خود با اشاره به انتشار فیش حقوق‌های نجومی گفت: آقای رییس بانک درست است که دولت قبل یا حتی دولت فعلی راه را برای تو باز کرده اما چطور وجدانت راضی می‌شود که چند ده میلیون تومان پول بیت‌المال را برای خود برداری و از آن طرف در جامعه ما کارگرانی هستند که تا ظهر در چهارراه منتظر کارند و پس از آنکه کاری پیدا نمی‌کنند شرمند پیش زن و بچه خود بر می‌گردند.رسانه‌ها باید در این زمینه روشنگری کنند تا برخی افراد نتوانند تا هر کاری دلشان خواست انجام دهند. مردم در انتخابات‌های مختلف به منتخبان خود رای می‌دهند تا با بهترین وجه ممکن از حقوق آزادی و شرافت مردم دفاع کنند.

او افزود: امام علی (ع) نیز در زمانی که می‌خواست حکومت را بپذیرد گفت این امانتی که از جانب مردم به من رسیده البته رعایت امانت کافی نیست بلکه ادای امانت باید آنگونه که توافق شده باشد یعنی مثلا اینکه دزدی نباشد کافی است بلکه اگر مردم نکته خاصی را خواسته بودند و شرط کرده بودند باید به بهترین وجه آن خواسته مردم را عملی کرد.

حجت‌الاسلام کرمی در پایان گفت: نگاه سوم به امام علی (ع) هر روز در جامعه جهانی رواج بیشتری یافته چرا که به معنای واقعی به حقوق انسان‌ها توجه دارد.

کد خبر : ۳۸۴۳۶۲