خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله مکارم‌ شیرازی:

مسلمانان به تأسی از امیرالمومنین به یاری نیازمندان بشتابند

آیت الله مکارم شیرازی، یکی از فضایل بسیار مهم امیرالمومنین(ع) را نیکوکاری و کمک به مستمندان عنوان کردند و گفتند: امروز تبیین فضایل علی(ع) در کتاب های تاریخ، حدیث و تفسیر اسلامی به گونه ای است که شرق و غرب را گرفته و این از عجایب تاریخ بشر است.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله مکارم شیرازی به بازخوانی اخلاق در مکتب امیر مومنان پرداختند و اظهار داشتند: فضایل آن حضرت فوق‌العاده زیاد است و به گفته آن مرد دانشمند، علی (ع) کسی بود که دوستانش از ترس بنی‌امیه و دشمنانش بخاطر دشمنی، فضایلش را پنهان داشتند.

او تصریح کرد: امروز تبیین فضایل علی (ع) در کتاب‌های تاریخ، حدیث و تفسیر اسلامی به‌گونه‌ای است که شرق و غرب را گرفته و این از عجایب تاریخ بشر است.

آیت‌الله مکارم شیرازی یکی از فضایل بسیار مهم امیرالمومنین (ع) را نیکوکاری و کمک به مستمندان عنوان کردند و گفتند: حضرت علی (ع) در نخلستان‌ها فعالیت می‌کردند و به تدریج با درآمد حاصل از آن، هزار برده را آزاد کردند. همچنین حضرت علی (ع) در شب‌های تاریک به درب خانه یتیمان، بیوه زنان و مستندمان می‌رفتند و شخصا به آن‌ها کمک می‌کردند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه آیه ۵۵ سوره مائده درباره نیکوکاری و انفاق امیرالمومنین (ع) است، اظهار داشتند: قرآن در این آیه می‌فرماید «همانا منحصرا ولی و سرپرست شما خداست و رسول او وکسانی که ایمان آورده‌اند، هم آنان که نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند».

او تصریح کرد: حدیث مشهوری از ابن عباس نقل شده که اباذر غفاری می‌گوید «از پیامبر درباره علی (ع) شنیدم که فرمود: علی (ع) فرمانروای نیکوکاران و کشنده کافران است، کسی که او را یاری کند خدا یاری‌اش می‌کند و کسی که دست از یاری‌اش بردارد خدا دست از یاری او بر می‌دارد».

مکارم شیرازی افزود: همچنین در ادامه این روایت اشاره شده که اباذر اضافه می‌کند «روزی من، رسول خدا (ص) و حضرت علی (ع) در مسجد پیامبر (ص) در حال نماز بودیم که سائلی وارد مسجد شد و از مردم درخواست کمک کرد که کسی خواسته او را اجابت نکرد؛ یک وقت مشاهده کردم علی (ع) در حال رکوع اشاره به انگش‌تر خود کرد و سائل انگش‌تر را درآورد؛ پیامبراکرم (ص) این صحنه را مشاهده و سر به آسمان بلند کرد و گفت «خداوندا موسی بن عمران از تو تقاضا کرد برادرش را وزیر او قرار دهی، من هم از تو تقاضا می‌کنم وزیری از خاندانم قرار بده و پشتم را به وسیله او محکم کن» که بلافاصله از سوی جبرئیل امین آیه ۵۵ سوره مائده «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ» نازل شد.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه برخی از علمای اهل سنت این مسئله را پذیرفته‌اند، گفتند: بعضی از متعصبان هشت ایراد به آیه ۵۵ سوره مائده گرفته‌اند که غالبا بی‌پایه است و شاید دو ایراد به نظر برسد که مطلبی دارد.

پاسخ به دوشبهه در مورد آیه ۵۵ سوره مائده

آیت‌الله مکارم شیرازی، یکی از ایرادهای متعصبان به آیه ۵۵ سوره مائده را ترجمه «ولی» به معنای «دوست» عنوان کرد و گفت: آیه با وجود کلمه «إِنَّما» تاکید می‌کند که «فقط» ولیّ شما کسی است که در حال رکوع انگش‌تر به سائل داد؛ اگر مسئله دوستی باشد که همه دوست هستند؛ این «ولی» به معنی سرپرست و مولا و کسی است که بعد از رسول خدا صلاحیت جانشینی ایشان را دارد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه برخی متعصبان، بحث حضور قلب علی (ع) در هنگام نماز را مورد شبهه قرار داده‌اند، اظهار داشت: علی (ع) حضور قلب داشتند و متوجه دنیا نبوند؛ شنیدن صدای سائل و کمک به سائل توجه به دنیا نیست، بلکه توجه به آخرت است؛ قرآن تعبیر به نماز و زکات می‌کند و علی (ع) عبادت در عبادت داشت که عین حضور قلب است.

او در پایان خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله همه مسلمانان گام در جای گام‌های حضرت علی (ع) بگذراند و به یاری نیازمندان بشتابند و از این راه بتوانند ذخیره یوم المعاد خود را فراهم کنند.

کد خبر : ۳۸۴۵۷۴