خبرگزاری کار ایران

در بیانیه‌ای تاکید شد؛

حمایت حزب موتلفه اسلامی از تمامیت ارضی کشور چین

حزب موتلفه اسلامی با صدور بیانیه‌ای خطاب به کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در خصوص مداخلات اخیر آمریکا در دریای جنوبی تاکید کرد که حزب کمونیست چین با ابتکار عمل، زمینه گسترش گفت‌وگوی سازنده میان احزاب و رهبران سیاسی کشورهای منطقه را فراهم کند.

به گزارش ایلنا، متن این بیانیه به شرح زیر است:

مداخلات اخیر آمریکا در موضوع اختلاف‌های منطقه‌ای کشورهای حاشیه دریای جنوبی چین، به‌خصوص پس از اعلام برنامه‌های دفاع موشکی آمریکا برای این منطقه، به نحو چشمگیری افزایش یافته است. این در حالی است که هرگونه اختلاف منطقه‌ای میان کشورهای حاشیه دریای چین جنوبی، موضوعی آسیایی محسوب شده و مجوزی برای مداخلات فراقاره‌ای نخواهد بود.

واشنگتن موظف است از موضع‌گیری در قبال مسائل حاکمیتی دیگر کشور‌ها و اخلال در روند صلح و ثبات دیگر مناطق پرهیز کرده و از تحریک طرفین و دامن‌زدن به اختلافات خودداری کند. بدیهی است که گشت‌زنی‌های هوایی و دریایی آمریکا در محدوده آب‌های سرزمینی دیگر کشور‌ها با هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست و جمهوری خلق چین نیز براساس قوانین و توافقات بین‌المللی، اجازه نقض حق حاکمیت خود را نخواهد داد.

حل اختلاف‌های دریای جنوبی چین بیش از هر چیز نیازمند گفت‌وگوی مستقیم و مذاکره سازنده آسیایی میان طرف‌ها، در درون یک سازوکار منطقه‌ای است. سوابق تاریخی، اسناد حقوقی، قوانین بین‌المللی و احترام متقابل بر اساس پذیرش اصول حاکمیتی، مهم‌ترین معیار داوری برای حل اختلاف‌هاست. همانگونه که در بیانیه «رفتار طرفین در دریای جنوبی چین» (DECLARATION ON THE CONDUCT OF PARTIES IN THE SOUTH CHINA SEA) میان دولت‌های کشورهای عضو آ سه آن و دولت جمهوری خلق چین توافق شده است، برای افزایش صلح، ثبات، رشد اقتصادی و رفاه در منطقه، حسن همجواری و اعتماد متقابل میان این کشور‌ها ضرورری است.

حزب موتلفه اسلامی با حمایت قاطع از تمامیت ارضی کشور چین، مداخله آمریکا در اختلاف‌های منطقه‌ای را نوعی تعرض به حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین تلقی کرده و این مداخلات معارض با اصول حقوق بین‌المللی را عامل اصلی افزایش تنش‌ها در این منطقه می‌داند.

ما از حزب کمونیست چین می‌خواهیم با ابتکار عمل، زمینه گسترش گفت‌وگوی سازنده میان احزاب و رهبران سیاسی کشورهای منطقه را بیش از پیش فراهم آورده و با تقویت رفتارهای اعتمادآفرین خود در مسیر دستیابی به یک راه‌حل پایدار و جامع برای تثبیت همزیستی، صلح عادلانه و امنیت منطقه‌ای، گام بردارد.

از احزاب دیگر کشورهای این منطقه نیز می‌خواهیم با مروری بر سوابق مداخلات غیر سازنده و تنش‌آفرین آمریکا در دیگر نقاط جهان و به خصوص منطقه غرب آسیا و خاورمیانه، به این موضوع توجه کنند که همواره مداخله‌های آمریکا، منشا درگیری و تشدید منازعه‌های منطقه‌ای بوده است و ضرورت دارد اختلاف‌ها از طریق گفت‌وگوی مستقیم طرف‌های مرتبط با یکدیگر، حل‌وفصل شوند.

کد خبر : ۳۸۴۶۱۲