خبرگزاری کار ایران

رحیمیان مشهدی در گفت‌وگو با ایلنا:

برنامه توسعه ششم نگاه ویژه‌ای به حوزه زنان ندارد

رئیس جمعیت زنان مسلمان نو اندیش استان خراسان رضوی گفت: برنامه توسعه ششم نگاه ویژه‌ای به حوزه زنان ندارد.

طاهره رحیمیان‌مشهدی در گفت‌و‌گو با ایلنا اظهار کرد: نمایندگان زن مجلس دهم باید به صورت فراکسیونی عمل کنند و تلاش خود را در جذب رای نمایندگان مردی که نگاه انسانی به حضور و حقوق زنان دارند معطوف کنند.

رئیس جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان خراسان رضوی با بیان اینکه مجلس یک نهاد کاملا سیاسی است، اظهار داشت: نمایندگان زن مجلس باید سازوکارهای لازم را یاد بگیرند؛ به عبارتی نمایندگان زن باید بتوانند سازوکارهای واقعی و درست مجلس را بیاموزند که چگونه برای به دست آوردن یک امتیاز باید رای افراد را به طرح‌ها و برنامه‌های خودشان جذب کنند.

او با بیان اینکه با توجه به اقتضائات دنیای امروز نیاز به آموزش در هر سطح و مقطعی احساس می‌شود، تصریح کرد: نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگان زن باید آموزش کار گروهی را در دستور کار خود قرار دهند و پاسخگوی مطالبات مردمی باشند.

رحیمیان با اشاره به اینکه دنیا تغییر کرده و به سمت سازوکارهای مدرن حرکت می‌کند که پاسخگویی از مهم‌ترین عوامل در پیشبرد و بهبود اوضاع چنین جامعه‌ای است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که خانم‌های مجلس دهم باید به آن عمل کنند این است به آمار‌ها و شاخص‌های واقعی موجود در هر عرصه‌ای دسترسی پیدا کنند، نه آن آمارهایی که ارائه می‌شود و سندیتی برای آن وجود ندارد، همچنین نمایندگان زن باید توجه ویژه‌ای به لایه‌های میانی جامعه به منظور پیشبرد اهداف جامعه زنان داشته باشند.

رئیس جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه ما نیاز به وضع قوانین جدید نداریم، افزود: طبیعتا وظیفه نمایندگان مجلس وضع قوانین است، اما در دوره‌های گذشته مشهود است که لوایح و طرح‌های مصوب معوق مانده است، بنابراین در عرصه نظر و تئوری چیزی کم نداریم و بندهای مهم، اساسی و مسائل مهم در حوزه زنان مطرح شده است، اما متاسفانه این قوانین اعمال و اجرا نشده یا در صورت اجرا به نتایج مطلوب نرسیده است، بنابراین نخستین اقدام نمایندگان زن باید پیگیری برای اجرای این قوانین باشد.

رحیمیان یادآور شد: دومین اقدام آسیب‌شناسی طرح‌های اجرا شده در حوزه زنان است، چرا که طرح‌ها و لوایحی تصویب و اجرا شده ما نتایجش آسیب‌شناسی نشده است، بنابراین میزان تاثیرگذاری آن باید مورد بررسی قرار گیرد تا با تغییراتی که در آن انجام می‌شود به نتیجه و اهداف مطلوب برسد.

رئیس جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان خراسان رضوی عنوان کرد: در پنج برنامه گذشته توسعه مثل تمام قوانین و لوایحی که در مجلس به تصویب رسیده در عرصه نظر چیزی کسر نداریم، زیرا بسیار جامع، مفید و کامل به وضع قوانین بپرداخته شده است اما این‌ها در عرصه عمل هیچگاه این سیاست‌ها درست اجرا نمی‌شود و به نتیجه و هدفگذاری مطلوب نمی‌رسد این‌ها باید آسیب‌شناسی شود.

او افزود: در پنج برنامه توسعه گذشته تمامی موارد و مسائل مربوط به تنظیم خانواده، ورزش، فرصت‌های شغلی و قضایی زنان، نقش زنان در توسعه اقتصادی و آموزشی، نهاد خانواده و سازمان‌های غیر دولتی گنجانده شده است اگر برنامه اول تا پنجم توسعه را مطالعه کنید برنامه ششم کامل‌تر است و این طبیعی است که رشدی در این عرصه اتفاق افتاده باشد.

رحیمیان با طرح این سوال که چرا قوانین موجود در حوزه زنان به خوبی اجرایی نمی‌شود؟ افزود: این‌ها به مسائل ریشه‌ای بر می‌گردد. ۸۰ بند سیاست‌های کلی برنامه ششم که توسط مقام معظم رهبری تدوین شده اگر اجرا شود برای کل کشور تاثیرگذار است و به تبع به تاثیر گذاری زنان در این عرصه کمک خواهد کرد.

رئیس جمعیت زنان مسلمان نو اندیش استان خراسان رضوی ادامه داد: اگر بندهای برنامه ششم توسعه به خوبی اجرایی شود اجرایی شدن آن می‌تواند به رشد و تغییر شاخص‌ها به سمت بهبودی کمک کند و حوزه زنان هم از این امر مستثنی نخواهد بود، اما معتقدم که فعلا در جامعه ما باید به زنان نگاه خاص و ویژه صورت گیرد.

او با اشاره به اینکه برنامه توسعه ششم نگاه ویژه‌ای به حوزه زنان ندارد، عنوان کرد:‌‌ همان بندی که در رابطه با تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن و استیفای حقوق قانونی زنان مطرح شده چیز کمی نیست اما مهم اجراست و اگر این یک بند از آن اجرا شود، می‌تواند کمک موثری به زنان در رسیدن جایگاه واقعیشان داشته باشد.

رحیمیان با تاکید بر توجه به حضور زنان در نهادهای مدنی و غیر دولتی خاطرنشان کرد: زنان صلح‌طلب، دقیق و همه‌جانبه‌نگر هستند و قدرت تخلف کمتری در تمامی مسائل دارند، از این رو می‌توانند تاثیرهای بیشتری در مسیر توسعه و کمک داشته باشند.

رئیس جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان خراسان رضوی تصریح کرد: توجه به حضور زنان در مدیریت‌های کلان مسئله مهمی است اگر زنان در مدیریت‌های کلان قرار بگیرند به دلیل همه‌جانبه‌نگر و صلح‌جو بودنشان می‌توانند در بخش عمده‌ای از جامعه تاثیرگذار باشند.

او با اشاره به اینکه حضور خانم‌ها در مدیریت‌های کلان کمرنگ است، خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل وجود یک نگاه مردانه بر بسیاری از بخش‌ها نگاهی به حضور و حقوق زنان در اجتماع نمی‌شود.

رحیمیان با بیان اینکه هزینه‌های مشارکت خانم‌ها در عرصه سیاسی باید کاسته شود، افزود: خانم‌ها در این دوره تمایل بیشتری به حضور در مجلس پیدا کردند، چراکه آنان حاضر شدند بهای کار سیاسی را بپردازند و به عرصه آمدند و اینها مخاطراتی است که ما به آن نگاه مثبت داریم.

رئیس جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان خراسان رضوی در رابطه با تغییر قوانین شرعی و حقوقی در حوزه افزود: زنان باید با مراجع عظام به منظور تغییر قوانین به نفع خودشان تعامل داشته باشند تا اظهارنظرهای مراجع در دستور کار مجلس قرار گیرد.

رحیمیان در پایان متذکر شد: متاسفانه هر طرحی که در رابطه با مشاغل زنان، حضور زنان و حقوق زنان اجرایی می‌شود، مورد آسیب‌شناسی قرار نمی‌گیرد و طرح‌های جدید در دستور کار قرار می‌گیرد.

کد خبر : ۳۸۵۶۰۴