خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزرات خارجه آمریکا:

ایرانیان با دنبال روابط بهتر با جهان هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت:این واقعیت است که ایرانیان با دنبال روابط بهتر با جهانند . آنها خواهان نگاه بیشتر به خارج از مرزهایشان هستند .

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، در نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با رسانه‌ها، خبرنگاران با تکرار ادعای بمباران در منطقه کردستان، با بیان اینکه پیش از این نیز وزارت خارجه در این خصوص نه تنها اظهار نظر نکرده بود بلکه اظهار بی‌اطلاعی نیز کرده بود، از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دلیل این تغافل را جویا شدند که جان کربی در پاسخ گفت: در مورد بمباران هیچ اطلاعی ندارم و این گزاره که ما در مقابل ایران کورکورانه عمل می‌کنیم یا نسبت به هر کاری که موجب فعالیت‌های بی‌ثبات کننده از سوی ایران باشد، بی‌تفاوت هستیم، تعریف صحیحی نیست. اما کلا در جریان جزییات این خبر نیستم و به شما پیشنهاد می‌کنم در این رابطه با وزارت دفاع مشورت کنید.

ایرانیان با دنبال روابط بهتر با جهانند

در ادامه خبرنگاران با اشاره به صحبت‌های اخیر جان کری در نشست ایده‌های آسپن در خصوص افزایش تجارت با ایران و تاثیر آن بر تعدیل رفتار ایران از سخنگوی وزارت امور خارجه درخواست ارایه دلیل کردند که با چه مدرکی می‌توان یقین داشت که بازی کردن نقش کاتالیزور از سوی ایالات متحده در افزایش تجارت ایران با جهان از طریق معامله‌هایی نظیر بویینگ به تعادل در رفتار ایران می‌انجامد که جان کربی در پاسخ گفت: من معتقدم آنچه جان کری گفته بر اساس این واقعیت است که ایرانیان با دنبال روابط بهتر با جهانند. آن‌ها خواهان نگاه بیشتر به خارج از مرز‌هایشان هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: البته نمی‌توان گفت همه ایرانیان اما نسل جوان و بخشی از رهبری خواهان روابط گسترده‌تر با جهانند. از طرفی ما شاهد بودیم که در بسیاری از نقاط جهان زمانی که یک جامعه بسته، باز‌تر شده است تاثیرات مثبتی نه تنها بر اقتصاد محلی، امنیت، ثبات و افزایش بسیج جمعیت خواهد گذاشت بلکه موجب افزایش روابط سازنده با همسایگان آن کشور در منطقه نیز خواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد: می‌خواهم بگویم در طول تاریخ چنین نمونه‌هایی قابل رویت است، اما این به این معنی نیست که لزوماً در اینجا هم این اتفاق خواهد افتاد. جان کری هم به دنبال پیش‌بینی آینده نبوده است، اما او معتقد است به نوعی می‌توان با دستاورد توافق‌های دوجانبه منحصر به فرد با ایران نقش اهرم را در این حوزه بازی کرد.

سخنگوی جان کری تاکید کرد‌‌: همانطور که توافق هسته‌ای کار خودش را کرد و مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای را مسدود کرد.‌‌ همان طور که جان کری بار‌ها گفته است، از طریق تجارت که یکی از راه‌های باز کردن مسیر روابط بهتر ایران با غرب است، می‌توان رفتار ایران را تعدیل کرد یا بر اقدامات بی‌ثبات کننده آن فائق آمد. اما به‌طور کلی این دلیل ورود ما با ایران به مذاکره نبوده است.

خبرنگاران در ادامه از جان کربی خواستند که مثالی از کشورهایی که از این طریق رفتار متعادل‌تری پیدا کرده‌اند بزند که جان کربی گفت: به برمه نگاه کنید و ببینید چه اتفاقات مثبتی در این کشور رخ داده است. اگر شما لیستی بخواهید من در اختیاراتان قرار می‌دهم

خبرنگاران در ادامه با تکرار این ادعا که برای ما جالب بوده است بدانیم چطور دولت اوباما و جان کری فکر می‌کنند افزایش تجارت و در اختیار قراردادن حجم زیادی ابزار و پول به این کشور به جای تشویق آن‌ها به ادامه رفتار قبلی، آنها را با سمت تعدیل رفتار سوق می‌دهد که در پاسخ جان کربی تاکید کرد باید بدانید اگر برداشته شدن تحریم‌ها و خارج کردم اموال و دارایی‌های ایران از فریز و معامله‌هایی نظیر بوئینگ و در اختیار قرار گرفتن پول در نتیجه توافق هسته‌ای به افزایش فعالیت‌های تروریستی ایران می‌انجامد، ما هنوز ابزارهایی برای مقابله با آن‌ها داریم.

کد خبر : ۳۸۶۳۹۸