خبرگزاری کار ایران

محجوب:

برخی از مفسدان اقتصادی تهمت‌های بزرگی را به مقامات‌ عالی‌ کشور نسبت می‌دهند

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: به طور کلی مسؤولان بالا دستی نظام ما پاک دست بوده‌اند و حتی رییس جمهور معزول آقای ابوالحسن بنی صدرنیز اتهام مالی در پرونده خود نداشت.

به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب در همایش «بانک و مجلس» در کانون اسلامی انصار گفت:موضوع فساد بسیارحساس است و بنده تاکنون در دو تحقیق وتفحص با این محور حضور داشته‌ام. 

وی افزود: در مجلس هفتم تلاش کردیم تا یک قانون خوب در این خصوص تصویب کنیم اما متاسفانه در این راه دولت‌ وقت ما را یاری نکرد.

محجوب ادامه داد: به نظرم وقتی در مورد ‌فساد حرف می‌زنیم، باید عناوینی چون برداشت‌های غیرمتعارف را نیز در ذیل این مفهوم گنجاند. 

محجوب با مهم ارزیابی کردن نقش بانک‌ها، خاطرنشان کرد: باید بانک‌ها خود را در اتاق شیشه‌ای ببینند و کاملا شفاف عمل کنند، زیرا بی‌شک «پول» حساس‌ترین موضوع در این مقطع کنونی عصر ماست.

وی افزود: بانک‌ها امانتداران نظام مالی هستند، زیرا فلسفه ایجاد بانک‌ این بود که بعنوان یک سلامت خانه در برابر غش و دست اندازی بایستند و مقاومت کنند. 

محجوب با انتقاد از مفسدان اقتصادی، تصریح کرد: باید در گام اول اعتبار و وجوه در اختیار از مفسدان اقتصادی گرفته شود، زیرا این افراد عاشق «پول و اعتبار» هستند و پس از آن باید آن‌ها را دادگاهی و زندان کرد. 

دبیرکل خانه کارگر با اشاره به ظهور پدیده اشرافیت جدید تاکیدکرد: امروز در ذیل بحث حقوق‌های نجومی، نوعی از اشرافیت به وجود آمده است. باید توجه داشت حقوق‌های کلان و غیرمعمول تنها گوشه‌ای از این فساد برملاشده است و باید این موضوع را از جوانب مختلف نیز بررسی کرد و ریشه آنرا یافت و خشکاند. 

محجوب با اعلام این خبر که بزودی تحقیق و تفحص از «نحوه و میزان دستمزد‌ها» دربازه ده ساله اخیر رابه هیات رییسه تحویل می‌دهد، مواضع تحسین برانگیزمقام معظم رهبری و رییس جمهور را در این خصوص یادآورشد و ضمن تشکر از قاطعیت و پیگیری مجدانه ایشان خاطرنشان کرد: دو موضوع مهم نباید در خصوص حقوق‌های نجومی انجام پذیرد. ابتدا اینکه نباید اجازه دهیم این مساله در هیاهو‌ها گم شود و آهسته به فراموشی سپرده شود و سپس نیز باید توجه داشت که در این بین مفسدان رنگ عوض نکنند که درمقام طلبکارظاهر شوند. 

رییس فراکسیون کارگری مجلس تاکیدکرد: چنانچه حتی موضوع تحقیق و تفحص از دستمزد‌ها در مجلس به نتیجه نرسد، قطعا این گونه موضوعات را شخصا و با پیگیری جمعی از همکاران دنبال خواهیم کرد. 

وی در ادامه با انتقاد شدید از بانک مرکزی، تأکید کرد: بنا به درخواست دکتر توکلی به عنوان یک شهروند، بانک مرکزی موظف بود گزارشی از دستورالعمل و میزان دریافتی مدیران خود و بانک‌ها را به ایشان ارائه می‌کرد. دیروز از آقای توکلی سوال کردم گفتند تاکنون اقدامی نشده است! لذا حسب نص صریح قانون آزادی انتشار و دسترسی به اطلاعات تاکید می‌کنم اگراین موضوع همچنان ازسوی بانک مرکزی مسکوت بماند، با استفاده از ابزارهای نظارتی چون اعمال ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس موضوع را پیگیری جدی خواهیم کرد. 

محجوب در خصوص تهمت‌هایی که مفسدان اقتصادی به مقامات عالی اجرایی کشور متوجه می‌کنند، گفت: برخی از مفسدان اقتصادی تهمت‌های بسیاربزرگی را به مقامات عالی کشورنسبت می‌دهند که برای فرار از ماجراست. 

محجوب تصریح کرد: همواره معتقد بوده‌ام به طور کلی مسؤولان بالا دستی نظام ما پاک دست بوده‌اند و حتی رییس جمهور معزول آقای ابوالحسن بنی صدرنیز اتهام مالی در پرونده خود نداشت. دوره قبل که در مجلس از تامین اجتماعی و موسسات و شرکتهای تابعه آن تحقیق و تفحص مفصلی کردیم حتی یک برگ سند در خصوص تخلف مالی شخص آقای احمدی‌نژاد ندیدیم. بنده علی‌رغم اختلاف آشکار سیاسی که با وی دارم و به او رای نداده و نخواهم داد اما بایدانصاف را پیشه کرد.

وی ادامه داد: ذکر این نکته نیز حایز اهمیت است که شاید بسیاری از افراد نظام از نظر پاکدستی ثابت شده باشند اما همین افراد باید بسیار مراقب باشندکه دنباله‌های آنهادست به تخلفات مالی نزنند.

نماینده مردم تهران ری شمیرانات اسلامشهر با تقدیر از برخی اقدامات مجلس نهم یادآور شد: حقیقتا مجلس نهم درمسیر مبارزه با فسادبسیار کوشید و در این راه برخی همکاران نظیرآقایان قاضی پور، توکلی و نادارن تلاش‎های فراوانی را انجام دادند تاجلوی برخی اقدامات گرفته شود وبرخی اموربه ریل صلاح برگردد. 

محجوب ادامه داد: مهم است که همگان بدانند موضوع مبارزه بافساد فراجناحی است و به هیچ عنوان قصد تخریب جریانی را نداریم لذا امیدواریم زمانیکه اسامی مفسدان اقتصادی فاش شد کسی دچارشوک و تردید نشود.

وی با مطالبه سرعت بخشیدن کار قضاوت در قوه قضاییه در برخی از پرونده‌ها مانند تامین اجتماعی، گفت: بطورکل قوه قضاییه برخوردهای مقدماتی را در پرونده‌های مختلف انجام داده اما کافی به نظرنمی‌رسد، ازجمله در موضوع تامین اجتماعی نزدیک هزار روز است که گزارش درصحن قرایت شده و ازسویی دیگر متهم اصلی با ترفندهای قضایی کار را دچار فرسایش کرده و رسیدگی مطول شده است.

محجوب در پایان به موضوع نقش رسانه‌ها دراین مسیر اشاره و تاکید کرد: باید در مسیر «پیشگیری و مبارزه بافساد» دست رسانه‌ها بازباشد تابتوانندحقایق را منعکس و به روشنگری بپردازند.

کد خبر : ۳۸۷۹۲۶