خبرگزاری کار ایران

نماینده ایران در سازمان ملل:

رژیم صهیونیستی اصلی‌ترین مجری تروریسم دولتی است

نماینده دائم ایران در سازمان‌ملل گفت: رژیم صهیونیستی براساس تهدید، ترور و اشغال شکل گرفته و به عنوان اصلی‌ترین مجری تروریسم دولتی شناخته می‌شود.

به گزارش ایلنا، غلامعلی خوشرو امروز در جلسه تصویب پنجمین بازبینی راهبرد جهانی مبارزه با تروریسم ملل متحد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با محکوم کردن اقدامات تروریستی اخیر در عراق، سوریه، لبنان، بنگلادس، ترکیه و عربستان گفت: تروریسم موضوعی چندوجهی است که  مبارزه با آن نیازمند برنامه‌ای همه‌جانبه و همکاری واقعی در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای است.

خوشرو با اشاره به برنامه عمل دبیرکل سازمان‌ملل درباره پیشگیری از افراط‌گرایی خشونت‌گرا گفت: این برنامه‌عمل بر اساس قطعنامه جهان عاری از خشونت که به پیشنهاد جناب آقای روحانی شکل گرفته، به موضوع افراط گرایی خشونت‌گرا توجه ویژه‌ای دارد.

سفیر کشورمان در سازمان‌ملل، افراط گرایی خشونت‌گرای ملهم از ایدئولوژی تکفیری را، مهمترین چالش پیش‌روی جامعه جهانی برشمرد که به شکل‌گیری گروه‌های تروریستی مانند القاعده، داعش و النصره انجامیده و افزود: راه مبارزه با این گروه‌ها از مسیر فرهنگی و اعتقادی است.

نماینده دائم ایران تاکید کرد: اقدامات بین‌المللی مبارزه با تروریسم در سطح جهانی باید در هماهنگی با اصول منشور ملل متحد و صرفا با رضایت دولت مربوطه صورت پذیرد و عدم رعایت این اصول، نقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی دولت‌ها خواهد بود.

خوشرو تهیه لیست‌های یک‌جانبه از سوی برخی دولت‌ها و متهم کردن دیگر کشورها به اقدامات تروریستی را، برخاسته از اغراض سیاسی برشمرد و آن را محکوم کرد و گفت: این چنین اقدامات مغایر با حقوق بین الملل و در راستای اهداف سیاسی  این دولت‌ها است که به نوبه خود ناقض اصول اساسی حقوق بین‌الملل بوده و تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه جمعی دولت‌ها در مقابله با تروریسم را تضعیف می‌کند.

در همین ارتباط، سفیر کشورمان تصمیم سیاسی آمریکا برای مصادره اموال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سوءاستفاده از شبکه‌های مالی و بانکی و قضایی به بهانه اتهامات واهی برای وارد ساختن فشار بر ملت ایران را  به عنوان مصداقی از این اقدامات خلاف حقوق بین‌الملل برشمرد و تاکید کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تمام ابزارهای ممکن از جمله توسل به دیوان دادگستری بین‌المللی برای بازگرداندن این دارایی‌ها مصمم است.

نماینده دایم کشورمان درباره مسائل فلسطین‌اشغالی نیز گفت: ایران هرگونه تلاش برای مساوی دانستن تلاش مشروع مردم تحت اشغال و جنبش‌های آزادی‌بخش برای تحقق حق تعیین سرنوشت با تروریسم را قبول نداشته و رد می‌کند. رژیم صهیونیستی بر اساس تهدید، ترور و اشغال شکل گرفته و به عنوان اصلی‌ترین مجری تروریسم دولتی شناخته می‌شود که مسئول انجام ترورهای متعددی است و بی‌رحمی‌های این رژیم در دهه‌های گذشته موجد افزایش خشونت‌ها و بحران‌های منطقه‌ای بوده است.

کد خبر : ۳۸۸۰۲۸