خبرگزاری کار ایران

ادعای سازمان اطلاعاتی آلمانی:

ایران به دنبال فناوری‌های حساس هسته‌ای است

سازمان اطلاعاتی آلمان با انتشار گزارشی مدعی شد که ایران با نقض معاهده‌های موشکی سازمان ملل به دنبال فناوری‌های حساس هسته‌ای است.

به گزارش ایلنا به نقل از فاکس‌نیوز، سازمان اطلاعاتی آلمان هفته گذشته با انتشار گزارشی مدعی شد که با وجود گذشت یک سال از امضا معاهده‌های اتمی، ‌ایران هنوز به‌طور مخفی در حال تهیه فناوری‌ها و تجهیزات حساس هسته‌ای است.

در این گزارش ۳۱۷ صفحه‌ای آمده است که ایران به صورت غیرقانونی در حال تهیه و تولید تجهیزات حساس اتمی در آلمان است و تلاش‌ها در مقیاس‌هایی انجام می‌گیرد که از نظر استاندارد‌های بین‌المللی میزان بالایی به شمار می‌آید.

در ادامه این گزارش آمده است: «افزایش تلاش‌ها در تهیه و تولید در رابطه با برنامه‌های بلندپروازانه فناوری‌های موشکی که می‌تواند در ‌‌نهایت به ساخت سلاح‌های اتمی منجر شود، در حال انجام است. با توجه به چنین پیش‌زمینه‌هایی می‌توان انتظار داشت که ایران به اقدامات در این حوزه برای رسیدن به اهداف خود در آلمان ادامه خواهد داد.»

این گزارش از سوی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، در یک سخنرانی پارلمانی در روز پنج‌شنبه نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

گفتنی است در آلمان ۶ سازمان اطلاعاتی وجود دارد که به به شرح ذیل است:

۱. سرویس اطلاعات فدرال BND
۲. دفتر اطلاعاتی صدر اعظم
۳. وزارت فدرال کشور BMI
۴. دفتر فدرال محافظت از قانون اساسی BFV
۵. نیروی دفاعی فدرال
۶. سرویس نظامی ضد اطلاعات MAD

از میان این ۶ نهاد، تمرکز اصلی این گزارش بر روی مورد دوم یا‌‌ همان سرویس اطلاعات فدرال است و کلیتی هم از دیگر نهاد‌ها گفته خواهد شد.

کد خبر : ۳۸۸۱۳۴