خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

اظهارات مرکل در قبال ایران، ناشی از تلاش جریان‌های اسراییلی است

یک استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: در صورتی که گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره برجام واقعی باشد، او از بی‌طرفی خارج شده است.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به اظهارات اخیر آنگلا مرکل و گزارش منتسب به‌ بان‌کی‌مون درباره ایران در آستانه یک‌سالگی برجام عنوان داشت: بعد از دستیابی ایران و قدرت‌های ۱+۵ به برجام و آغاز رفت و آمدهای پی در پی دیپلماتیک میان تهران و پایتخت‌های اروپایی، این فرضیه قوت گرفت که اتحادیه اروپا با فاصله گرفتن از آمریکا، سیاست مستقلی را در قبال تهران در پیش گرفته است.

او با بیان اینکه افزایش رفت و آمد‌ها میان مسئولان ایران و اروپا موجب خشم و حساسیت اسرائیل و برخی از کشورهای منطقه شد، اظهار داشت: افزایش ارتباطات میان ایران و اتحادیه اروپایی سبب شد این تصور برای طرف مقابل به وجود بیاید که اتحادیه اروپایی روابط اقتصادی و سیاسی بسیار نزدیکی با ایران برقرار کرده و این به معنای افزوده شدن به توان ایران در پسابرجام است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: در این راستا اسراییل و برخی از کشورهای عربی تلاش‌هایشان را برای خدشه وارد کردن به رابطه احیای‌شده ایران و اروپا آغاز کردند تا در یک سناریوی هدفمند، اروپایی‌ها را از ایران دور کرده و آن‌ها را در ایجاد فشار علیه ایران با خود همراه سازند.

بیگدلی با اشاره به سخنان اخیر مرکل علیه ایران تصریح کرد: آلمان یکی از کشورهای مهم و تأثیرگذار اروپا است و از اولین کشورهایی بود که بعد از برجام وارد یک رابطه جدی با ایران شد. آن‌ها تنها چند روز پس از دستیابی به برجام هیاتی عالی رتبه با ریاست معاون صدراعظم به تهران فرستادند و برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی اعلام آمادگی کرد.

او افزود: پس از این سفر و علاقمندی بسیاری از شرکت‌های آلمانی برای همکاری با ایران جریان‌های اسرائیلی تلاش‌های بسیاری کردند تا مانع از پیشروی رابطه برلین با تهران شوند و فکر می‌کنم سخنان اخیر مرکل در این چارچوب است.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: اعتقاد دارم اظهارات خانم مرکل درباره ارتباط سامانه موشکی ناتو در شرق اروپا با ایران به این خاطر است که آلمان از جمله کشورهای غربی است که خواهان عادی‌سازی روابط با روس‌ها است و می‌خواهد از این طریق دل روسیه را به دست آورد در حالی که مسکو نیز می‌دانند هدف واقعی این سامانه روسیه است.

بیگدلی با اشاره به گزارش منتسب به‌ بان‌کی‌مون خاطرنشان کرد:‌ بان‌کی‌مون در دوره دبیرکلی خود، عملکرد ضعیفی داشته است. نمونه اخیر در خارج کردن نام عربستان از لیست سیاه ناقضان حقوق کودک و حقوق بشر رخ داد و او به ضعف سازمان ملل در برابر دلارهای عربستان اعتراف کرد.

او با بیان اینکه در صورتی که گزارش رویترز از دبیرکل سازمان ملل درباره برجام واقعی باشد، بان‌کی‌مون از بی‌طرفی خارج شده است، ابراز داشت: مسئله موشکی ایران به هیچ وجه در برجام مورد اشاره قرار نگرفته است. در قطعنامه ۲۲۳۱ نیز از ایران درخواست شده است تا فعالیتی برای موشک‌هایی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی می‌شوند، نداشته باشد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با یادآوری مسئله موشکی ایران در شورای امنیت بیان کرد: مسئله آزمایش‌های موشکی ایران در پسابرجام در شورای امنیت مورد رسیدگی قرار گرفت که به نتیجه‌ای هم نرسید و این عدم نتیجه موجب می‌شود دبیرکل در این موضوعات دیگر وارد نشود.

کد خبر : ۳۸۹۰۵۹