خبرگزاری کار ایران

فتاح در جمع خبرنگاران:

کمیته امداد نمی‌تواند فقر را ریشه‌کن کند

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: فلسفه ایجاد کمیته امداد جلوگیری از رشد فقر بود نه ریشه‌کن کردن آن و این کمیته نمی‌تواند فقر را ریشه‌کن کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، پرویز فتاح در حاشیه نشست علنی امروز مجلس با حضور در جمع خبرنگاران گفت: هنگامی که اقتصاد دچار رکود و تورم است و واردات بر صادرات غلبه دارد، نباید انتظار داشته باشیم که درآمد سرانه ملی بالا باشد.

او ادامه داد: درآمد افراد طبقات پایین جامعه در شرایط جاری اقتصاد کمتر شده است و معنای آن افزایش جامعه کمیته امداد است. در حالی که وظیفه کمیته امداد، امدادرسانی به فقرا برای توانمندسازی آن‌ها بود نه ریشه‌کن کردن فقر فقرا.

رئیس کمیته امداد خاطرنشان کرد: گزارش امروز به نمایندگان، مبتنی بر عملکرد کمیته امداد، جامعه آماری کمیته امداد و نواقص قانونی ارائه شد. به نمایندگان مجلس گفتم که ۶ درصد از کل جمعیت کشور را تحت پوشش داریم و عملکرد کمیته امداد مربوط به دوره جاری یا این دولت نیست.

او با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی کمیته امداد، وضعیت خوبی نیست، گفت: با اقدامات پیشگیرانه و با قوانین و اقدامات دولت باید جلوی فقر جامعه را با عزم ملی بگیریم.

فتاح تصریح کرد: مسئول ایجاد اشتغال، رفع تورم و رکود، تحصیل، مسکن و تامین اجتماعی مردم (کمیته امداد) نیست.

او یادآور شد: اما کمیته امداد به سهم خود وارد همه این مقولات شده است تا بتواند افراد نیازمند را پشتیبانی کند.

رئیس کمیته امداد در بخش دیگری از سخنانش بودجه تعیین شده از ناحیه کمک‌های مردمی و بودجه‌های دولتی را در وضعیت خوبی دانست و افزود: وقتی این مبلغ بین خانواده کمیته امداد که ۶ درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شود، تقسیم می‌شود، می‌گویند کمیته امداد پول کمی به خانواده‌های تحت پوشش می‌دهد.

او همچنین خواستار اصلاح قوانین با هدف جلوگیری از رشد فقرا و جامعه آماری تحت پوشش کمیته امداد شد و افزود: در حال حاضر هم نقص قانون داریم و هم باید تعداد نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد را کم کنیم.

به گفته فتاح ۶ میلیون نفر از به جمعیت تحت پوشش کمیته امداد فاقد بیمه تامین اجتماعی هستند.

فتاح در پایان با انتقاد از پرداخت نشدن از سهم کمیته امداد از یارانه‌های نقدی، تصریح کرد: با تعدیلی که از جمعیت یارانه‌بگیر اتفاق افتاده است اما تمایلی به پرداخت سهم کمیته امداد از یارانه‌ها برای اشتغال و توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش این کمیته و برخی مسوولان دیده نمی‌شود.

کد خبر : ۳۸۹۴۹۳