خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در صحن علنی خبر داد:

تهیه طرحی در مجلس به‌منظور جلوگیری از پرداخت حقوق‌های غیرمتعارف/ مخالف رسانه‌ای کردن فیش حقوقی نمایندگان نیستیم

رئیس مجلس شورای سلامی با اشاره به ورود کمیسیون اصل نود در خصوص پرونده حقوق‌های غیرمتعارف خبرداد: کمیسیون اصل نود در حال کار روی طرحی جهت ارائه به صحن علنی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی، محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی امروز مجلس در تذکر شفاهی، گفت: براساس بند ۹ اصل سوم قانون اساسی که در خصوص رفع تبعیضات‏ ناروا و ایجاد امکانات‏ عادلانه‏ برای‏ همه در تمام‏ زمینه‏ های‏ مادی‏ و معنوی‏ است مجلس و دولت اقدامات خوبی برای رسیدگی به فیش‌های حقوقی انجام داده‌اند اما کافی نیست چون مشخص نشده که مشکل چنین حقوق‌های نامتعارفی قوانین و مقررات بوده یا اینکه از قوانین سوء استفاده شده است.

نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر مشکل قوانین و مقررات است باید با ارائه طرح یا لایحه این مشکل حل شود افزود: اما اگر مشکل در سرپیچی و دور زدن قانون است چرا با عزل چنین مدیرانی بزرگترهای آن‌ها وزراء و ناظران توبیخ نشدند.

صباغیان با اشاره به اینکه تعطیلات تابستانی مجلس به دلیل ادامه فعالیت نمایندگان لغو شده است ادامه داد: تناقضاتی در موضوع فیش‌های حقوقی دیده می‌شود رئیس جمهور اعلام می‌کند که این موضوع فراگیر بوده اما آقای جلالی رئیس مرکز پژوهش‌ها در گزارشی تعداد آن‌ها را کمتر از ۹۰۰ نفر اعلام می‌کند.

او با بیان اینکه از آنجا که بحث فیش‌های حقوقی ملی است بنابراین رئیس جمهور باید پاسخگو باشد افزود: در تمام کشورهای دنیا اگر رئیس جمهور حتی یک مکالمه خصوصی از اموال دولتی داشته باشد از مردم عذرخواهی می‌کند بنابراین رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران نیز باید از مردم عذرخواهی کند.

عضوکمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزرا باید استیضاح یا حداقل مورد سوال قرار گیرند و همچنین رئیس جمهور، وزرا و ناظران باید فیش‌های حقوقی خود را منتشر کنند و نمایندگان نیز در این راستا فیش‌های حقوقی خود را منتشر می‌کنند.

لاریجانی در پاسخ به تذکر صباغیان گفت: دلیل لغو تعطیلات تابستانی نمایندگان پیگیری مسائل مهم بوده است در گزارشی که در خصوص فیش‌های حقوقی قرائت شد، بخشی از ریشه‌های شکل گیری چنین حقوق‌های غیرمتعارفی اعلام شد که از تخلف قانون و تسامح در اجرای قانون در این گزارش دیده می‌شود.

رئیس مجلس شورای سلامی با بیان اینکه کمیسیون اصل نود در خصوص پیگیری پرونده حقوق‌های غیرمتعارف از هفته گذشته تا کنون ۴ جلسه تشکیل داده است افزود: امروز رئیس کمیسیون اصل نود اطلاعاتی در مورد کارهای صورت گرفته در این کمیسیون به بنده دادند و همچنین در حال کار بر روی طرحی جهت ارائه به صحن علنی هستند.

او با بیان اینکه از بخش‌های نظارتی نیز گزارش‌هایی گرفته شده است ادامه داد: اگر نمایندگان پیشنهادهای دیگری دارند مطرح کنند و ما نیز مخالفتی برای رسانه‌ای کردن فیش‌های حقوقیشان نداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد سوال و استیضاح براساس آیین نامه می‌توانند تصمیم گیری کنند تصریح کرد: سوال و استیضاح از وظایف رئیس جلسه نیست.

کد خبر : ۳۸۹۵۲۸