خبرگزاری کار ایران

کدخدایی در صحن علنی:

قانون جامع انتخابات باید هرچه زود‌تر تدوین شود

یکی از پنج نامزد حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر لزوم توجه به تدوین نظام جامع انتخاباتی، افزود: شورای نگهبان همراه با مجلس در جهت صیانت از قانون اساسی و قانون گام برمی‌دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، عباسعلی کدخدایی در نشست علنی امروز با تشکر از آیت‌الله آملی لاریجانی بابت اعتماد به وی جهت معرفی به مجلس، گفت: مجلس از نهادهای عالی نظام جمهوری اسلامی است که به دلیل ساختار مردمی و ارتباطی که با مردم دارد بسیار مهم است. 

او تصریح کرد: مجلس از جایگاه راهبردی در نظام برخوردار است و تبلور مردم سالاری دینی است و امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به اهمیت مجلس تاکید داشته‌اند و صلاحیت‌ها و اختیارات مجلس از تمامی ابعاد مشخص است و علاوه بر نظارت‌های تقنینی از سوی مجلس، خانه ملت از طریق دیوان محاسبات نظارت‌های مالی خود را نیز اعمال می‌کند. 

کدخدایی افزود: در قانون اساسی جایگاه رفیع مجلس مشخص شده و امام راحل و مقام معظم رهبری عبارت‌های دقیق و عالی را درخصوص اینجایگاه اظهار داشته‌اند و عملکرد ادوار مجلس بیانگر این است که مجلس همواره پشتیبان نظام و مردم بوده است و این موضوع مورد تحسین امام راحل و مقام معظم رهبری بوده است. 

او ادامه داد: شورای نگهبان همراه با مجلس در جهت صیانت از قانون اساسی و قانون قدم برمی‌دارند و همواره نیازمند همراهی و همکاری هستند. البته مشکلاتی ممکن است وجود داشته باشد که ان‌شالله با تعامل این مسائل حل می‌شود که در صورت تعامل بیشتر کمیسیون‌های تخصصی مجلس و مرکز پژوهش‌ها با مرکز تحقیقات شورای نگهبان بخشی از مشکلات در کوتاه مدت حل می‌شودو در درازمدت با بازنگری در قوانین باید مشکلات اساسی‌تر را حل کرد که در بحث نظارت بر انتخابات این مسائل بیشتر مطرح است. 

کدخدایی گفت: قوانین انتخاباتی ما امروزه تا حدودی کارایی خود را از دست داده و تا زمانی که نظام جامع انتخاباتی تدوین نشود، این مشکلات می‌تواند استمرار یابد و در مواقع مختلف مطرح شود، بنابراین باید هر چه زود‌تر قانون جامع انتخابات تدوین شود تا مشکلات انتخابات حل شود و لازمه انجام این مهم مستلزم حمایت نمایندگان مجلس است. 

او ادامه داد: امیدوارم با سیاست‌های انتخاباتی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده، زمینه حل مشکلات فراهم شود. 

کدخدایی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به بحث نظارت‌های تقنینی که در قانون اساسی آمده است، گفت: شورای نگهبان نقش بسیار مهمی در کشور داشته و دارد که تنظیم روابط مجلس و دولت نیز در این راستا بوده است. 

کدخدایی گفت: اگر نظر نمایندگان مجلس بر انجام وظیفه بنده در شورای نگهبان باشد امیدوارم در جهت ارتقای تعامل مجلس و شورای نگهبان فعالیت موثر داشته باشم و در جهت اصلاح قانون انتخابات گام برداشته شود. 

نامزد تصدی سمت حقوقدان شورای نگهبان در پایان یادآور شد: مجلس رکن نظام است، بنابراین قانون انتخاباتی را هر چه زود‌تر باید اصلاح کنند و نکته دیگر اینکه از تمامی کسانی که به من اعتماد می‌کنند سپاسگزارم و امیدوارم این موضوع خیر باشد.

کد خبر : ۳۸۹۸۶۴