خبرگزاری کار ایران

گزارش واشنگتن‌پست به مناسبت سالگرد برجام؛

ایران برنده تغییرات ژئوپلتیک پس از برجام است

برنده اصلی تغییرات ژئوپلتیک در نتیجه برجام، ایران است چرا که با دستیابی به این توافق به انزوای خود در سطح بین المللی پایان داد.

به گزارش ایلنا واشنگتن پست در سالگرد توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی با انتشار گزارشی تحت عنوان «چه کسی به آنچه می‌خواست دست پیدا کرد؛ یک سال بعد از توافق هسته‌ای» در حوزه‌های مختلف متاثر از توافق هسته‌ای به تحلیل پیروز آن حوزه پرداخت و از این طریق بر برد-برد بودن این توافق سهه گذاشت. 

در این گزارش گفته شده است که دولت اوباما به هدف اصلی‌اش از این توافق یعنی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای رسید. 

واشنگتن‌پست دستاورد ایران از برجام را تبدیل شدن این کشور به یک بازیگر موثر منطقه‌ای خواند و نوشت ایران به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای اعتبار زیادی را پس از فرجام کسب کرد. 

در حوزه موشکی و سلاح‌های مرسوم، واشنگتن‌پست با بیان اینکه برنده اصلی توافق هسته‌ای ایران بوده است، مدعی شد: ایران بلافاصله پس از توافق به ارسال سلاح به سوریه و یمن مشغول شده و پاسخ دولت آمریکا به این اقدامات ایران بسیار محدود بوده است و حتی دولت آمریکا عدم علاقه‌شان را به هر گونه تنبیه بین‌المللی در قبال این اقدام ایران اعلام کرده است.

در بخش دیگر این گزارش در حوزه تحریم‌ها معتقد است برنده این حوزه دولت آمریکا بوده چرا که توافق ایران با کمپانی‌های بزرگ به دلیل ترس کشورهای اروپایی از تنبیه از سوی آمریکا به جایی نرسیده است. 

با این حال در این بخش نیز پیروزی آمریکا را محدود خوانده و گفته این پیروزی به واسطه باقی ماندن اتفاقی برخی تبعات تحریم‌های مالی قبلی علیه ایران رخ داده و احتمالا تغییر خواهد کرد. 

از دیدگاه واشنگتن پست در حوزه تاثیر ژئوپلتیک، هر دو طرف به شدت از توافق هسته‌ای متاثر شده‌اند. 

این رسانه آمریکایی مدعی شده که ایران درحالی صاحب یک صندلی در میز مذاکرات صلح سوریه شد که هنوز به ارسال سلاح و مبارز به این کشور و کمک به دولت اسد ادامه می‌دهد. 

این گزارش با بیان اینکه در عراق هر دو کشور در کنار هم قرار دارند، نوشت ایران با ایجاد فشار بر روی داعش روی زمین و آمریکا از طریق ائتلاف از طریق هوا در حال ضربه وارد کردن به داعش‌اند. با این حال هر دو طرف معترفند که بازگشت به فرآیند صلح منافع ایران را بیش از پیش تامین خواهد کرد. 

واشنگتن پست با بیان اینکه در نتیجه برجام رئیس جمهور ایران به سراسر جهان سفر می‌کند و وزاری امور خارجه ایران و آمریکا چهره به چهره به طور منظم با هم دیدار دارند، نوشت: برنده اصلی تغییرات ژئوپلتیک در نتیجه برجام، ایران است چرا که با دستیابی به این توافق به انزوای خود در سطح بین المللی پایان داد.

 

کد خبر : ۳۹۰۰۴۲