خبرگزاری کار ایران

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت سی و ششمین سالروز تأسیس این نهاد

شورای نگهبان در بیانیه‌ای، ضمن گرامیداشت سی و ششمین سالروز تأسیس این نهاد بر اهتمام بیشتر برای صیانت از میثاق ملی و اسلامیت و جمهوریت نظام اسلامی تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، متن این بیانیه به شرح زیر است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، ثمره‌ مجاهدت‌ها و مبارزات تاریخی و طولانی عالمان راستین مکتب اهل بیت «سلام‌الله علیهم اجمعین» و خون‌های پاک شهدای گلگون کفنی است که تأسیس نظامی مبتنی بر اسلام را آرمان و آرزوی خود قرار داده بودند.

اکنون در اواخر دهه‌ چهارم از عمر شجره‌ طیبه‌ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، ملت‌های مسلمان و مظلوم جهان به خوبی دریافته‌اند که اندیشه‌های مادی‌گرایانه قدرت‌های استکباری، سرانجامی جز زوال ندارد؛ و از سویی این نظام مقدس که حاصل حاکمیت دین الهی بر تمامی شئون جامعه است، ایران اسلامی را به قله‌های افتخار و عزّت رهنمون ساخته است.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با تجربه نهضت مشروطیت و اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه، اندیشمندان مجلس خبرگان قانون اساسی به ویژه شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی، نهاد «شورای نگهبان» را پیش‌بینی نمودند تا ضمن صیانت از «شرع مبین اسلام»، پاسدار «قانون اساسی» باشد و «جمهوریت» و «اسلامیت» نظام نوپا را از دستبرد کانون‌های قدرت و ثروت و ایادی استکبار جهانی حفظ نماید.

حضرت امام خمینی(ره) بعد از همه‌پرسی قانون اساسی جمهوری اسلامی در اول اسفند 1358 شش فقیه عضو شورای نگهبان را در نخستین حکم خود برای نهادهای عالی نظام، منصوب کردند؛ با رأی مجلس شورای اسلامی به شش حقوقدان نخستین دوره شورای نگهبان، در 26 تیرماه 1359 رسماً این نهاد عالی، فعالیت خود را آغاز کرد و طی این سال‌ها، شورای نگهبان در راستای پاسداری از شرع و قانون اساسی و صیانت از انتخابات، ضمن آن‌که موجبات اطمینان و وثاقت ملت عزیز ایران، نسبت به حرکت نظام در مسیر انقلاب اسلامی را به همراه داشته، از سویی باعث ناراحتی و تلاش مداوم دشمنان برای هجمه به این نهاد مقدس شده است.

اعضای شورای نگهبان ضمن تقدیر و ارج نهادن به مجاهدت‌ها و تلاش‌های حضرت امام(ره) و یاران صدیقش با میثاقی مجدد با امام امت حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای مدظله‌العالی امید واثق دارند همانند گذشته در ایفای نقش خطیر خود در دفاع از شرع مبین اسلام و قانون اساسی به احسن وجه کوشا و در مسیر انقلاب اسلامی همچنان ثابت قدم باشند.

کد خبر : ۳۹۰۳۳۱