خبرگزاری کار ایران

بیانیه اتحادیه اروپا در سالگرد توافق هسته ای؛

اتحادیه اروپا دفتر نمایندگی خود در ایران را افتتاح می‌کند

اتحادیه اروپا در بیانیه‌اش اذعان داشت که شفافیت در خصوص برداشته شدن تحریم‌ها کلید برقراری روابط بانکی و تجاری کشورهای اروپایی با ایران است. اتحادیه اروپا به منظور نشان دادن جدیت در این زمینه اعلام کرد که در نظر دارد نمایندگی اتحادیه اروپا را در ایران افتتاح کند

به گزارش ایلنا، بیانیه‌ای از سوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جانب اتحادیه اروپا منتشر شد. 

این بیانیه با تاکید بر اینکه در یک سال بعد از توافق هسته‌ای در وین اتحادیه اروپا مفتخر است که اعلام کند برجام در حال اجرا شدن است گفت: این نشان می‌دهد که با اراده سیاسی، پشتکار و دیپلماسی چند جانبه راه حل‌های عملی برای سخت‌ترین مشکلات قابل دستیابی است.

در این بیانیه همچنین گفته شد که اتحادیه اروپا به حمایت فعالانه و موثر از اجرایی شدن برجام و اجرای قطع نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ادامه می‌دهد. اتحادیه اروپا و اعضای آن بر ضرورت پایبندی ایران بر تعهداتش تحت برجام پافشاری کرده و بر همکاری کامل و به موقع با آژانس بین المللی هسته‌ای ادامه خواهد داد. 

آن‌ها همچنین در این بیانیه از ایران خواستند که از فعالیت‌هایی که در قطع نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از آن منع شده است، خودداری کند. 

اتحادیه اروپا پشتیبانی خود را از نقش هماهنگ‌کنندگی نماینده عالی‌ خود در کمیسیون مشترک را اعلام کرده و خواهان مشارکت بیشتر با آژانس انرژی اتمی در راستای مسئولیت نظارت و تایید پایبندی ایران بر تعهدات هسته‌ای‌اش است. 

به گفته فدریکا موگرینی در این بیانیه پایبندی طرفین بر تعهدات یک شرط ضروری برای اعتماد سازی و بهبود مداوم و تدریجی روابط با اتحادیه اروپا است. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه گفت: در روز اجرایی شدن برجام که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که ایران تعهدات هسته‌ای خود را اجرا کرده است، تحریم‌های هسته‌ای، مالی و اقتصادی برداشته شد. در‌‌ همان روز متن اطلاعات جامع در زمینه برداشته شدن تحریم‌ها به منظور شفاف‌سازی برای کسب و کار‌های اتحادیه اروپا تدوین شد. 

در این بیانیه تاکید شده است که این به نفع اتحادیه اروپا است که برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی و مالی هسته‌ای منافعی را به مردم ایران برساند.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌اش اذعان داشت که شفافیت در خصوص برداشته شدن تحریم‌ها کلید برقراری روابط بانکی و تجاری کشورهای اروپایی با ایران است. در این زمینه هدایت گسترده‌تری در خصوص شفافیت تحریم‌های برداشته شده و باقی مانده از سوی اتحادیه اروپا صورت گرفته است. 

اتحادیه اروپا در زمینه ادامه فعالانه روابط با بخش خصوصی و تشویق تمام بخش‌ها برای اجرای برجام و امدادرسانی آن‌ها در این زمینه تعهد داده و گفته برای اینکه ایران به طور کامل از برداشته شدن تحریم‌ها منتفع شود، این مهم است که تمام موانع اقتصادی و سیاست‌های مالی، فضای تجاری و قوانین حقوقی برطرف شود.

اتحادیه اروپا و اعضای آن آماده همکاری با ایران در این زمینه‌ها و تامین کمک‌های تکنیکی شامل انطباق با الزامات FATF است و و در نظر دارد از اعتبار صادراتی برای تسهیل تجارت‌ها و پروژه‌های مالی و سرمایه گذاری‌ها استفاده کند.

اتحادیه اروپا تعهد خود را برای توسعه روابط بیشتر با ایران در زمینه‌های تجارت، انرژی، حقوق بشر، همکاری‌های هسته‌ای بشر دوستانه، مهاجرت، محیط زیست، مبارزه با تهدیدات فراملی نظیر مواد مخدر، همکاری‌های انسان دوستانه، حمل و نقل، پژوهش، آموزش، فرهنگ و مسائل منطقه‌ای در این بیانیه اعلام کرد.

در این راستا بیاینه پایانی مشترک در سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه هیات کمیسیونری به تهران تدوین شد.

اتحادیه اروپا حمایت هایش را از استراتژی ارتباط نزدیک تدریجی که در هدف جامع است ، و در جایی که منافع مشترک وجود دارد همکارانه است و زمانی که اختلافات سازنده وجود دارد قاطعانه اعلام می‌کند . 

اتحادیه اروپا به منظور نشان دادن جدیت در این زمینه اعلام کرد که در نظر دارد نمایندگی اتحادیه اروپا را در ایران افتتاح کند.

 

کد خبر : ۳۹۰۳۴۱